Skargi z zakresu prawa pracy przed Radą Ochrony Pracy

17.02.2015AKTUALNE

Skargi z zakresu prawa pracy przed Radą Ochrony Pracy

Coraz lepiej znamy swoje prawa wnikające przepisów prawa pracy i coraz częściej staramy się je egzekwować. Taką tezę można postawić opierając się m.in. na sprawozdaniu Rady Ochrony Pracy za 2014 r. W roku tym do ROP wpłynęło ok. 100 skarg, w tym m.in. od osób fizycznych czy organizacji związkowych. Efektem tych skarg, były kontrole, postępowania wyjaśniające lub interwencje podejmowane przez PIP.

Do Rady Ochrony Pracy, jako organ nadzoru w sprawach dotyczących przestrzegania prawa pracy, wpłynęło w 2014 r. ok. 100 skarg. Taką liczbę podaje sprawozdanie z działalności Rady za 2014 r. przygotowane przez Prezydium ROP, przedstawione na posiedzeniu Rady w styczniu przez zastępcę przewodniczącej ROP Stanisława Stolorza.

Wśród tych skarg można wyróżnić skargi:

1. indywidualne od osób fizycznych, dotyczące:

  • niewypłacania wynagrodzeń za pracę, wynagrodzeń za pracę wykonywaną w godzinach nadliczbowych, nagród regulaminowych,
  • przestrzegania przepisów o czasie pracy,
  • wypłacania diet pracownikom transportowym,
  • odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy.

2. wnoszone przez organizacje związkowe w imieniu pracowników całej branży. Najczęściej dotyczą one:

  • postanowień układów zbiorowych pracy,
  • premii regulaminowych,
  • dodatków stażowych,
  • rozliczania czasu pracy oraz
  • bezpieczeństwa pracy.

3. na działalność inspektorów pracy, dotyczące:

  • przekroczenia zakresu kognicji uprawnień kontrolnych,
  • nierzetelności przeprowadzonej kontroli,
  • braku upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
  • nieprawidłowego stosowania środków karnych.

Jak podkreślono w sprawozdaniu niektóre skargi zawierały prośby o:

  • dokonanie wykładni przepisów prawa pracy,
  • układów zbiorowych lub
  • wszczęcia sporu zbiorowego pracy.

  W odpowiedzi na skargi i zawarte w nich problemy Rada zobowiązywała Państwową Inspekcję Pracy do:

  • przeprowadzenie kontroli,
  • przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego lub
  • podjęcie interwencji

w podmiotach których dotyczyły skargi.

Rada monitorowała również czynności podjęte w związku z wniesioną skargą i samą sprawę aż do ostatecznego rozstrzygnięcia. Natomiast podmiot skarżący był na bieżąco informowany o przebiegu postępowania. Sprawami właściwej oceny i stosownego poinformowania skarżących o sposobie załatwienia sprawy zajmuje się Zespół ds. Skarg

Źródło:

www.rop.sejm.gov.pl