6 zasad jasnego przekazu treści podczas szkoleń

21.07.2014AKTUALNE

Jednym z przykładów sytuacji, w której nadawcy informacji zależy na skutecznym komunikowaniu się z drugą stroną jest prowadzenie szkolenia bhp. Co zatem powinna zrobić osoba prowadząca szkolenie z zakresu bhp, aby wszystkie przekazywane informacje zostały zrozumiane przez uczestników?

Żeby eliminować zakłócenia w komunikowaniu się podczas szkoleń, należy:

  1. Dokładnie i wyraźnie wymawiać słowa. Dzięki temu przekazywana treść będzie lepiej słyszalna i zrozumiała.
  2. Nadawać odpowiednie tempo wypowiedzi. Zbyt szybkie wypowiadanie słów spowoduje zagubienie słuchaczy, którzy po prostu nie nadążą za przekazywaną wiedzą, z kolei mówienie zbyt wolne sprawi, że szybko zaczną się nudzić i przestaną słuchać.
  3. Dostosować głośność wypowiedzi do liczby osób w grupie i wielkości sali, w której prowadzone są zajęcia. W przypadku bardzo dużych grup dobrze jest skorzystać z mikrofonu.
  4. Stosować „żywe” wypowiedzi – słuchacze podczas szkoleń zdecydowanie lepiej odbierają komunikaty wypowiedziane w sposób dynamiczny. Monotonne mówienie zniechęca ich do dalszego słuchania.
  5. Eliminować niepotrzebne wtrącenia – powtarzanie zbitek głosek, takich jak: yyy..., eee... czy też wyrazów bądź wypowiedzi typu „prawda, tak?” itp. Rozprasza to odbiorców, którzy po pewnym czasie zaczynają się dekoncentrować i irytować, przez co właściwa treść komunikatu w ogóle do nich nie dociera.
  6. Kontrolować elementy parawerbalne, czyli związane z głosem. To tempo mówienia, siła, natężenie i barwa głosu oraz intonacja. Ważne jest to, aby głos szkoleniowca był przyjemny dla „ucha” naszych słuchaczy. Jeśli jest zbyt wysoki, należy popracować nad jego obniżeniem, gdyż za wysokie tony meczą odbiorców. Poza tym poprzez sposób mówienia przekazuje się wiele informacji o nastawieniu do odbiorców, samopoczuciu czy nastroju. Dlatego też trzeba pamiętać, aby tak dostosować wszystkie cechy swojego głosu, żeby uczestnicy szkolenia odbierali szkoleniowca jako osobę przyjaźnie do nich nastawioną, która chce ich wiele nauczyć oraz nawiązać pozytywny kontakt.
Autor: 

Aleksandra Kostka
pedagog