Będą nowe przepisy BHP w uczelniach

Kinga Grodzicka-Lisek
Kinga Grodzicka-Lisek
09.10.2018AKTUALNE

Będą nowe przepisy BHP w uczelniach

Resort szkolnictwa wyższego pracuje, nad nieco już spóźnionym, nowym rozporządzeniem w sprawie BHP w uczelniach. Trzeba zauważyć, że dotychczasowe przepisy regulujące te kwestie przestały obowiązywać 1 października 2018 r. Zatem nowe rozporządzenie, które obecnie jest w fazie konsultacji i opiniowania, ureguluje na nowo obowiązki rektorów w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz kształcenia w uczelniach.

Dotychczas obowiązujące do 1 października 2018 r. rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 5 lipca 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach  (Dz. U. poz. 897) określało ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach. Natomiast, nowo projektowane rozporządzenie ma określić:

  • jakie działania ma podejmować i
  • jakimi narzędziami powinien się posługiwać

Rektor, aby zapewnić w uczelni bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz kształcenia.

Rektor, aby właściwie wypełnić obowiązki w powyższym zakresie, będzie musiał wziąć po uwagę zakres działalności uczelni, jej specyfikę oraz strukturę organizacyjną. W zawiązku z tym będzie musiał:

1)    analizować i identyfikować zagrożenia i ryzyka związane z bezpieczeństwem i higieną pracy oraz kształceniem, wynikające z realizowania zadań uczelni, a także będzie musiał im przeciwdziałać;

2)    współpracować z organami właściwymi w sprawach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz związkami zawodowymi reprezentującymi pracowników uczelni, samorządem studentów i samorządem doktorantów w zakresie bhp i kształcenia w uczelni;

3)    ustalić sposób organizacji imprez niebędących imprezami masowymi w rozumieniu ustawy z 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych. Będzie musiał określić:

  • procedury i
  • sposób postępowania na terenie uczelni

w czasie organizowanych imprez, z uwzględnieniem specyfiki uczelni i jej działalności;

W uczelniach imprezy sportowe i artystyczno-rozrywkowe, jeżeli spełniają warunki ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, są traktowane jako imprezy masowe i poddane jej rygorom, a sposób postępowania w przypadku ich organizacji określa art. 6 ust 3 wskazanej ustawy.

Niestety w projekcie rozporządzenia, ani w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, nie zostało sprecyzowane co należy rozumieć przez „imprezy niebędące imprezami masowymi”. 

4)    określić sposób udostępniania i korzystania z infrastruktury uczelni, w tym wyposażenia technicznego;

Obowiązkiem Rektora uczelni będzie umieszczenie:

  • w widocznych miejscach,
  • w budynkach uczelni oraz
  • na stronie internetowej uczelni

informacji o sposobie bezpiecznego i higienicznego korzystania z pomieszczeń uczelni i wyposażenia technicznego.

Zobowiązany będzie także do rozmieszczenia planów ewakuacji osób z budynków uczelni i oznaczenia dróg ewakuacji.

Ponadto na stronie internetowej uczelni będą się musiały znaleźć informację o sposobie:

  • postępowania w przypadkach wystąpienia zagrożenia lub ryzyka dla bhp oraz kształcenia, a także
  • dokumentowania stwierdzonego zagrożenia lub ryzyka oraz
  • usunięcia stwierdzonego zagrożenia lub ryzyka.
Ważne

Rektor będzie zobowiązany do wskazania i podania do wiadomości numeru telefonu alarmowego oraz adresu poczty elektronicznej, na które będzie można zgłaszać informacje o pojawiających się zagrożeniach i ryzykach.

5)    zapewnić przeprowadzanie w uczelni obowiązkowych szkoleń wstępnych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy dla studentów i doktorantów, w wymiarze nie mniejszym niż 4 godziny;

Ważne

Również uczestnicy studiów podyplomowych, kształcenia specjalistycznego i innych form kształcenia w uczelni, będą również objęci szkoleniem bhp, o ile będzie to konieczne dla bezpiecznej realizacji zajęć w ramach tych studiów lub kształcenia.

6)    monitorować spełnianie wymogów w zakresie bhp i kształcenia w uczelni, a także przeprowadzać bieżące kontrole stanu pomieszczeń uczelni i wyposażenia technicznego.

Jeżeli Rektor stwierdzi, że korzystanie z pomieszczeń uczelni lub wyposażenia technicznego stwarza zagrożenie dla bezpieczeństwa wówczas wprowadzi zakaz korzystania z nich i jednocześnie nakaże niezwłoczne usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.

Oczywiście przepisy projektowanego rozporządzenia powinny byłby wejść w życie 1 października 2018 r., czyli z dniem wygaśnięcia dotychczasowego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy w uczelniach. Termin ten niestety został przekroczony. Trzeba zauważyć jednak, że w nowym rozporządzeniu są przepisy dla których przewidziano dłuższe vacatio legis. Mianowicie chodzi o przepisy dotyczące:

  • Określenia procedur organizacji imprez niebędących imprezami masowymi.
  • Obowiązków Rektora udostępniana informacji: o sposobie korzystania z pomieszczeń, z zakresu ochrony ppoż.; o zagrożeniach na uczelni.
  • Szkoleń bhp dla doktorantów i studentów rozpoczynających naukę.
  • Oznakowania i zabezpieczenia pomieszczeń, do których dostęp osobom nieuprawnionym jest wzbroniony.
  • Dostosowania stanowisk pracy i miejsc kształcenia do warunków zgodnych z zasadami ergonomii.
  • Dostosowania stanowisk pracy i miejsc kształcenia do potrzeb osób niepełnosprawnych pracujących lub studiujących na uczelni.

Dla powyższych przepisów termin, wejścia w życie został określony na dzień 1 marca 2019 r., czyli tak aby można było je wdrożyć przed rozpoczęciem semestru wiosennego.

Źródło: Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie sposobu zapewnienia w uczelni bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i kształcenia.

 

Autor: 

Kinga Grodzicka-Lisek
prawnik

Autor
Kinga Grodzicka-Lisek
Prawnik, specjalizujący się w zagadnieniach prawa pracy oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Kilkuletni pracownik kancelarii adwokackiej. Autorka wielu tekstów i porad w zakresie prawa pracy oraz bhp. Redaktor „Portalu bhp” i była redaktor naczelna „Bhp w firmie” w 2011 r., redaktor prowadząca poradnik „Szkolenia bhp w firmie” w latach 2007-2009.