Do zastosowania burzy mózgów podczas szkolenia bhp trzeba się dobrze przygotować
Burza mózgów nie jest metodą prostą i łatwą do zastosowania, a szczególnie do prowadzenia szkoleń. Należy opracować i wdrożyć specjalny moduł szkoleniowy, który obejmowałby metody heurystyczne (poszukujące, problemowe, aktywizujące). Moduł ten trzeba dopasować do prowadzonych kursów szkoleniowych oraz przygotować do jego realizacji kadrę trenerów z zakresu bhp. Może składać się z części ćwiczeniowej lub warsztatowej poświęconej generowaniu pomysłów.
Głównym celem burzy mózgów jest stymulowanie zróżnicowanego myślenia w grupie (dywergencyjnego), w której każdy jej członek indywidualnie generuje pomysły i poddaje je ogólnej dyskusji na forum grupy. W efekcie pojawia się zazwyczaj wiele pomysłów, spośród których można wybrać najbardziej przydatne w konkretnej sytuacji. Metoda ta zakłada, że każdy człowiek jest zdolny do myślenia i działania kreatywnego, jeśli stworzy mu się właściwe warunki.
Metoda prowadzi niekiedy do nieoczekiwanych rozwiązań, dlatego występuje pod różnymi nazwami, np.:
-
metoda poszukiwania najlepszych rozwiązań,
-
metoda twórczej dyskusji.
Ważne
Krytyka pierwszych pomysłów może powodować blokadę chęci i śmiałości uczestników szkolenia do dzielenia się z grupą kolejnymi pomysłami.
Ogólne zasady metodyczne przeprowadzania burzy mózgów
Podstawowymi zasadami przeprowadzania sesji metodą burzy mózgów są przede wszystkim:
-
ograniczenie ostrej, ale nie konstruktywnej krytyki;
-
stworzenie atmosfery do wygenerowania jak największej liczby sensownych pomysłów.
Należy również pamiętać, aby:
-
zapisywać wszystkie pomysły,
-
dokonywać prób ich analizy i syntezy,
-
ograniczać autorskie pomysły,
-
zgłaszać wszystkie pomysły, które się nasuwają.
Przy organizacji przeprowadzenia sesji powinno się zadbać również o jej dobre organizacyjno-programowe przygotowanie, a szczególnie, aby:
-
grupa uczestników obejmowała przedstawicieli różnych zawodów i specjalności oraz szczebli struktury organizacyjnej;
-
liczba członków grupy nie przekraczała 12 osób;
-
odpowiednio wcześnie powiadomić uczestników, podając miejsce, termin, wykaz problemów do dyskusji oraz czas trwania wszystkich sesji i możliwości dojazdu;
-
dobrze zabezpieczyć miejsce spotkania w niezbędne środki szkoleniowe;
-
ułożyć listę pytań, eksponując takie pojęcia, jak: zastosować, zaprojektować, zmienić, zastąpić, połączyć, zabezpieczyć.
Praktyczne zastosowanie burzy mózgów w szkoleniu bhp
Dla przykładu, jeden z tematów szkolenia może być sformułowany następująco:
„Jak powinien być zabezpieczony dom lub mieszkanie pod względem ppoż., aby był bezpieczny dla rodziny?”
Słuchacze szkolenia zazwyczaj skupiają swoją uwagę na kwestiach techniczno-konstrukcyjnych oraz normatywnych wymogach odbioru budynku pod względem bezpieczeństwa ppoż., eksponują rolę strażaków, hydraulików, elektryków, architektów, murarzy, gazowników itp. Natomiast zapominają o bezpieczeństwie indywidualnym każdej z przebywających w nim osób.
Do podanego przykładu i w celu ułatwienia zadania przedstawiamy klasyfikację pomysłów z obszaru bhp. Członkowie zespołu oceniającego powinni zwracać uwagę, szczególnie na te pomysły, które umożliwiają funkcjonowanie zjawiska pozytywnego transferu wiedzy i doświadczenia zawodowego (stworzenie możliwości zastosowania pomysłu w różnych dziedzinach). Transfer wiedzy polega z kolei na przeniesieniu wiedzy i doświadczeń z jednej dziedziny do drugiej. Umożliwia rozwój nowych kompetencji i umiejętności zawodowych, jak również zaadaptowanie doświadczeń poprzez tworzenie grup dyskusyjnych, zacieśnianie więzi i współpracę między członkami zespołu dzięki prezentowaniu swoich przemyśleń i osiągnięć.
Transfer wiedzy i doświadczeń może mieć zarówno formalny, jak i nieformalny charakter. Podczas dyskusji nieformalnych pracownicy wymieniają swoją wiedzę i doświadczenia. W efekcie pojawiają się nowe pomysły i rozwiązania. Skuteczny transfer wiedzy wymaga maksymalnego zniesienia ograniczeń w postaci braku zaufania, zawyżonej samooceny, myślenia kategoriami zajmowanego stanowiska. Znakomicie służy temu burza mózgów polegająca na generowaniu pomysłów wykorzystania wiedzy bhp, np. w przedstawionych poniżej czterech grupach tematycznych.
Grupa 1. Modyfikacja domu lub mieszkania – sprawdzić wszystkie zabezpieczenia, jakim powinien odpowiadać budynek lub mieszkanie w momencie odbioru technicznego; zamontować czujki dymne; sprawdzić szczelność przewodów kominowych, odległość krokwi od komina, grubość fundamentów, ścian i stropów, pokrycie dachu.
Grupa 2. Sprawdzenie budynku lub mieszkania pod względem bezpieczeństwa – zmierzyć wysokość stropu; zweryfikować szczelność przewodów kominowych, hydraulicznych gazowych, doprowadzenia i odprowadzenia powietrza, przemarzania ścian; kto powinien dokonywać napraw; kto z domowników może dokonywać napraw i z jakim specjalistą.
Grupa 3. Przerzucenie odpowiedzialności na specjalistów – zlecenie naprawy określonemu specjaliście; czekanie, aż sprawa sama się załatwi; składanie skarg; godzenie się, że tak musi być, że coś nie działa.
Grupa 4. Pomysły uzupełniające – sprzedajemy dom lub mieszkanie, wynajmiemy je innym osobom; nie zamieszkujemy w domu lub mieszkaniu, w którym nie czujemy się bezpiecznie.
dr hab. Włodzimierz Chojnacki - specjalista z zakresu socjologii i pedagogiki pracy oraz doradztwa zawodowego
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.