Gastronomia w szczycie sezonu turystycznego – co z bezpieczeństwem młodocianych pracowników

08.08.2023AKTUALNE

Gastronomia w szczycie sezonu turystycznego – co z bezpieczeństwem młodocianych pracowników

Jesteśmy w środku gorącego sezonu turystycznego. To ewidentnie wyczekiwany przez restauratorów okres, ale jednocześnie wyzwanie związane z zatrudnieniem odpowiedniego personelu. W kontekście reputacji danego lokalu kluczowe pozostają nie tylko ich kompetencje, ale również zapewnienie bezpiecznych warunków pracy – co przekłada się w sposób oczywisty na bezpieczeństwo gości. Natomiast, coraz częściej w gastronomii, przy obsłudze klienta, zatrudniane są osoby młodociane. Jednak ich zatrudnienie wymaga spełnienia określonych w Kodeksie pracy wymogów.

Korzyści 

Dzięki informacjom zawartym w tym artykule dowiesz się:

  • Na co zwrócić uwagę zatrudniając młodocianych

  • Jak zatrudnianie młodocianych może wpływać na biznes gastronomiczny

  • Co jest kluczem do sukcesu przy zatrudnianiu młodocianych

Czytaj także: Nowy wykaz prac wzbronionych młodocianym z końcem września 2023 r.>>>

W kontekście bezpieczeństwa klientów, w lipcu urlopowiczami wstrząsną wypadek przy plaży w Świnoujściu. 13-letni chłopiec został dotkliwie poparzony przez rozgrzany olej, który wylał się z obwoźnej frytkownicy przewróconej na skutek silnego podmuchu wiatru. Chłopiec rozmawiał z 14-letnim kolegą – obsługującym frytkownicę w ramach wakacyjnej pracy. Od wielu już lat duże zainteresowanie pracą sezonową wykazują właśnie pracownicy młodociani, którzy po raz pierwszy chcą sprawdzić, czym jest praca i zarobić pieniądze na własne potrzeby.

Czytaj także / Zobacz także: 

Czy młodociany pracownik może sprzedać piwo bezalkoholowe w ramach pracy lekkiej?>>>

Kiedy mamy odczynienia z młodocianym pracownikiem?

Pracownikiem młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 rok życia, ale nie ukończyła 18 lat. Prawo zezwala na zatrudnianie osób młodocianych, które ukończyły co najmniej ośmioletnią szkołę podstawową oraz przedstawią świadectwo lekarskie stwierdzające, że praca danego rodzaju nie zagraża ich zdrowiu. Osoba, która nie ukończyła ośmioletniej szkoły podstawowej i która nie ma 15 lat, może być zatrudniona na zasadach określonych dla młodocianych wyłącznie w celu przygotowania zawodowego, w formie przyuczenia do wykonywania określonej pracy. Pracownika młodocianego można zatrudnić na umowę o pracę, a więc zapewnić mu świadczenia wynikające z Kodeksu pracy. Szczegółowo stanowi o tym rozdział IX Kodeksu Pracy.

- Pracownik młodociany jest pracownikiem z grupy szczególnie chronionych, a co za tym idzie może być oddelegowany do określonego rodzaju prac lekkich. Praca lekka nie może powodować zagrożenia dla życia, zdrowia i rozwoju psychofizycznego młodocianego oraz nie może utrudniać młodocianemu wypełniania obowiązku szkolnego. Pracodawca musi opracować wykaz prac lekkich dla miejsca i stanowisk pracy, na których będzie pracował. Musi ustalić również w regulaminie pracy wykaz prac wzbronionych, rodzaje prac i wykaz stanowisk dozwolonych pracownikom młodocianym w celu przygotowania zawodowego oraz wykaz prac lekkich dozwolonych pracownikom młodocianym zatrudnionym w innym celu niż przygotowanie zawodowe – mówi Karolina Garbowicz, Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Wypadek przy pracy to koszty nie tylko finansowe, ale i wizerunkowe

Właściciele lokali gastronomicznych powinni mieć na uwadze, iż zbyt mała liczba osób zatrudnionych w stosunku do realnego zapotrzebowania i gorącego sezonu, może nieść ze sobą ryzyko pracy pod presją czasu, pośpiech, niedostateczne zadowolenie klientów np. przez wydłużony czas oczekiwania, a z punktu widzenia pracownika realne zagrożenie wystąpienia wypadku przy pracy. Wypadek przy pracy zakończony urazem to z kolei utrata pracownika w związku ze zwolnieniem lekarskim na określony czas i konieczność zastępstw lub wypłaty nadgodzin.

- Lokal gastronomiczny – bez względu na to, czy jest to kultowa już restauracja regionalna z wieloletnią tradycją, czy mała gastronomia blisko plaży – ponosi ogromne koszty również wizerunkowe w momencie występowania wypadków przy pracy, szczególnie jeśli są konsekwencją zaniedbań ze strony pracodawcy. Mowa tu o nadszarpniętej reputacji wśród dwóch kluczowych grup. Po pierwsze potencjalnych pracowników – tak pożądanych w okresie wakacyjnym, którzy mając na uwadze ryzyko niedyspozycji w najważniejszym okresie w ciągu roku – prawdopodobnie jako miejsce zatrudnienia wybiorą lokal, którego właściciele zapewniają bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Po drugie klientów – którzy w dobie social mediów i szeroko nagłaśnianych wypadków zagrażających życiu i zdrowiu, przy wyborze danego lokalu będą kierować się troską o bezpieczeństwo swoje i swoich najbliższych – wyjaśnia Ekspert ds. bezpieczeństwa pracy W&W Consulting.

Odpowiednia liczba personelu i realizacja obowiązków BHP pracodawcy kluczem do sukcesu.

Bardzo ważne jest więc zatrudnienie odpowiedniej liczby osób oraz reakcja na trendy w sprzedaży i ewentualne zapewnianie dodatkowego personelu. Kluczowe pozostaje również dopełnienie obowiązków związanych z:

  • badaniami lekarskimi, podczas których lekarz stwierdzi brak przeciwwskazań do podjęcia pracy na danym stanowisku,

  • szkoleniem wstępnym BHP i instruktażem stanowiskowym.

Tworzenie bezpiecznego środowiska pracy to również pozytywny odbiór firmy jako dobrego pracodawcy i łatwiejsze zatrudnienie załogi w kolejnych sezonach.

- Bez względu na to, czy pracownik zatrudniany jest na tydzień, dwa, czy cały okres wakacji, obowiązkiem pracodawcy jest przeszkolenie pracownika wstępnie w ramach BHP, przeszkolenie na stanowisku pracy i wskazanie zagrożeń wynikających z procesu pracy, czy też zapoznanie z oceną ryzyka zawodowego. Pracownik sezonowy nie może być traktowany inaczej w stosunku do pozostałych pracowników – podsumowuje Karolina Garbowicz.

Źródło:

W&W Consulting