Jak formalnie zabronić pracownikom korzystać z telefonów komórkowych podczas pracy?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
25.04.2022AKTUALNE

Jak formalnie zabronić pracownikom korzystać z telefonów komórkowych podczas pracy?

Pracodawcy, w trosce o bezpieczeństwo pracy, często wprowadzają szereg nakazów lub zakazów w zakładzie pracy. Wśród takich zakazów może znaleźć się zakaz używania telefonów komórkowych w czasie pracy. Jednak aby był on skuteczny, należy go wprowadzić w odpowiedniej formie. Oto wskazówki, jaki w sposób formalny zabronić pracownikom korzystać z telefonów komórkowych podczas pracy?

Korzyści 

Dzięki informacjom zawartym w tym artykule:

  • poprawisz bezpieczeństwo pracy w swoim zakładzie,

  • zadbasz o zgodne prawem rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa pracy,

  • upewnisz się, kiedy możesz ukarać pracownika za korzystanie z komórki w czasie pracy.

Czytaj także: Zakaz używania telefonów komórkowych w pracy może poprawić bezpieczeństwo pracy – zobacz jak go zrealizować>>>

Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków przy pracy jest nieuwaga, błąd pracownika. Niestety pracownicy często sami wprowadzają na swoje stanowiska pracy różne „rozpraszacze” uwagi. Natomiast przy braku skupienia nie trudno o wypadek. Jednym z takich rozpraszaczy jest telefon komórkowy. Oczywiście tam, gdzie urządzenie to nie stanowi narzędzia pracy. W wielu zakładach pracy pracodawcy starają się rozwiązać ten problem. Wprowadzają obostrzenia dotyczące korzystania z prywatnych telefonów na terenie zakładu pracy. 

Organizację pracy, ustaloną przez pracodawcę, określa regulamin pracy

Praca wykonywana jest najczęściej na podstawie stosunku pracy, głównie na podstawie umową o pracę. Jednak nie może być wykonywana w dowolnych warunkach organizacyjnych. Przyjęcie właściwej organizacji pracy jest niezbędne zarówno w kwestiach bezpieczeństwa pracowników, jak i w zakresie właściwego oraz produktywnego wykorzystania czasu pracy.

Z kodeksu pracy wynika, że regulamin pracy określa:

  • organizację i porządek w procesie pracy oraz

  • związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników.

Regulamin pracy powinien ustalać w szczególności:

  • organizację pracy,

  • warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu,

  • wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały,

  • wyposażenie w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej.

Komentarz eksperta:
Organizację i porządek w procesie pracy określa regulamin pracy. Obostrzenia dotyczące używania telefonów komórkowych (prywatnych) w obrębie stanowisk pracy mogą więc przewidywać regulacje zakładowe. Powodem ich wprowadzenia może być potrzeba zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom. Ich wprowadzenie może wiązać się też z właściwym wykorzystywaniem czasu pracy, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Obostrzenia dotyczące stosowania telefonów w pracy

Pracownicy w większości przypadków posiadają, o ile nie służbowe, to przynajmniej prywatne telefony. Obecne rozwiązania technologiczne powodują, że przeciętny telefon nie służy tylko do rozmów telefonicznych. Jest też przysłowiowym oknem na świat. Za jego pomocą pracownik może m.in.:

  • śledzić bieżące wydarzenia,

  • przejawiać aktywność w mediach społecznościowych,

  • robić zakupy drogą elektroniczną,

  • przykładowo rejestrować wizyty lekarskie,

  • robić opłaty.

Niestety takie korzystanie z przysłowiowej komórki w pracy może być przyczyną wypadku przy pracy. Może też obniżać efektywność pracy. Obowiązkiem każdego pracownika jest wykonywanie pracy dobrowolnie pod kierownictwem pracodawcy. Wykonywanie pracy to nie tylko pojawienie się w zakładzie pracy o określonej godzinie i opuszczanie go po 8 godzinach. Wykonywanie pracy wiąże się z realizacją powierzonych czynności. Jednak ich wykonanie może zostać zaburzone przez korzystanie z prywatnych telefonów komórkowych, w celach pozasłużbowych.

Uwzględniając powyższe, pracodawca ma prawo wprowadzić obostrzenia w zakresie używania na stanowiskach pracy telefonów komórkowych. Powinien to zrobić w ramach stosownych przepisów wewnątrzzakładowych. Wydaje się jednak, iż nie ma podstaw do wprowadzania takich ograniczeń w stosunku do przerw wliczanych do czasu pracy.

Kary za nieprzestrzeganie obostrzeń zakładowych dotyczących korzystania z telefonów w czasie pracy

Dopóki pracodawca nie wprowadzi zakładowego zakazu korzystania z telefonów w pracy, tak długo nie powinien karać pracowników za ich używanie. Czyli nie powinien nakładać na nich kar porządkowych. Natomiast sytuacja zmienia się od chwili wejścia w życie zakładowych przepisów zabraniających pracownikom korzystania ze smartfonów na stanowiskach pracy. Od tego momentu naruszenie zakazu może skutkować nałożeniem kary:

  • upomnienia lub

  • nagany.

Jeżeli pracodawca podniesie zakaz używania komórek na stanowiskach pracy do rangi przepisów zakładowych z zakresu bhp, wówczas można nałożyć nawet karę pieniężną.

Autor: 

Sebastian Kryczka,

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.