Jak właściwie wzywać pomoc do poszkodowanego pracownika
Trzecim etapem udzielania pierwszej pomocy, po ocenie sytuacji i zabezpieczeniu miejsca zdarzenia oraz po ocenie stanu poszkodowanego jest wezwanie pomocy. Trzeba jednak pamiętać, że od tej reguły występują wyjątki, w których pomoc wzywamy natychmiast.
Ratując osobę w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego pomoc należy wezwać natychmiast, gdy:
-
sytuacja jest niebezpieczna, czyli nie ma możliwości oceny stanu poszkodowanego, ponieważ niemożliwe jest zabezpieczenie miejsca wypadku;
-
nie ma dostępu do poszkodowanego – poszkodowany znajduje się w miejscu, w którym niemożliwa jest ocena jego stanu;
-
jest więcej niż 2 poszkodowanych – w takiej sytuacji należy najpierw wezwać pomoc, a następnie postarać się udzielić pierwszej pomocy jak największej liczbie poszkodowanych.
Telefony alarmowe obowiązujące w Polsce |
|
Niestety numer alarmowy 112 wciąż jeszcze nie funkcjonuje poprawnie na terenie całej Polski. Często dzwoniąc pod ten numer następuje połączenie z Policją czy Strażą Pożarną zamiast z centrum powiadamiania ratunkowego. Celem wykonania telefonu alarmowego jest wezwanie odpowiednich służb w możliwie krótkim czasie, dlatego jeżeli istnieje taka możliwość, trzeba korzystać z numerów 999, 998, 997.
W przypadkach awaryjnych, na przykład braku zasięgu własnej sieci, nieznajomości kodu PIN do telefonu, należy oczywiście skorzystać z numeru alarmowego 112, który umożliwia połączenie nawet przy braku zasięgu własnej sieci komórkowej.
W trakcie wezwania należy podać następujące informacje:
-
imię i nazwisko zgłaszającego wypadek – uwiarygodni to wezwanie pomocy.
-
dokładne miejsce zdarzenia – lokalizacja wypadku powinna być określona możliwie dokładnie z uwzględnieniem adresu administracyjnego (miasta, adresu, dojazdu do miejsca, ewentualnie piętra, możliwości dojścia itd.), punktów charakterystycznych lub innych informacji zapewniających dojazd służb.
-
typ zdarzenia i zagrożenia znajdujące się na miejscu wypadku – na przykład: wypadek drogowy z udziałem cysterny, pożar, wyciek chemiczny. Pozwoli to dyspozytorowi na powiadomienie innych służb niezbędnych na miejscu wypadku.
-
liczbę poszkodowanych – ta informacja umożliwi zadysponowanie odpowiedniej ilości służb ratowniczych.
-
stan poszkodowanych – oprócz takich parametrów jak przytomność, oddech należy opisać w jak najdokładniejszy sposób, co się dzieje z poszkodowanym, np. widzę dużo krwi itd. Pozwoli to na wysłanie odpowiednio wyposażonych wozów ratowniczych.
-
wiek i płeć poszkodowanych – umożliwi to przygotowanie zespołu ratowniczego na szczególne, z uwagi na wiek i płeć, zachorowania.
-
numer telefonu, pod którym dostępny jest wzywający pomoc – standardowo numer telefonu, z którego wykonywane jest połączenie, zostaje wyświetlany u dyspozytora, zdarzają się jednak sytuacje, kiedy samo wezwanie pomocy jest wykonywane z telefonu, który nie znajduje się na miejscu zdarzenia (np. w biurze w innym pokoju).
Bardzo prawdopodobne jest, że dyspozytor będzie zadawał dodatkowe pytania na które należy starać się odpowiadać wyczerpująco.
Należy pamiętać, że celem zarówno dyspozytora, jak i ratownika pierwszej pomocy, jest jak najszybszy dojazd odpowiednich służb na miejsce zdarzenia. Dlatego w trakcie wezwania pomocy trzeba opanować emocje i przekazywać niezbędne informacje dyspozytorowi.
Piotr Skura - Koordynator Krajowy Pierwszej Pomocy Polskiego Czerwonego Krzyża
Słowa kluczowe:
pierwsza pomocPoradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.