Koszty wypadków przy pracy

Marcin Papierz
31.03.2011AKTUALNE


Podczas XV Targi Bezpieczeństwa, Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej 15-17 marca 2011 r. w Katowicach odbyła się również konferencja szkoleniowa „Bezpieczna praca na wysokości”. W jej trakcie można było wysłuchać m.in. wystąpienia pani Anetty Ranosz - z Okręgowego Inspektoratu Pracy - Katowice na temat "Wypadki w budownictwie na tle pracy na wysokości". Oto czego można było dowiedzieć się w wykładu.


Czy wiecie kto ponosi koszty wypadków przy pracy? Odpowiedź wydaje się oczywista: pracodawca i poszkodowany pracownik (jego rodzina). Może nie wszyscy już wiedzą, że do tego grona trzeba dorzucić jeszcze kogoś - społeczeństwo. Tak, społeczeństwo naszego kraju solidarnie płaci za wszystkie wypadki przy pracy.

Zacznijmy od tego, w jakiej części społeczeństwo ponosi koszty wypadku. Otóż:

  • pracodawca ponosi koszt danego wypadku przy pracy jedynie w ok. 8%,
  • pracownik (jego rodzina) płaci ok. 12% kosztów,
  • społeczeństwo pozostałe ok. 80%!

Przeciętny społeczny koszt wypadku przy pracy wynosi 31 367 zł

w tym:

  • wypadku śmiertelnego - ponad 549 tys. zł,
  • wypadku rentowego - prawie 580 tys. zł,
  • wypadku powodującego absencję powyżej 1 miesiąca - niecałe 30 tys. zł,
  • wypadku powodującego absencję do 1 miesiąca - ok. 9 tys. zł.

Te kwoty przemawiają do wyobraźni. Wiadomo: życia ludzkiego na pieniądze nie przeliczymy i nie to jest celem niniejszego artykułu. Jeśli natomiast zajmiemy się aspektami ekonomicznymi, to jak na dłoni widać, że każdy z nas przechodząc obok miejsca pracy (najczęściej budowy) i widząc, że pracownicy nie przestrzegają przepisów i zasad bhp powinien niezwłocznie reagować. Musi rosnąć świadomość bhp w naszym kraju. Czasem taka reakcja, np. telefon do kierownika budowy (jest podany na tablicy informacyjnej budowy) może uratować czyjeś życie!
Autor: 


Marcin Papierz
Redaktor
PortalBHP.pl

Autor
Prawnik, redaktor PortaluBHP.pl, redaktor naczelny kwartalnika NORMAbhp.pl.