Poznaj sekret wzorowego szkoleniowca bhp

21.04.2015AKTUALNE

Poznaj sekret wzorowego szkoleniowca bhp

Czy to prawda, że każdy może prowadzić szkolenia bhp wystarczy, że ma ku temu odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie zawodowe? Niby tak, ale czy jego szkolenie będzie skuteczne i interesujące? Być może. Co zatem więcej powinien wiedzieć, umieć instruktor, trener, aby jego szkolenia wywierały zamierzony skutek i były ciekawe dla szkolonych? Oto kilka wskazówek, jak stać się super szkoleniowcem bhp.

Każdy trener, szkoleniowiec bhp musi zadbać o sposób przekazu oraz metody szkoleniowe. Ważne jest, aby prowadzący realizował dany temat z zaangażowaniem i pasją. Wtedy potrzebuje do wykonania zadania mniej zasobów. Budzi się jego kreatywność, optymizm, wiara we własne możliwości. Łatwiej pokonuje ewentualne przeszkody lub trudności, które mogą pojawić się podczas zajęć. Dzięki zaangażowaniu tak prowadzący, jak uczestnicy szkolenia działają wydajniej. Decyzje, pomysły, rozwiązania pojawiają się szybciej, są odważniejsze i ciekawsze. Wspólnie wszyscy dochodzą do celu, do ostatecznego i optymalnego wyniku.

Role szkoleniowca bhp

Dobry i skuteczny szkoleniowiec bhp powinien pełnić kilka ról:

  • administratora – ma za zadanie sprawnie przeprowadzić uczestników przez szkolenie bhp, dbać o bazę logistyczną spotkania, przedstawiać cel i plan zajęć;
  • instruktora – sprawdzać, czy uczestnicy zrozumieli nowe pojęcia, zasady, przepisy itp., czy opanowali umiejętności z zakresu bhp na danym stanowisku pracy, przedstawiać uwagi korygujące; 
  • inspiratora – pobudzać kreatywność ciekawość uczestników szkolenia bhp, zachęcać ich do wyrażania swoich pomysłów i poglądów, stwarzać bezpieczną atmosferę do wymiany zdań.
Ważne

Szkoleniowiec bhp powinien, w przypadku pojawienia się nieporozumień, konfliktów, sporów wziąć odpowiedzialność za daną sytuację, wyciągnąć wnioski i zmotywować siebie oraz innych do dalszej pracy, uczestniczenia w szkoleniu bhp.

Szkoleniowiec bhp XXI wieku – na miarę czasów

Czynniki wewnętrzne i zewnętrzne decydują o tym, jaki jest współczesny szkoleniowiec bhp.

Do czynników wewnętrznych, zależnych od samego trenera, zaliczamy m.in.:

  • kwalifikacje zawodowe,
  • osobowość,
  • wiedza,
  • samokontrola,
  • podatność na stres,
  • radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych i z osobistymi problemami,
  • poziom zadowolenia z wykonywanego zawodu,
  • poczucie sukcesu,
  • dbałość o własne zdrowie i wygląd zewnętrzny,
  • racjonalne wykorzystanie wolnego czasu.

Czynniki zewnętrzne to uwarunkowania, na które trener raczej nie ma wpływu. Należą do nich:

  • sytuacja polityczna kraju,
  • system szkoleniowy,
  • warunki pracy oraz warunki finansowe,
  • brak czasu na odpowiednie formy wypoczynku.

Należy mieć świadomość obydwu tych czynników, dzięki temu szkoleniowiec bhp będzie mógł określić własną pozycję w zawodzie, odszukać źródła ewentualnych trudności i nazwać je.

Budowanie autorytetu szkoleniowca bhp

Swój autorytet szkoleniowiec bhp powinien budować w oparciu o kilka czynników.

Kompetencje, czyli: wiedza, sposób jej przekazywania, umiejętność zaciekawienia omawianymi zagadnieniami. Jest to jedna z najważniejszych kwestii, o którą musi szczególnie zadbać.

Uwaga!

Trener ze względu na omawiane i poruszane tematy podczas szkolenia bhp musi być na bieżąco z nowinkami technicznymi, zmianami w przepisach, ogólną sytuacją w zakładzie pracy, z którego pochodzą uczestnicy szkoleń bhp.

Ważną kwestią jest atrakcyjne i zrozumiałe przekazywanie tej wiedzy. Jednak trzeba mieć na uwadze, że nie chodzi o dzielenie się wiedzą w sposób „popatrz, jaki jestem mądry”, ale „popatrz, jakie to proste”.

Oprócz tego instruktor: jasno tłumaczy, podaje przykłady, potrafi zainteresować i pobudzić odbiorców do zdobywania wiedzy oraz nowych umiejętności.

O wartości trenera świadczą m.in. jego kwalifikacje, umiejętności zawodowe, wiedza oraz ustawiczne dokształcanie. Musi on nieustannie aktualizować, powiększać i odświeżać swoją wiedzę.

Ważne

By zdobyć autorytet, trzeba być mistrzem w swoim zawodzie.

Szkoleniowiec bhp będzie podziwiany tylko wtedy, gdy zaimponuje świeżością i rozległością swoich horyzontów myślowych. Musi być profesjonalistą otwartym na edukację kreatywną. Szczególnie ważne i przydatne są kompetencje dydaktyczne i intelektualne podczas szkoleń bhp młodszych pracowników. Pracownicy ci potrzebują bowiem doradcy i przewodnika w świecie przepisów bhp, wprowadzanych zmian, nowości pojawiających się w danej branży.

Osobowość, cechy osobowości, czyli przede wszystkim:

  • konsekwencja,
  • niezmienność zasad,
  • uczciwość,
  • rzetelność,
  • samokrytyka i umiejętność przyznania się do błędu,
  • prezentowany system wartości i działanie zgodne z nim,
  • umiejętności pozazawodowe,
  • hobby,
  • zaciekawienie innych swoimi zainteresowaniami i omawianymi na szkoleniu tematami.

Trenerem się jest nie tylko w pracy ale także na co dzień. Uczestnicy szkolenia nie tylko obserwują instruktora podczas szkoleń bhp, ale również w życiu prywatnym.

Uwaga!

Wartościowi i mądrzy trenerzy zdobywają autorytet niejako po drodze, jakby na marginesie tego, co robią.

Często po szkoleniach bhp uczestnicy chcą pozostać w kontakcie z prowadzącym, jeżeli wykazał się szeroką wiedzą z danego tematu, potrafi udzielić jasnych i wyczerpujących odpowiedzi, cennych rad i odznacza się wysoką kulturą osobistą. Pracownicy po kontakcie z takim szkoleniowcem bhp nie tylko chętnie uczestniczą w szkoleniu bhp, ale śledzą wszelkiego rodzaju jego działalność, np. czytają blog oraz artykuły. Taki szkoleniowiec bhp wpływa na zachowania pracowników. Dzięki niemu odwołują się oni do informacji, z którymi zostali zapoznani, konsultują sprawy dotyczące np. przepisów, doboru środków ochrony, tworzenia potrzebnych dokumentów bhp, wpływania na pracowników, aby zmieniali swoje dotychczasowe przyzwyczajenia, które nie zawsze są dobre i bezpieczne dla nich samych oraz całego zakładu pracy.

Ważne

Osobiste zalety szkoleniowca są warunkami skuteczności działania, czynnikami ważniejszymi niż wiedza akademicka oraz umiejętności zawodowe.

Pewność siebie

Trener, aby być postrzeganym jako wzorzec powinien być dojrzałym człowiekiem, wolnym od uprzedzeń i lęków. Powinien imponować odwagą, inicjatywą, zaradnością życiową, jasno określonymi i w pełni realizowanymi we własnym życiu zasadami moralnymi.

Niezwykle ważne w kontaktach z innymi są pewność siebie oraz stanowczość.

Napięcie, niepokój i stres sygnalizowane są przez niewerbalne zachowania, które odbiorcy szybko odczytują. Niepewność uświadamia słuchaczom, że trenerowi brak wiary we własne możliwości. Zachowanie swobodne natomiast wskazuje na wysoką pozycję człowieka w danej sytuacji.

Uwaga!

Rozluźnienie często bardzo pomaga opanować grupę szkoleniową.

Jeżeli trener wykazuje biegłość w poruszanym temacie i pewność siebie, to słuchacze gotowi są uznać, że to mądry i doświadczony człowiek. Ale i tu trzeba mieć umiar. Słuchacze, uczestnicy szkolenia bhp negatywnie będą postrzegać trenera zawsze nieomylnego, przechwalającego się swoją wiedzą, osiągnięciami i doświadczeniem.

Poczucie humoru

Do bardzo pożądanych cech charakteru szkoleniowca należy poczucie humoru. To cecha charakteru, która sprawia, że słuchacze odbierają go jako sympatycznego i potrafiącego zaakceptować innych. Taki szkoleniowiec bhp każdą niekorzystną dla siebie sytuację potraktuje jako żart, nie czuje się obrażony, znieważony czy atakowany przez innych.

Autor: 

Aleksandra Kostka
pedagog