Punktem spornym niespójne przepisy bhp

22.05.2014AKTUALNE

Z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu (PARP) wynika, że pracodawcy niechętnie korzystają z telepracy, tłumacząc, że zapisy prawa pracy to utrudniają. Punktem spornym są niespójne przepisy bhp. Jednocześnie przedsiębiorcy nie ukrywają, że wolą "mieć oko na pracownika", sugerując, że pracownik pilnowany będzie pracował lepiej i wydajniej.

Statystyki PARP wskazują, że w Polsce tylko 3,2% małych i średnich firm zatrudnia pracowników wykonujących telepracę. W Europie jest to kilkanaście procent. Eksperci twierdzą, że nawet 1/3 pracowników mogłaby wykonywać swoje obowiązki z domu, bez szkody dla działalności firmy.

Od 2007 r. w Polsce istnieje możliwość wykonywania przez pracowników tzw. pracy zdalnej (telepracy). Oznacza to, że pracownik pracuje w domu, a dyspozycje od przełożonych odbiera e-mailem, telefonem.

Obecnie w Ministerstwie Pracy powstaje projekt nowych rozwiązań prawnych związanych z wykonywaniem pracy zdalnej. Resort chciałby, aby sam zatrudniony i pracodawca mieli większą swobodę w podejmowaniu decyzji o telepracy, "jednak nie chodzi tu o zmniejszenie roli związków zawodowych" – podkreśla wiceminister pracy Radosław Mleczko. Pracodawcy są zwolennikami wypracowania wspólnie ze związkami zawodowymi zapisów, które miałyby się znaleźć w znowelizowanej ustawie.

Przypominamy, że już w sierpniu 2013 r. Konfederacja Lewiatan poinformowała, że na spotkaniu partnerów społecznych, 3 centrale związkowe oraz pracodawcy jednomyślnie zgodzili się, aby rozpocząć prace nad nowelizacją przepisów o telepracy. Mieli przygotować rozwiązania, które zachęciłyby do stosowania telepracy, a jednocześnie były atrakcyjne dla pracowników. Konfederacja Lewiatan proponowała, m.in. ograniczenie kosztów związanych z wyposażeniem stanowiska pracy w domu, z jednoczesnym zapewnieniem pracownikowi bezpieczeństwa.

Lewiatan proponował zmiany przepisów o telepracy, gdyż jest to interesująca forma zatrudnienia, ale nie stosowana w praktyce ze względu na zbyt rygorystyczne przepisy Kodeksu pracy. Do zalet telepracy zaliczono:

  • zwiększenie wydajności firmy,

  • zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności,

  • poprawienie dostępności i efektywności wielu usług,

  • optymalizację stanu zatrudnienia

A dzięki ograniczeniu lub eliminacji dojazdów do pracy, telepracownik zyskuje wolny czas, który może przeznaczyć na realizację własnych spraw (np. podjęcie dodatkowej pracy, kształcenie, opiekę nad członkami rodziny, odpoczynek).

Słowa kluczowe:
przepisy BHP


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.