Szczęśliwy pracownik to podstawa sukcesu firmy

Magdalena Pokrzycka-Walczak
Magdalena Pokrzycka-Walczak
28.11.2016AKTUALNE

Szczęśliwy pracownik to podstawa sukcesu firmy

Mała firma z podlubelskiego Garbowa, powstała na bazie rodzinnego biznesu, dba nie tylko o wysokie standardy bezpieczeństwa pracowników, ale także komfort ich pracy i wypoczynku. Te starania przynoszą efekty. Właśnie Okręgowy Inspektorat Pracy w Lublinie, przyznał firmie wyróżnienie za „podjęte przez pracodawcę działania zmierzające do poprawy poziomu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w zakładzie”.

- Przykładają Państwo, jako Zarząd firmy, bardzo duże znaczenie do zagadnień bezpieczeństwa, jednak jest coś, co wyróżnia Farb-Stal na tle innych lubelskich firm. To dbałość i prawdziwa troska o pracowników, ale także budowa oraz utrzymywanie dobrych relacji i atmosfery w zespole. Czy te standardy wpływają również na bezpieczeństwo i higienę pracy?

 - Oczywiście. Zadowoleni pracownicy wyczuwają, że troszczymy się o nich, o ich bezpieczeństwo, wiedzą, że zależy nam na tym, by w miejscu pracy było nie tylko bezpiecznie, ale i miło, by pracownik przychodził do pracy z radością, nie zaś jedynie z konieczności. Istotne jest także wzajemne zaufanie – mamy wówczas pewność, że obie strony dokładają starań, by zachować najwyższą jakość bezpieczeństwa, a w przypadku zauważenia jakichkolwiek czynników ryzyka – możemy być pewni, że zostaniemy o tym poinformowani niezwłocznie.

 - Zestresowani pracownicy częściej popełniają błędy, przebywają na zwolnieniach lekarskich, atmosfera w zespole staje się napięta, zaczyna się rotacja kadry, oskarżenia o mobbing, dyskryminację… Ten opis nie dotyczy oczywiście firmy Farb-Stal. Przeciwieństwem podanych przykładów są pracownicy zadowoleni, utożsamiający się z firmą, przestrzegający przepisów prawa, nie tylko w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, dbający o własne zdrowie, nie tylko z myślą o sobie, ale także o pracodawcy… Jak osiągnąć taki modelowy wizerunek firmy?

 - Przykładamy bardzo duże znaczenie do szkoleń, dlatego nasi pracownicy często w nich uczestniczą. Ale są też kursy, czy spotkania, w których bierzemy, jako firma, udział. Staramy się podpatrywać tzw. dobre praktyki z zakresu bhp, przy czym są to działania ponadstandardowe, ponad to, co wymagają od nas przepisy prawa. Nasi pracownicy wiedzą, że sami także mogą proponować konkretne szkolenia, które znajdą sami – jesteśmy otwarci na te propozycje, które cieszą nas podwójnie – bo oznacza to, że pracownikowi zależy na podnoszeniu własnych umiejętności i kwalifikacji, a to dla firmy oznacza same korzyści.

 - Wyróżnienie od Okręgowego Inspektoratu Pracy jest najlepszym dowodem na to, że firma Farb-Stal nie tylko wypełnia bardzo dobrze zadania dotyczące bhp, wynikające z przepisów prawa, ale stara się „podnosić poprzeczkę” coraz wyżej. Jakie potencjalne zagrożenia mogą wystąpić w procesie pracy i jakie działania są podejmowane, by im zapobiec?

 - Firma zajmuje się dystrybucją farb i lakierów oraz częściowym przetwarzaniem produktów związanych z chemią – dla przemysłu, dlatego bardzo duże znaczenie przykładamy do stałego doszkalania i kreowania świadomości – wśród pracowników – zagadnienia bezpiecznej pracy. Na każdym stanowisku pracy potencjalne zagrożenia i ryzyka są inne, dlatego opisaliśmy procedury postępowania dla kierowców, pracowników magazynu czy administracji, bo dla każdego ze stanowisk ryzyko jest, co zrozumiałe, innego rodzaju. Ale inwestujemy też w bezpieczeństwo zdrowotne, bo w naszej branży narażenie na niekorzystne działanie substancji chemicznych jest szczególnie realne i – co z tym się wiąże – niebezpieczne. Dlatego oprócz prewencji szczególnie dbamy także o terminowe wykonywanie przez pracowników badań okresowych, przy uwzględnieniu czynników ryzyka, występujących na konkretnych stanowiskach pracy.

 - Istotną częścią życia pracownika, obok pracy, jest wypoczynek…

 - To dla nas także ważny rozdział w działalności firmy. Oprócz starań o bezstresową i miłą atmosferę w pracy, dbamy również o dobry i zdrowy, aktywny wypoczynek naszych pracowników. Najlepiej jest, gdy pracownik skorzysta z dłuższego urlopu, wówczas nastąpi pełna regeneracja sił i w pełni zdrowia możemy go przywitać w pracy po powrocie. Co istotne – w czasie urlopu nie dzwonimy, nie kontaktujemy się z pracownikiem, zapewniając mu tym samym komfort odpoczynku. Sami także wychodzimy z inicjatywą finansowania wypoczynku, czy wyjazdów turystycznych, bo wiemy, że zadowolony pracownik jest podstawą sukcesu naszej firmy.

Z Krystyną Radzik Prezes Farb-Stal z Garbowa

Rozmawiała

Autor: 

Magdalena Pokrzycka-Walczak

Słowa kluczowe:
dobre praktyki bhpPIP

Autor
Magdalena Pokrzycka-Walczak
Ekonomistka, dziennikarka, absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania zawodowe koncentrują się wokół zagadnień psychologicznych w zakresie bhp, głównie w obszarach ochrony zdrowia i transportu.