Ważne założenia grupowego szkolenia bhp

Włodzimierz Chojnacki
19.08.2015AKTUALNE

Ważne założenia grupowego szkolenia bhp

Szkolenia bhp są najczęściej szkoleniami grupowymi. Przygotowanie takiego szkolenia jest zajęciem czasochłonnym i trudnym. Jeszcze trudniejsze jest przekazanie wiedzy podczas szkolenia, tak aby uczestnicy ją zapamiętali. Oto kilka wskazówek, jak przygotowywać się do prowadzenia grupowego szkolenia bhp pracowników i jakie założenia przyjąć aby szkolenie osiągnęło zamierzone cele.

Korzyści 

Ten tekst pozwoli Ci:

  • Opracować program grupowego szkolenia bhp
  • Przeprowadzić skuteczne szkolenie bhp
  • Podnieść Twój autorytet wśród uczestników szkolenia.

Jednym z ważnych założeń szkolenia grupowego w zakresie bhp powinno być twierdzenie, że każdy pracownik ma możliwość osobistego rozwoju zawodowego po spełnieniu określonych warunków, w tym umiejętności pomocy samemu sobie przez m.in. przestrzeganie zasad bhp.

Do warunków tych należy także zaliczyć:

  • nawiązywanie i pozostawanie w kontakcie psychicznym z innymi pracownikami,
  • pozytywne nastawienie,
  • chęć zrozumienia innych pracowników i ich problemów zawodowych.

Rysunek. Czynniki warunkujące efekty procesu szkolenia grupowego

Cztery elementy składają się na sytuacje generowane przez środowisko pracy. Sytuacja jest zrównoważona, jeśli występuje dopasowanie do siebie wszystkich czterech elementów sytuacji pracownika, tzn. jeśli występuje spójność pomiędzy posiadanymi przez pracowników kompetencjami do osiągania celów i wykonywania zadań a warunkami, w jakich wykonywane są czynności.

Realizacja warunków następuje głównie przez udzielanie pracownikom w trakcie szkolenia grupowego znaczącego wsparcia ze strony instruktora prowadzącego szkolenie z zakresu bhp. Wiele trudności, na jakie natrafiają uczestnicy szkoleń grupowych, wynika z małej satysfakcji z rozwiązywania problemów związanych z przestrzeganiem zasad bhp.

Trudności te są zazwyczaj związane z:

  • zawyżoną lub zaniżoną samooceną co do posiadanej wiedzy i umiejętności,
  • różnymi kompleksami,
  • postrzeganiem siebie jako ofiary,
  • lękiem przed niepowodzeniem i obawami, że inne osoby to zauważą,
  • nadmiernym oczekiwaniem na pomoc ze strony instruktorów i organizatorów kursów szkoleniowych.
Uwaga!

Dobra grupa szkoleniowa zapewnia właściwe warunki do osobistego rozwoju każdego jej członka, ale również pomoc w opanowaniu materiału.

Uczestnictwo w grupie szkoleniowej jest efektywnym sposobem pomocy szkolącym się w:

  • realizacji ich celów szkoleniowych,
  • uczeniu się odpowiedzialności za działania swoje i grupy,
  • zdobywaniu i uczeniu się zaufania,
  • ocenianiu swojej wiedzy i umiejętności w odniesieniu do innych członków grupy.

Aktywny udział w szkoleniu grupowym powinien więc:

  • zapewniać otrzymanie odpowiedniej ilości informacji i przygotowanie do podejmowania dalszych kroków,
  • kształtować poczucie sprawstwa i pomocy,
  • wpływać na nabieranie większej pewności siebie przez uczestników szkolenia.
Ważne

Szkolenie grupowe nie jest procesem, który powinien koncentrować się tylko na przekazie informacji, opanowaniu wiedzy i umiejętności czy ocenianiu sfery emocjonalnej. Szkolenie grupowe powinno być również procesem pośrednim uwzględniającym zarówno fakty, procedury, zasady, normy, jak i odczucia (stany emocjonalne) w zakresie właściwym dla osiągnięcia celu szkolenia grupowego przez członków grupy.

Dobrze zaplanowane i przeprowadzone zajęcia szkoleniowe w grupie mogą pomóc przede wszystkim tym uczestnikom, którzy pragną osiągnąć szybciej cel postawiony przez instruktora lub wypracowany przez grupę niż w pracy indywidualnej.

Żeby każdy z uczestników szkolenia grupowego mógł wynieść z uczestnictwa w grupie prawdziwą korzyść, należy spełnić następujące warunki:

  1. Stworzyć przyjemną atmosferę.
  2. Zapewnić aktywne uczestnictwo w pracy grupy.
  3. Dostrzegać i akceptować intelektualne oraz emocjonalne aspekty postaw i zachowań.
  4. Uzyskać wgląd w to, jak działa grupa.
  5. Zapewnić dużą ilość:
    - pomocnych informacji,
    - wyjaśniających opisów,
    - ćwiczeń,
    - okazji zachęcających do dialogu, konfrontacji postaw, wygłaszania opinii, ocen i komentarzy, także ze strony prowadzącego i uczestników szkolenia grupowego.
Autor: 

dr Włodzimierz Chojnacki
specjalista z zakresu edukacji w organizacji i doradztwa zawodowego

Autor
Specjalista z zakresu edukacji w organizacji oraz doradztwa zawodowego i personalnego