Wykonywanie zadań bhp - utworzenie służby bhp

Marcin Papierz
08.08.2011AKTUALNE


W firmie zatrudniającej powyżej 100 pracowników trzeba utworzyć służbę bhp pełniącą funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bhp. Jeśli w firmie wykonuje pracę mniej niż 100 pracowników pracodawca powierza wykonywanie zadań służby bhp pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy lub specjalistom spoza firmy.


Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 stycznia 2011 r. (I OSK 1120/10) wskazał, że w przypadku, gdy pracodawca zatrudnia ponad 100 pracowników, jest zobowiązany utworzyć służbę bhp. Nie może natomiast powierzać wykonywania zadań tej służby ani pracownikowi zatrudnionemu przy innej pracy, ani specjalistom spoza spółki. Zobligowany jest utworzyć służbę bhp i zatrudnić pracownika (pracowników) tej służby. Osoby z zewnątrz mogłyby wykonywać zadania służby bhp jedynie w przypadku, gdyby wykazał on, że - pomimo nakazu - nie jest w stanie zatrudnić własnych pracowników. NSA zauważył, że ciężar dowodu przerzucony został na pracodawcę. To on obowiązany jest do dokonania takiej oceny, a następnie do wykazania jej zasadności.


Ponadto NSA podkreślił, że zastępując własną służbę bhp służbą zewnętrzną, pracodawca nie może się kierować innymi przesłankami niż wymienione w kodeksie pracy. W szczególności nie może to być spowodowane dążeniem do zmniejszenia kosztów ochrony życia czy obciążeń organizacyjnych wynikających z zatrudnienia własnej służby bhp. Oznacza to, że jeżeli okazałoby się, iż dany pracodawca może jednak znaleźć pracowników do własnej służby bhp, to powinien zrezygnować ze służby zewnętrznej.


Źródło: Dziennik Gazeta Prawna nr 139 z 20 lipca 2011 r.

Autor: 


Marcin Papierz
Redaktor
PortalBHP.pl

Autor
Prawnik, redaktor PortaluBHP.pl, redaktor naczelny kwartalnika NORMAbhp.pl.