Zgłaszać czy nie zgłaszać pozytywnych wyników testów na COVID pracowników do sanepidu?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
26.10.2020AKTUALNE

Zgłaszać czy nie zgłaszać pozytywnych wyników testów na COVID pracowników do sanepidu?

Obecnie przepisy antycovidowe zmieniają się niemal codziennie. Czasami trudno za nimi nadążyć. Coraz większa liczba pracodawców proponuje swoim pracownikom tzw. szybkie testy na COVID-19. I tu rodzi się pytanie, co zrobić z wiedzą na temat pozytywnych wyników testów. Sprawdź, czy jako pracodawca masz obowiązek informować SANEPID o dodatnich wynikach testów na COVID wśród pracowników?

Przepisy najnowszego rozporządzenia z 9 października 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii nie przewidują w sposób bezpośredni obowiązku informowania przez zakład pracy właściwej miejscowo Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej o przypadku dodatniego wyniku testu na COVID-19. Uwzględniając jednak brak spójności w zakresie obowiązujących przepisów oraz obowiązki Sanepidu związane z przeprowadzaniem dochodzeń epidemiologicznych zalecaną praktyką wydaje się przekazywanie takiej informacji, która ma istotne znaczenie w zakresie przeprowadzania dochodzenia epidemiologicznego.

Okres epidemii to test warunków skrajnych dla pracodawców. Uwzględniając fakt dużego rozproszenia przepisów regulujących ich obowiązki, jak również dynamicznie postępujące zmiany obrębie stanu prawnego pracodawcy mogą mieć wątpliwości w zakresie obowiązku informowania właściwych organów Inspekcji Sanitarnej o potwierdzonych przypadkach zakażenia koronawirusem wśród pracowników.

Zgłoszenie wyniku testu na COVID do sanepidu

Odnosząc się do powyższej wątpliwości należy zauważyć, że najnowsze rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wśród obowiązków zakładów pracy nie wskazuje bezpośrednio na konieczność zgłaszania potwierdzonych przypadków COVID-19 do sanepidu.

Niezależnie od powyższego należy pamiętać, że do zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej należy prowadzenie między innymi dochodzenia epidemiologicznego. W związku z prowadzonym dochodzeniem organy Inspekcji Sanitarnej mogą żądać udzielenia między innymi informacji o:

  • osobach zakażonych lub podejrzanych o zakażenie,
  • chorych lub podejrzanych o chorobę zakaźną,
  • osobach zmarłych z powodu choroby zakaźnej lub osobach, wobec których istnieje takie podejrzenie.

Niezależnie od kształtu obowiązujących przepisów oraz stopnia ich rozproszenia w licznych aktach prawnych zalecanym postępowaniem jest skontaktowanie się z właściwą miejscowo stacją sanitarno-epidemiologiczną w zakresie ustalenia aktualnej na dzień dzisiejszy praktyki w zakresie obowiązku informowania o potwierdzonych przypadkach zakażenia koronawirusem wśród pracowników. Odrębną kwestią jest oczywiście sprawność nawiązania kontaktu z Sanepidem uwzględniając poziom obciążenia tej instytucji w okresie epidemii.

Podstawa prawna 
Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.