Urlop pracownika służby BHP – czy (nie-) zbędne zastępstwo?

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
01.06.2023AKTUALNE

Urlop pracownika służby BHP – czy (nie-) zbędne zastępstwo?

Niedługo lato, urlopy wypoczynkowe zaplanowane zgodnie z planem. Okres urlopowy to przejściowe trudności organizacyjne, również w zakresie realizowania zadań służby bhp. Czy na czas urlopów pracodawca jest związany z zasadami dotyczącymi pełnej obsady w zakresie służby bhp oraz osób wykonujących jej zadania?

Każdy pracownik niezależnie od rodzaju zawartej umowy o pracę ma prawo do płatnego corocznego urlopu wypoczynkowego. Powyższa zasada dotyczy osób kierujących pracownikami, pracowników na stanowiskach robotniczych, inżynieryjno-technicznych, pracowników na stanowiskach administracyjno-biurowych oraz, jak najbardziej, pracowników służby bhp i innych osób wykonujących zadania tej służby.

W dużej części przypadków stwierdzenie „nie ma ludzi niezastąpionych” okazuje się prawdziwe w sezonie urlopowym. Pracownika nie ma, praca zostaje, a płynność działania pracodawcy musi być nie zachwiana. Naruszenie płynności może mieć bowiem bezpośredni wpływ na sytuację ekonomiczną zakładu, a to często oznacza dla niego być albo nie być. Oczywiście w dużej części dotyczy to pracodawców sektora prywatnego, którzy funkcjonują dzięki wypracowanemu przez siebie zyskowi. Praca nieobecnych pracowników, którzy przebywają na urlopach z reguły jest rozkładana między osoby, które pozostają w dyspozycji. Nie w każdym jednak przypadku istnieje możliwość takiego elastycznego rozdziału w ramach wewnętrznego zastępstwa.

Czy pracodawca musi zapewnić zastępstwo dla pracownika służby BHP na urlopie?

Problem pojawia się w przypadku pracowników służby BHP. Przepisy w przypadku tej grupy przewidują zarówno bardzo konkretne wymagania kwalifikacyjne, jak również wskazują na minimalną liczebność takich osób w zakładzie pracy.

Uwaga!

W żadnym razie pracodawca nie może wstrzymywać czy w ograniczać prawa do urlopu pracownika służby bhp wyłącznie powołując się na przesłankę, że działania służby bhp muszą być realizowane na bieżąco w sposób niezakłócony. Przyczyną nie udzielania urlopu wypoczynkowego pracownikowi służby BHP nie może być również perspektywa kontroli inspektora pracy.

Przepisy o służbie BHP bezpośrednio nie nakazują organizacji zastępstwa pracownika służby bhp na urlopie. Pracodawca jednak powinien w sezonie urlopowym zapewnić zastępstwo dla przebywającego na urlopie pracownika służby BHP. Jest to szczególnie zasadne, gdy zadania służby bhp wykonywane są przez jednoosobową komórkę organizacyjną, jak również przez jednego pracownika zatrudnionego przy innej pracy.

Czy pracownika służby BHP na urlopie można zastąpić specjalistą zewnętrznym?

Czy zastąpienie przebywającego na urlopie pracownika służby BHP specjalistą zewnętrznym będzie prawidłowe? Niestety nie do końca. Jeżeli pracodawca polega pod przepisy odwołujące się do pracowniczej konstrukcji zatrudnienia pracownika służby bhp, pracodawca nie ma wyboru w zakresie tego czy zatrudnić pracownika, czy odwołać się do umowy prawa cywilnego i posłużyć się specjalistą zewnętrznym w ramach zastępstwa.

Tym samym w przypadku dłuższych nieobecności urlopowych pracowników służby bhp oraz osób zatrudnionych przy innej pracy wykonujących zadania służby bhp optymalnym postępowaniem będzie zatrudnienie na zastępstwo na podstawie umowy na czas określony osoby, która spełnia wymogi kwalifikacyjne obowiązujące dla stanowisk pracy w służbie bhp.

Co na zastępstwo pracownika służby BHP może powiedzieć inspektor PIP?

Oczywiście w praktyce może się okazać, że w tak krótkim czasie będzie trudno pozyskać pracownika na zastępstwo, szczególnie przyjmując dodatkowo krótki okres zatrudnienia. Jeżeli więc, pracodawca odwoła się do specjalisty zewnętrznego na podstawie umowy prawa cywilnego – inspektor pracy będzie miał oczywiście prawo kwestionować taką sytuację. Jednak, jeżeli pracodawca wykaże, że mimo usilnych starań nie był w stanie zorganizować zastępstwa na podstawie umowy o pracę – inspektor nie powinien stawiać zarzutu, że zadania służby bhp w okresie nie obecności pracownika służby bhp nie były realizowane. Inspektor może jedynie zakwestionować formę zatrudnienia osoby wykonującej zadania służby bhp, a nie fakt, że zadania służby bhp nie są realizowane.

Ważne

W przypadku długich nieobecności urlopowych pracowników służby bhp znacznie lepszym rozwiązaniem jest odwołanie się do specjalisty zewnętrznego (spoza zakładu pracy) zatrudnionego na podstawie umowy prawa cywilnego – niż pozbawienie zakładu pracy bieżącego nadzoru w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Oczywiście różna może być ocena inspektora pracy takiej sytuacji. Pamiętajmy bowiem, że każdy inspektor PIP jest organem niezależnym i ma prawo samodzielnie oceniać stan faktyczny oraz interpretować przepisy. -Także każdy inspektor może różnie spojrzeć na konieczność zapewnienia zastępstwa pracownika służby bhp w sezonie urlopowym.

Autor: 

Sebastian Kryczka

Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.