Algorytmy Google – co warto o nich wiedzieć?

Artykuł partnera
11.08.2022ARCHIWALNY

Algorytmy Google – co warto o nich wiedzieć?

System rankingowy Google funkcjonuje na podstawie wielu algorytmów. Realizacja strategii SEO w myśl ich działania pozwala czerpać więcej korzyści z pozycjonowania. Dodatkowo zapoznanie się z wytycznymi Google eliminuje ryzyko przypadkowego wykorzystania technik zabronionych (black hat SEO). Co należy wiedzieć o algorytmach wyszukiwarki Google i jak ich funkcjonowanie zmieniało się na przestrzeni lat?

Pozycjonowanie dawniej: PageRank i linkowanie

Pozycjonowanie stron nie zawsze wyglądało dokładnie tak samo, jak aktualnie. Kilkanaście lat temu zbudowanie widoczności serwisu w wyszukiwarce było nieco prostsze i mniej wymagająca – a jednocześnie strategie SEO nie brały pod uwagę czynnika ludzkiego, czyli użytkownika. Wówczas system rankingowy Google działał w oparciu o PageRank, czyli algorytm ustalający pozycję głównie na bazie tego, jak wiele linków prowadzi do konkretnej strony internetowej. W efekcie na najwyższych pozycjach w wyszukiwarce znajdowały się witryny, które pozyskiwały ogromne ilości odnośników, najczęściej z miejsc wypełnionych spamem, służących wyłącznie do linkowania.

Google zauważyło, że system rankingowy działający na bazie algorytmu PageRank jest łatwy do manipulowania. W efekcie wyszukiwarka na zapytanie użytkownika nie zawsze wyświetlała najbardziej wartościową odpowiedź, lecz stronę z dużą liczbą zewnętrznych linków. Według oficjalnych komunikatów, Google usunęło algorytm PageRank w 2016 roku. I choć przez lata firma informowała, że linki nie są jedynym elementem branym pod uwagę podczas pozycjonowania, to właśnie odnośniki odgrywały wówczas największą rolę.

Jeżeli interesuje Cię samodzielne pozycjonowanie stron, zajrzyj tutaj - kompendium wiedzy o pozycjonowaniu stron

Pozycjonowanie teraz: Panda, Pingwin i Koliber

Współczesne algorytmy Google najczęściej otrzymują przyjazne nazwy, które są łatwe do zapamiętania. Poszczególne z nich odpowiadają za różne czynności oraz obszary SEO. Każdego roku Google wprowadza wiele aktualizacji oraz przeprowadza szereg testów, aby maksymalnie ulepszać swój produkt. Funkcjonowanie poszczególnych algorytmów zmieniało się na przestrzeni czasu i w przyszłości z pewnością nie będzie inaczej. Najważniejsze z nich to:

  • Panda – algorytm odpowiedzialny za część contentową serwisów. Może ukarać witrynę za duplicate content, treści bardzo niskiej jakości, oraz keyword stuffing. Działa od 2011 roku.
  • Pingwin – algorytm służący do analizy linkowania stron internetowych. Odnośniki powinny być naturalne i pochodzić z wartościowych miejsc. Za wykorzystywanie niedozwolonych technik z zakresu linkowania Pingwin może nałożyć karę. Działa od 2012 roku.
  • Koliber – algorytm ma za zadanie „lepiej rozumieć” intencje użytkowników podczas wyszukiwania, aby następnie odpowiednio dopasowywać wyniki wyszukiwania. Działa od 2013 roku.
  • Pozostałe algorytmy – system rankingowy Google składa się z wielu algorytmów, a wszystkie są równie istotne. Należą do nich między innymi: Gołąb, Opos, RankBrain oraz Pirat.

Google nie udostępnia wszystkich informacji na temat funkcjonowania algorytmów, aby nie dochodziło do manipulacji wynikami wyszukiwania. Dodatkowo wyszukiwarka regularnie otrzymuje aktualizacje, aby zapewniać użytkownikom trafne odpowiedzi na generowane zapytania oraz ulepszyć działanie wyszukiwarki. Do istotnych aktualizacji można zaliczyć: Above the Fold, Mobile First Index, a także Exact Match Domain Update.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu stron oraz skutecznych technikach, sprawdź Pozycjonowanie stron - Case Study Semcore, gdzie przedstawiono najważniejsze informacje z zakresu budowania i rozwijania strategii SEO. To publikacja stworzona na bazie podłoża teoretycznego oraz praktycznego, idealne dla początkujących i zaawansowanych pozycjonerów.

Algorytmy Google a rozwój technologii mobilnej

Google zdaje sobie sprawę z tego, w jaki sposób rozwija się technologia: coraz częściej użytkownicy korzystają z urządzeń mobilnych zamiast komputerów. Z tego względu system wyszukiwania sprzyja stronom poprawnie zoptymalizowanym pod kątem responsywności. W pewien sposób Google zachęca administratorów do tworzenia witryn zgodnych z potrzebami użytkowników mobilnych – na przykład poprzez Mobile First Index oraz Core Web Vitals.

Dodatkowo Google zna potrzeby użytkowników mobilnych – dla przykładu: na zapytanie „hotele blisko mnie” wyszukiwarka wyświetla odpowiednio dopasowane wyniki, o ile Twoje urządzenie udostępnia swoją lokalizację.

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona internetowa osiągała wysoką pozycję na zapytania związane z konkretnym regionem, warto zdecydować się na pozycjonowanie lokalne. Wówczas strategia SEO powinna opierać się na frazach kluczowych, które są regularnie wyszukiwane przez odbiorców oraz nawiązują do konkretnej miejscowości. Należy jednak pamiętać, że takie rozwiązanie nie jest żadnym ograniczeniem dla rozwoju biznesu – na przykład pozycjonowanie Katowice z semcore.pl może być w przyszłości poszerzane o SEO dla takich miast jak Chorzów, czy Tychy, aby w ten sposób zwiększać widoczność i ruch organiczny.

Autor: 

Artykuł partnera


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.