Organizacja społecznej inspekcji pracy
Kto tworzy społeczną inspekcję pracy? Jakie warunki należy spełnić, by zostać społecznym inspektorem pracy?
Społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników. Tworzą ją:
- zakładowy społeczny inspektor pracy – dla całego zakładu pracy,
- oddziałowi (wydziałowi) społeczni inspektorzy pracy – dla poszczególnych oddziałów (wydziałów),
- grupowi społeczni inspektorzy pracy – dla komórek organizacyjnych oddziałów (wydziałów).
Ustanowienie społecznej inspekcji pracy
Społecznych inspektorów pracy wybierają (na okres kadencji trwającej 4 lata) i odwołują pracownicy zakładu pracy. Organizację społecznej inspekcji pracy dostosowują do potrzeb wynikających ze struktury firmy zakładowe organizacje związkowe.
Kto może zostać społecznym inspektorem pracy?
Społecznym inspektorem pracy może być wybrany pracownik danego zakładu pracy, który nie zajmuje stanowiska kierownika działającego w imieniu pracodawcy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego takiej osobie.
Społecznym inspektorem pracy nie może być np. kierownik zakładowej komórki organizacyjnej bhp z racji sprawowania funkcji kierowniczej i bezpośredniej podległości pracodawcy. Nie ma natomiast przeszkód powierzenia przez załogę firmy funkcji społecznego inspektora pracy pracownikowi zatrudnionemu na innym samodzielnym stanowisku pracy, w tym na przykład na stanowisku pracy inspektora ds. bhp, który nie jest kierownikiem komórki organizacyjnej bhp. Ocenę, czy połączenie stanowiska pracownika służby bhp z pełnieniem funkcji społecznego inspektora pracy jest najwłaściwsze, podejmuje zakładowa organizacja związkowa i pracownicy firmy uprawnieni do dokonania wyboru społecznego inspektora pracy.
Przynależność kandydata na społecznego inspektora pracy do zakładowej organizacji związkowej nie jest obowiązkowa. Organizacja taka jest uprawniona postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być wybrany pracownik zakładu niebędący członkiem związku zawodowego. Bez względu na zasady wyboru społeczny inspektor pracy reprezentuje wszystkich pracowników firmy. Działalnością społecznych inspektorów pracy kieruje zakładowa organizacja związkowa.
Kandydat na zakładowego społecznego inspektora
Kandydat na zakładowego społecznego inspektora pracy powinien:
- posiadać niezbędną znajomość zagadnień będących przedmiotem działania społecznej inspekcji pracy,
- posiadać co najmniej 5-letni staż pracy w branży, do której należy zakład pracy,
- legitymować się nie mniej niż 2-letnim stażem pracy w danym zakładzie pracy.
W odniesieniu do oddziałowych lub grupowych społecznych inspektorów pracy kryterium zakładowego stażu pracy jest łagodniejsze. Mogą nimi być wybrani pracownicy, którzy przepracowali w danym zakładzie co najmniej rok.
ustawa z 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz.U. z 1983 r. nr 35, poz. 163)
Jan M. Pióro
specjalista z zakresu prawa pracy,
biegły sądowy w dziedzinie bhp
przy Sądzie Okręgowym w Warszawie

Mgr prawa, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, autor wielu publikacji o charakterze poradnikowym wieloletni pracownik Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, ostatnio główny specjalista w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy państwowej Inspekcji Pracy, biegły sądowy przy sądach okręgowych w Warszawie, z zakresu bezpieczeństwo i higiena pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.