Sklep
Czy pracodawca może ukarać pracownika służby bhp za zły wynik kontroli zewnętrznej, np. po przeprowadzonej kontroli Inspekcji Sanitarnej?
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Przestrzeganie przepisów i zasad bhp w procesach pracy to podstawowy obowiązek pracowniczy. W przeciwnym wypadku pracodawca może, a często nawet powinien, uruchomić procedurę nałożenia kary porządkowej. Mimo że kwestie dotyczące odpowiedzialności porządkowej są w miarę wyczerpująco uregulowane w Kodeksie pracy, pracodawcy oraz pracownicy służby bhp mają często problem z nakładaniem kar porządkowych. Oto praktyczne wskazówki, jak udzielać pracownikom kar porządkowych za naruszenie przepisów bhp.
Sebastian Kryczka prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Pracownicy służby BHP mają prawo występowania do pracodawcy o zastosowanie kar porządkowych w stosunku do pracowników odpowiedzialnych za zaniedbanie obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Tym samym przedmiotem wniosku nie może być dowolne naruszenie w zakresie organizacji i porządku w procesie pracy. Musi być to takie naruszenie, które koresponduje z przepisami i zasadami BHP. Co jednak z naruszeniem zasady trzeźwości oraz stosowaniem substancji działających podobnie do alkoholu, które na gruncie przepisów o pracowniczej odpowiedzialności porządkowej traktowane są osobno – niezależnie od naruszeń związanych ze sferą BHP?
Sebastian Kryczka
Obowiązki osoby kierującej pracownikami z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy uregulowane są art. 212 Kodeksu pracy. Rodzi się pytanie, czy wzorem pracownika służby bhp, osoba kierująca ma prawo wnioskować do pracodawcy o nałożenie kary porządkowej na podwładnego pracownika? Czy ukarany w ten sposób pracownik może podważyć założoną karę, wskazując na brak takich kompetencji bezpośrednio w przepisach określających zakres obowiązków osób kierujących pracownikami?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Jednym z celów monitoringu z wykorzystaniem kamer przemysłowych jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych warunków pracy. Analiza takiego monitoringu może dostarczyć informacji na temat naruszeń przepisów bhp przez poszczególnych pracowników. Jednak nie zawsze pociągnięcie pracownika do odpowiedzialności będzie bezproblemowe. Przeszkodą może się okazać np. maseczka uniemożliwiająca jednoznaczną identyfikację osoby dopuszczającej się naruszenia.
Jak zatem powinno przebiegać wysłuchanie pracownika, zgodnie z art. 109 § 2 kp. – przy nakładaniu kary porządkowej? Czy wystarczające jest pisemne oświadczenie/wyjaśnienie obwinionego w przeznaczonym do tego miejscu na formularzu wniosku o nałożenie kary? Czy też może pracodawca ma obowiązek wysłuchać pracownika w trakcie rozmowy?
Czy pracownik służby bhp może być upoważniony, w drodze pełnomocnictwa pracodawcy, na podstawie Kodeksu pracy, do nakładania kary porządkowej, pieniężnej na pracownika? Czy nie jest to obciążanie innymi zadaniami pracownika służby bhp? Czy taki sposób postępowania jest dopuszczalny? Pracownik ma możliwość odwołania się od kary do pracodawcy?
Czy za nieprzestrzeganie obowiązku zasłaniania nosa i ust na terenie zakładu pracy, w miejscach w których pracownik powinien stosować powyższe zasady, w związku z sytuacją pandemiczną, pracodawca może stosować wobec pracownika kary porządkowe przewidziane w art. 108 kp.?
Świadek dopuścił się przewinienia, które mogło wpłynąć na zaistnienie wypadku, nie było to przewinienie związane z samą procedurą powypadkową. Pytanie, czy członek zespołu powypadkowego (pracownik służby BHP wnioskujący o nałożenie kary) jest w tym wypadku "pracodawcą"? Czy 14-dniowy termin na nałożenie kary porządkowej zaczyna płynąć od momentu dokonania oględzin miejsca wypadku i zebrania informacji od poszkodowanego i świadków (powzięcie informacji o przewinieniu), czy od zakończenia procedury powypadkowej, czyli dnia sporządzenia protokołu powypadkowego i przedstawienie go do zatwierdzenia prezesowi spółki?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania.
Naruszenie obowiązujących w zakładzie pracy przepisów i zasad bhp powinno skutkować dyscyplinowaniem pracowników. Przepisy Kodeksu pracy dają możliwość nakładania kar porządkowych – po uprzednim wysłuchaniu obwinionego pracownika. Problem w tym, że przepisy nic nie mówią, jak prawidłowo przeprowadzić czynność wysłuchania – w szczególności nie dają odpowiedzi, jaka jest dopuszczalna formy takiej czynności.
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
To co pracownicy trzymają w szafkach pracowniczych czasami zadziwia pracodawców. O ich zawartości często dowiadują się dopiero po rozwiązaniu umowy o pracę z pracownikiem. Byli pracownicy pozostawią po sobie różne pamiątki, np. butelki po alkoholu. Rodzi się więc pytanie, czy pracodawca ma prawo kontrolować szafki pracownicze pod względem ich zawartości? Jakie konsekwencje poniesie pracownik, jeżeli kontrola stwierdzi, że w szafce znajduje się np. alkohol? Poznaj uprawnienia pracodawcy i wykorzystaj w swojej firmie.
Artykuł ten wskaże Ci:
Jak wyegzekwować prawo pracodawcy do przeglądu szafek pracowniczych?
Jak zgodnie z przepisami przeprowadzić kontrole w szafkach pracowniczych?
Co zrobić w przypadku ujawnienia niepożądanych rzeczy w szafkach pracowniczych , np. alkoholu?
Wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bhp jest obowiązkiem każdego pracownika. Odstąpienie od pracy – tam, gdzie warunki pracy stwarzają bezpośrednie zagrożenie zdrowia lub życia pracowników bądź innych osób – jest przez przepisy bezpośrednio traktowane w kategoriach uprawnienia, a nie obowiązku prawnego. Czy jednak nieskorzystanie z powyższego przywileju daje pracownikowi służby bhp prawo do wnioskowania o nałożenie kary porządkowej dla pracownika?
Czy pracownik służby bhp, zajmujący się bhp (specjalista ds. bhp zatrudniony na cały etat lub zewnętrzny) może karać, upominać pracowników za nieprzestrzeganie, łamanie przepisów bhp? Jeśli tak, to w jaki sposób? Jaki jest zakres uprawnień pracowników służby bhp w takim przypadku?
Planujemy wprowadzić taryfikator punktów karnych dla pracowników – wózkowych. Czy dajmy na to, jeżeli podczas audytu, pracownik otrzyma 14 pkt negatywnych to możemy dać mu karę porządkową, np. 200 zł i te 200 zł dać innym pracownikom, do których pracy nie ma zastrzeżeń?
Jaką karę można zastosować wobec pracownika nieprzestrzegającego obowiązku używania środków ochrony indywidualnej?
Marta Popławska specjalista ds. bezpieczeństwa procesowego
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone