Polak potrafi, jak mówi stare przysłowie, w tym w zakresie kwestii bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy dopuszczalne jest obniżenie temperatury dopuszczalnej w pomieszczeniu pracy poniżej 14oC i zrekompensowanie tego faktu możliwością schronienia się w pomieszczeniu do ogrzania się? Czy to pozwoli zapewnić komfort cieplny pracownikom?
Sezon grzewczy może sprzyjać pomysłowości w zakresie zapewnienia komfortu cieplnego pracownikom. Szczególnie obecnie, w dobie problemów z zapewnieniem surowców grzewczych i wysokich kosztów ogrzewania. Wśród różnych rozwiązań, w zakresie odstępstw od minimalnej 14 stopniowej temperatury w pomieszczeniach pracy, może znaleźć się zapewnienie pracownikom odrębnych pomieszczeń do ogrzania się. Pomysł ciekawy i może zaczerpnięty trochę na zasadzie analogii od sytuacji, w ramach której pracodawca zapewnia pomieszczenia do schłodzenia się, w ramach pomieszczeń do wypoczynku. Czy zatem pomysł zapewnienia pomieszczeń do ogrzania się dla pracowników, w sytuacji gdy pracodawca nie zapewnia temperatury minimalnej w pomieszczeniach pracy jest dopuszczalny?
Informacje zawarte w tym artykule:
Czytaj także: Zimno w pracy – jak temu zapobiec i zapewnić właściwą temperaturę w miejscu pracy?>>>
Wciąż pojawiają się informacje o możliwych kłopotach energetycznych w kraju w związku z perturbacjami z dostawą gazu i węgla do odbiorców prywatnych i przedsiębiorstw świadczących usługi energetyczne. Taki stan rzeczy jest wynikiem wojny w Ukrainie oraz wciąż rosnącej inflacji, co spowodowało częściowe załamanie się łańcuchów dostaw. Uzasadnione wobec tego są obawy pracodawców o to, w jaki sposób zabezpieczą ciągłość pracy i pracowników w nadchodzących zimowych miesiącach. Sprawdź, co możesz zrobić, aby zapewnić właściwą temperaturę w miejscu pracy.
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
Przygotować firmę i zakład pracy na możliwe problemy z ogrzewaniem.
Prawidłowo zorganizować pracę w przypadku kiedy nie można będzie ogrzać pomieszczeń pracy.
Znaleźć rozwiązania, które pozwolą zapewnić właściwą temperaturę w miejscu pracy.
Czytaj także: Gdzie szukać oszczędności na ogrzewaniu pomieszczeń pracy przy zachowaniu komfortowych warunków pracy?>>>
Problemy na szeroko rozumianym rynku energii, w tym wzrost cen surowców energetycznych, wywołują niepokój w sezonie jesienno-zimowym, również wśród pracodawców. Zapewne wiążę się to z obowiązkiem spoczywający na pracodawcach (cały czas aktualnym) zapewnienia minimalnych temperatur w pomieszczeniach pracy. Wielu zapewne zastanawia się, czy w sytuacji gdy, uwzględniając koszty energii, nie będzie miał możliwości zapewnienia temperatury minimalnej, będzie mógł skierować pracownika do wykonywania pracy w domu, w ramach pracy zdalnej?
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
zorganizować pracę w zakładzie pracy zgodnie z przepisami;
w prawidłowy sposób interpretować obowiązujące przepisy związane z pracą zdalną;
uniknąć błędów, mogących skutkować karą ze strony organów nadzoru, np. PIP.
Czytaj także: Gdzie szukać oszczędności na ogrzewaniu pomieszczeń pracy przy zachowaniu komfortowych warunków pracy?>>>
W wielu firmach, w okresie jesienno-zimowy, pracodawcy zastanawiają się, jak zapewnić na stanowisku pracy temperaturę zgodną z obowiązującymi przepisami. Jednocześnie starają się obecnie zaoszczędzić na ogrzewaniu pomieszczeń pracy. Jest to możliwe! Natomiast nie zawsze minimalna temperatura wskazana w przepisach będzie równoznaczna z zapewnieniem komfortowych warunków pracy. Trudne warunki pracy mają znaczny wpływ na produktywność i zaangażowanie pracowników. Co mówią przepisy o minimalnej temperaturze, jaką pracodawca ma obowiązek zapewnić w pomieszczeniu pracy? Jakie straty finansowe może przynieść nadmierna oszczędność na ogrzewaniu? W jaki sposób można uchronić obiekt przed wychłodzeniem? Odpowiedzi na takie oraz inne pytania można znaleźć w tym artykule.
Kamil Szyszkiewicz
Informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci:
zapewnić na stanowiskach pracy co najmniej minimalną temperaturę wymaganą przepisami,
ocenić czy minimalna temperatura na stanowisku pracy jest wystarczająca, aby zapewnić pracownikom komfortowe warunki pracy,
sporządzić listę potencjalnych ryzyk i strat mogących być wynikiem nieprzemyślanych oszczędności na ogrzewaniu pomieszczeń pracy,
podjąć próbę wdrożenia w przedsiębiorstwie działań oszczędnościowych przy jednoczesnym zachowaniu komfortowych warunków pracy.
Czytaj także: Zapewnienie minimalnej temperatury w miejscu pracy obowiązkiem pracodawcy>>>