Jak radzić sobie ze stresem w pracy – praktyczne porady EU-OSHA

12.12.2014AKTUALNE

Jak radzić sobie ze stresem w pracy – praktyczne porady EU-OSHA

Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), w ramach kampanii „Stres w pracy? Nie, dziękuję!” opracowała elektroniczny przewodnik dotyczący radzenia sobie ze stresem i zagrożeniami psychospołecznymi. Przewodnik ten kierowany jest w szczególności do pracodawców i pracowników małych przedsiębiorstw. To narzędzie, które pomoże lepiej zrozumieć stres i zagrożenia psychospołeczne oraz da wskazówki, jak radzić sobie z nimi.

Obecnie stres odgrywa ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa i higieny pracy w europejskich przedsiębiorstwach. Jest też jedną z głównych przyczyn straconych dni pracy w Europie. Natomiast tylko w mniej niż 1/3 europejskich zakładów pracy istnieją procedury pozwalające na radzenie sobie z problemem stresu związanego z pracą.

Choć stresu nie da się zobaczyć ani zmierzyć tak jak wielu innych problemów zdrowotnych, jest on problemem poważnym. Może mieć wpływ na pracowników zarówno w wymiarze emocjonalnym, jak i fizycznym. W jego wyniku mogą także ucierpieć przedsiębiorstwa i szeroko pojęta gospodarka. – zauważa Dr Christa Sedlatschek, dyrektor EU-OSHA i dodaje Tak jak w przypadku innych kwestii związanych z BHP, radzenie sobie ze stresem i zagrożeniami psychospołecznymi jest możliwe i warte zachodu, a publikacja naszego elektronicznego przewodnika daje pracodawcom i pracownikom do dyspozycji praktyczne narzędzie. Przewodnik zawiera wyjaśnienia, porady oraz przykłady, pokazując, że z tak poważnymi problemami można sobie radzić równie praktycznie i systematycznie jak z każdym innym problemem z dziedziny BHP.

Co znajdziemy w przewodniku?

Każda wersja elektronicznego przewodnika zawiera:

  • proste wyjaśnienie zagrożeń, ich przyczyn i konsekwencji dla pracowników i przedsiębiorstw,
  • porady na temat tego, w jaki sposób wcześnie dostrzec problemy i podjąć właściwe działania,
  • praktyczne przykłady dotyczące zapobiegania oraz zarządzania ryzykiem, szczególnie dla małych przedsiębiorstw,
  • informacje na temat zasobów krajowych.

Elektroniczny przewodnik, który powstał, by zwiększyć rozumienie i świadomość stresu i zagrożeń psychospołecznych w całej Europie, pomaga także obalić pewne błędne przekonania na temat stresu, oddzielając fakty od fikcji. Jest on przeznaczony szczególnie dla tych przedstawicieli małych przedsiębiorstw, którzy potrzebują porady dotyczącej pierwszych kroków na drodze do uporania się ze stresem oraz zagrożeniami psychospołecznymi w pracy.

Elektroniczny przewodnik jest dostępny nieodpłatnie, a wszystkie wersje można przeczytać w internecie lub pobrać je i korzystać z nich w trybie offline.

Co ma na celu kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję!” ?

Stres w pracy? Nie, dziękuję!” to zdecentralizowana kampania kierowana do organizacji i osób fizycznych na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim. Przedmiotem kampanii EU-OSHA na lata 2014-2015 jest podnoszenie świadomości i podkreślanie znaczenia zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi w pracy. Choć eliminacja zagrożeń psychospołecznych i stresu w pracy może wydawać się dużym wyzwaniem, celem kampanii jest wykazanie, że problemy te mogą być rozwiązywane w równie logiczny i systematyczny sposób, jak wszelkie inne problemy z zakresu BHP. Stosownie do tego jako cztery główne założenie kampanii „Zdrowe i bezpieczne miejsce pracy” na lata 2014-15 określono:

  • podnoszenie świadomości na temat rosnącego problemu stresu i zagrożeń psychospołecznych w pracy;
  • dostarczenie i promowanie zastosowania prostych, praktycznych narzędzi i wytycznych dla potrzeb zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi w pracy;
  • podkreślanie pozytywnych efektów zarządzania stresem i zagrożeniami psychospołecznymi w pracy włącznie z uzasadnieniem biznesowym.