Obowiązek pracodawcy informowania pracowników o ryzyku zawodowym

Anna Słowińska
Anna Słowińska
17.08.2017AKTUALNE

Obowiązek pracodawcy informowania pracowników o ryzyku zawodowym

Obowiązek pracodawcy informowania pracowników o ryzyku zawodowym dotyczy każdego pracownika, niezależnie od rodzaju zajmowanego stanowiska – orzekł NSA we Wrocławiu 2 października 2002 r. sygn. akt. II SA/Wr/319/00. Ponadto obowiązki pracodawcy w zakresie bhp mają kategoryczny i bezwarunkowy charakter, czyli dotyczą wszystkich stanowisk pracy w zakładzie, zaś ich wykonanie nie jest uwarunkowane oceną danej pracy jako związanej z ryzykiem mieszczącym się lub odbiegającym od normalnego doświadczenia zawodowego.

Skrócony stan faktyczny

Decyzją Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy po przeprowadzeniu kontroli nakazano prezesowi Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej opracowanie i udokumentowanie oceny ryzyka zawodowego, występującego przy pracach wykonywanych przez pracowników młodocianych w celu przygotowania zawodowego do zawodu mechanika maszyn rolniczych i mechanika samochodowego. Spółdzielnia odwołała się od decyzji i wniosła o uchylenie nakazu w całości oraz umorzenie postępowania. 

Spółdzielnia twierdziła m.in., że nakaz opiera się na błędnym założeniu, że pracodawca obowiązany jest do opracowania udokumentowanej oceny ryzyka zawodowego w stosunku do wszystkich stanowisk pracy. Zdaniem strony skarżącej opracowania takie są wymagane w razie wykonywania prac w warunkach związanych z ryzykiem odbiegającym od normalnego doświadczenia życiowego. Nie jest zatem konieczne opracowywanie specjalnej dokumentacji dla celów wykonywania zawodu o charakterze powszechnym, nie wiążącego się ze zwiększonym ryzykiem.

Decyzją Państwowego Okręgowego Inspektora Pracy na skutek odwołania postanowiono uchylić decyzję w części dotyczącej treści i ustalić nową treść decyzji nakazującą „opracować ocenę ryzyka zawodowego występującego przy pracach wykonywanych przez pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego i na tej podstawie poinformować pracowników młodocianych o ryzyku zawodowym wiążącym się z wykonywaną pracą".

W skardze do Naczelnego Sądu Administracyjnego Rolnicza Spółdzielnia Produkcyjna w R. wniosła o uchylenie w całości zaskarżonej decyzji.

Rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego

Naczelny Sąd Administracyjny, rozpatrując skargę  nie znalazł podstaw do uchylenia zaskarżonej decyzji. Przypomniał, że zgodnie z art. 226 Kodeksu pracy, pracodawca jest obowiązany informować pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, oraz o zasadach ochrony przed zagrożeniami. W myśl przepisu § 39 ust. 1 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 129 poz. 844; dalej w skrócie: rbhp), pracodawca jest obowiązany oceniać i dokumentować ryzyko zawodowe, występujące przy określonych pracach, oraz stosować niezbędne środki profilaktyczne zmniejszające ryzyko. W szczególności pracodawca jest zobowiązany:

1)      zapewnić organizację pracy i stanowisk pracy w sposób zabezpieczający pracowników przed zagrożeniami wypadkowymi oraz oddziaływaniem czynników szkodliwych dla zdrowia i uciążliwości,

2)      zapewnić likwidację zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników głównie przez stosowanie technologii, urządzeń, materiałów i substancji nie powodujących takich zagrożeń.

Instytucja ochrony pracy

Warto wiedzieć, że przytoczone przez Naczelny Sąd Administracyjny przepisy wchodzą w skład systemu norm prawnych składających się na instytucję ochrony pracy, rozumianej jako całokształt gwarancji prawnych służących zabezpieczaniu zdrowia i życia ludzkiego w procesie pracy. Podstawowym składnikiem instytucji ochrony pracy są przepisy dotyczące obowiązków pracodawców w zakresie ochrony życia i zdrowia pracowników, przybierające postać prawa, którego przestrzeganie może być egzekwowane środkami przymusu państwowego.

Ważne

Obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy mają charakter bezwarunkowy, oznacza to że obciążają pracodawcę niezależnie od sposobu spełniania świadczenia przez pracownika. Mają ponadto charakter niepodzielny, czyli działania i zaniechania innych podmiotów nie zwalniają pracodawcy od odpowiedzialności za stan bhp w miejscu pracy.

Obowiązki bhp jako obowiązki pracodawcy o charakterze bezwarunkowym

Pamiętaj, że Twoje obowiązki jako pracodawcy w zakresie bhp mają kategoryczny i bezwarunkowy charakter, co oznacza, iż dotyczą one wszystkich stanowisk pracy w zakładzie pracy, zaś ich wykonanie nie jest uwarunkowane oceną danej pracy jako związanej z ryzykiem mieszczącym się lub odbiegającym od normalnego doświadczenia zawodowego. Takiej przesłanki przepisy nie formułują, ani też nie pozwalają jej wyinterpretować, natomiast jej przyjęcie byłoby równoznaczne z pozostawieniem realizacji istotnego obszaru bezpieczeństwa i higieny pracy w sferze uznania pracodawcy. Rozumienie takie byłoby sprzeczne z bezwzględnym charakterem przepisów bhp, które ze względu na przedmiot ochrony, jakim jest życie i zdrowie pracownika, nie mogą być uchylone lub zmienione wolą stron.

Obowiązek pracodawcy informowania o ryzyku zawodowym

Przedstawionemu opisowi w pełni podlega obowiązek pracodawcy informowania pracownika o ryzyku zawodowym oraz obowiązek "oceniania" i dokumentowania ryzyka zawodowego występującego przy określonych pracach. Realizacja pierwszego obowiązku zawartego w art. 226 Kodeksu pacy powinna polegać na przekazywaniu pracownikowi wiedzy np. w ramach szkolenia wstępnego w zakresie bhp, tj. głównie podczas instruktażu stanowiskowego o rodzaju i zakresie występujących zagrożeń w środowisku pracy oraz o skutkach dla zdrowia i życia jakie może wywołać praca w kontakcie w tymi zagrożeniami.

Tak więc, pracownik powinien zostać poinformowany o:

  • rodzajach czynników szkodliwych dla zdrowia i uciążliwych oraz niebezpiecznych,
  • wypadkach przy pracy i chorobach zawodowych, jakie miały miejsce na danym lub podobnym stanowisku pracy,
  • przyczynach i skutkach tych wypadków i chorób.

Pracownik powinien być także poinstruowany o środkach zapobiegających zagrożeniom, w tym w szczególności o sposobach stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej.

Realizacja drugiego nakazu obejmuje powinność szacowania skali, rozmiaru ryzyka zawodowego, rozumianego jako prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy § 2 pkt 7 rbhp ., oraz jego dokumentowania.

Ważne

Należy podkreślić, że obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym dotyczy wszystkich pracodawców niezależnie od ilości zatrudnionych pracowników i celu ich zatrudniania. Adresowany jest do wszystkich pracowników niezależnie od podstawy zatrudnienia i rodzaju zajmowanego stanowiska.

Obowiązek oceny ryzyka zawodowego jako obowiązek o charakter powtarzalnym

Jako pracodawca powinieneś uwzględnić, że obowiązek oceny ryzyka zawodowego, dokumentowania i informowania o ryzyku zawodowym nie jest jednorazowy. Wykonywanie tych trzech czynności będzie się aktualizowało zawsze w momencie dopuszczenia pracownika do pracy w związku z nawiązaniem stosunku, jak również wtedy gdy jako pracodawca uzyskasz nowe informacje na temat zagrożeń związanych z wykonywaniem pracy. Wykonanie obowiązku oceny ryzyka zawodowego decyduje bowiem wprost o poziomie bezpieczeństwa i ochronie zdrowia każdego, indywidualnie oznaczonego pracownika.

Obowiązek dokumentowania oceny ryzyka zawodowego

Przepisy bhp wymagają od pracodawcy dokumentowania oceny ryzyka zawodowego. Dokument zawierający wspomnianą ocenę powinien zawierać:

  • szczegółowy opis ocenianego stanowiska,
  • wyniki przeprowadzonej oceny ryzyka zawodowego oraz
  • wyszczególnienie niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko,
  • datę przeprowadzenia oceny.

W dokumencie powinien znaleźć się także wykaz osób dokonujących oceny. 

Ważne

Nie poinformowanie pracownika o ryzyku zawodowym, jeśli narazi pracownika na zagrożenie zdrowia, rodzi odpowiedzialność odszkodowawczą na zasadzie 445 Kodeksu Cywilnego. – orzeczenie Sądu Najwyższego z 14 grudnia 2010 r., sygn.. akt: I PK 95/10, OSNP 2012  oraz wyrok ETPCz z 24 lipca 2014 r. w sprawie 60908/11 Brincat i inni v. Malta, Lex nr 1487042

Sposób informowania o ryzyku zawodowym

Zwróć uwagę, że ustawodawca nie precyzuje ani formy informacji o ryzyku zawodowym ani czasu i częstotliwości jej przekazywania pracownikom. Przywiązuje jednak dużą wagę do tego, aby pracownicy informację uzyskali. Wyrazem tego jest art. 1041 § 1 pkt 8 Kodeksu Pracy, mówiący, że w regulaminie pracy należy określić sposób informowania o ryzyku zawodowym.

Oznacza to, że regulamin pracy nie może zawierać informacji o ryzyku zawodowym, bo taka informacja powinna trafić do każdego pracownika z osobna, zgodnie ze wskazanym sposobem jej przekazania. U pracodawcy, u którego nie ma obowiązku ustalania regulaminu pracy (takiego obowiązku nie mają pracodawcy zatrudniający mniej niż 20 pracowników art.104 Kodeksu Pracy) on sam określa sposób informowania o ryzyku zawodowym bądź informację tę bezpośrednio przekazuje każdemu  pracownikowi. Fakt ten pracownik powinien potwierdzić pisemnie, a następnie potwierdzenie powinno zostać włączone do akt osobowych pracownika do części A.

Wskazówki z orzeczenia dla pracodawcy:

  1. Na Tobie jako pracodawcy ciąży obowiązek informowania pracowników o ryzyku zawodowym.
  2. Obowiązek oceny ryzyka zawodowego dotyczy wszystkich pracowników, niezależnie od ilości zatrudnienia oraz zajmowanego stanowiska.
  3. Miej na względzie, że obowiązek oceny ryzyka zawodowego ma charakter powtarzalny więc nie możesz go zrealizować jednorazowo, konieczne jest aktualizowanie oceny ryzyka zawodowego.
  4. Jako pracodawca powinieneś poinformować pracownika o środkach zapobiegających zagrożeniom, w tym w szczególności o sposobach stosowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej.
  5. Pracownik może wystąpić do sądu o odszkodowanie jeżeli nie został  poinformowany o ryzyku zawodowym i przez co został narażony na zagrożenie zdrowia.
  6. Pamiętaj, że obowiązki pracodawcy w zakresie bhp mają charakter niepodzielny, oznacza to że nawet jeżeli jakiś inny podmiot podjął działania lub ich zaniechał nie zwalniają to pracodawcy od odpowiedzialności za stan bhp w miejscu pracy.

BIBLIOGRAFIA

Baran K. red. i inni, Kodeks Pracy Komentarz, Wydawnictwo  Wolters Kluwer, Warszawa  2016

Autor: 

Anna Słowińska

Prawnik; Vox Poland Pomoc Prawna

Autor
Anna Słowińska
prawnik, absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego i studiów podyplomowych "Prawa i Wolności człowieka" zorganizowanych przez Instytut Nauk Prawnych PAN i Helsińską Fundacje Praw Człowieka.