Obserwacja bezpieczeństwa zachowań pracowników – skuteczny sposób ograniczania wypadków przy pracy

19.12.2014AKTUALNE

Obserwacja bezpieczeństwa zachowań pracowników – skuteczny sposób ograniczania wypadków przy pracy

Polskie firmy przywiązują coraz większą wagę do zarządzenia bezpieczeństwem. Duże zainteresowanie tym tematem widać w wielu branżach, np. spożywczej, farmaceutycznej, chemicznej, ciepłowniczej. Z tym wiąże się również coraz większa popularność programów obserwacji bezpieczeństwa zachowań pracowników. Mogą one być zastosowane w każdej branży i przy każdym charakterze operacji.

Organizacje wymieniają się wiedzą miedzy sobą, co także staje się trendem rynkowym. Dobre doświadczenia krążą po rynku - gdy zaczynamy współpracę z jedną firmą, wkrótce pojawiają się następne – zauważa Paweł Rolewski*, Senior Business Development Manager CE, DuPont Sustainable Solutions.

Na polskim rynku widać coraz większe zainteresowanie wprowadzaniem programów obserwacji bezpieczeństwa zachowań pracowników. Najczęściej wprowadzane są jako element systemu zarządzania bezpieczeństwem w zakładach produkcyjnych, gdzie liczba potencjalnych zagrożeń jest większa. Założeniem takiego programu jest fakt, że wszystkim wypadkom można zapobiec dzięki wnikliwej obserwacji i skutecznej komunikacji. Wiele organizacji jest już świadomych, że takie programy istnieją oraz, że warto je wykorzystać do skutecznej prewencji.

Dwie podstawy

Programy obserwacji bezpieczeństwa zachowań bazują na dwóch podstawach – umiejętności obserwowania sytuacji niebezpiecznych i skutecznego komunikowania się z pracownikami.

Ta pierwsza wymaga wiedzy – czego i jak szukać. Z mojego doświadczenia wynika, że w zakładach produkcyjnych często nie zwraca się wystarczającej uwagi na oczywiste zachowania niebezpieczne. Natomiast konsekwencje tych zachowań mogą być poważne, na przykład niewłaściwe stosowanie środków ochrony indywidualnej, nadmierna prędkość przemieszczania się wózków widłowych czy nieprzestrzeganie procedur wykonywania prac niebezpiecznych.

Drugim etapem jest komunikacja. Zawsze, gdy pracownik robi coś niewłaściwego, prowadzący obserwacje powinien zareagować: odbyć bezpośrednią rozmowę z pracownikiem. Następnie, jeśli wymaga tego dany przypadek, podjąć działania organizacyjne, by nie doszło do niebezpiecznego zdarzenia. O sukcesie możemy mówić, gdy odpowiednio wcześnie uda się podjąć działanie prewencyjne, a tym samym ochronić pracownika, jak również samą organizację i jej majątek.

Odpowiednia komunikacja

Celem bezpośredniej rozmowy z pracownikiem jest przekonanie go, aby przestał zachowywać się w sposób zagrażający bezpieczeństwu. Warto by przy tym zrozumiał, po pierwsze - że zachowywał się niebezpiecznie, po drugie – poznał możliwe konsekwencje takiego zachowania.Z kolei w przypadkach, kiedy pracownik dba o bezpieczeństwo, warto dać mu jasny sygnał, że jest to doceniane.

By takie programy były skuteczne, nie mogą być imienne. Nie należy szukać przysłowiowego Kowalskiego, który nie nosił okularów, tylko odnotować, że w danym momencie wystąpił taki przypadek.

To, co w takiej sytuacji trzeba zrobić, to porozmawiać z pracownikiem i sprawić, by zmienił swoje zachowanie. Kluczowa jest jednak późniejsza analiza danych, bo może okazać się, że wystąpiła całą seria podobnych wydarzeń. Z punktu widzenia zarządzania to jest jasny sygnał o zagrożeniu. Mając takie informacje, możemy podjąć odpowiednie działania, aby dotrzeć do przyczyn. Nie było okularów magazynie? Zostały źle dobrane? Nie zostały oznaczone obszary, gdzie trzeba je nosić? Zabrakło szkoleń i komunikacji? Jak widać powody mogą być różne, a po ich analizie organizacja jest w stanie skutecznie zapobiec niebezpiecznym sytuacjom.

Autor: Paweł Rolewski
Senior Business Development Manager CE, DuPont Sustainable Solutions. Odpowiedzialny za rozwój biznesu konsultingowego w Europie Centralnej, w zakresie bezpieczeństwa pracy i procesów, efektywności operacyjnej oraz wpływu na środowisko.