Pamiętajmy o ocenie ryzyka zawodowego nauczycieli i ryzyka uczniowskiego

Marek Kalman
03.09.2015AKTUALNE

Pamiętajmy o ocenie ryzyka zawodowego nauczycieli i ryzyka uczniowskiego

Pierwszy dzwonek, w tym roku szkolnym, mamy już za sobą. Nauczyciele i uczniowie powrócili do szkół teraz ich bezpieczeństwo stanowi dla każdego dyrektora priorytet. W celu wyeliminowania zagrożeń oraz wzmocnienia właściwych zachowań uczniów konieczne jest podjęcie odpowiednich działań. W zakresie obowiązków bhp oznacza to przeprowadzenie diagnozy stanu bezpieczeństwa oraz oceny ryzyka zawodowego i uczniowskiego.

Ocena ryzyka zawodowego

Znajomość przepisów i zasad bhp jest warunkiem odpowiedzialnego wypełniania obowiązków przez każdego nauczyciela, a ocena ryzyka zawodowego jest narzędziem służącym bezpieczeństwu i zdrowiu pracowników w miejscu pracy.

Ważne

Ryzyko zawodowe to prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą powodujących straty, w szczególności wystąpienia u pracowników niekorzystnych skutków zdrowotnych w wyniku zagrożeń zawodowych występujących w środowisku pracy lub sposobu wykonywania pracy (Polska Norma PN-N-18002:2011 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Ogólne wytyczne do oceny ryzyka zawodowego).

Regularne przeprowadzanie oceny ryzyka jest najprostszą drogą do stworzenia w szkole bezpiecznych warunków pracy i nauki.

Państwowa Inspekcja Pracy zaleca przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego w możliwie najprostszy sposób. Określenie zagrożeń i ocena związanego z nimi ryzyka powinny opierać się na zasadach zdrowego rozsądku. Może to zrobić sam pracodawca, mogą mu w tym pomóc kompetentni pracownicy lub ekspert spoza zakładu pracy.

Przygotowanie do oceny ryzyka zawodowego

Aby ocenę ryzyka zawodowego przeprowadzić, w sposób poprawny i skuteczny, należy pamiętać o kilku podstawowych krokach i o wykonaniu ich w odpowiedniej kolejności:

  1. Zbierz informacje przydatne do przeprowadzenia oceny ryzyka zawodowego.
  2. Określ, jakie zagrożenia występują na każdym stanowisku.
  3. Oszacuj ryzyko, korzystając z najprostszej metody wg Polskiej Normy PN-N-18002:2011.
  4. Określ działania zapobiegawcze. Zacznij od tych zagrożeń, których ryzyko wystąpienia jest największe.
  5. Zapisz wyniki oceny ryzyka zawodowego.
  6. Poinformuj wszystkich pracowników o wynikach dokonanej oceny ryzyka zawodowego.

Przegląd stanowisk pracy w szkole

Realizując krok pierwszy trzeba dokonać przeglądu stanowisk pracy. W tym celu dobrze jest odpowiedzieć sobie na następujące pytania (wybrane):

  1. Czy występują nierówne i śliskie powierzchnie (każdy pracownik)?
  2. Czy pracownik ma do czynienia z ostrymi krawędziami, maszynami, wirującymi ich częściami (np. nauczyciel techniki)?
  3. Czy pracownik styka się z gorącymi lub zimnymi powierzchniami (np. pracownik kuchni)?
  4. Czy pracownik pracuje na wysokości (np. podczas mycia okien)?
  5. Czy pracownik ma kontakt z substancjami chemicznymi (np. nauczyciel chemii, sprzątaczka)?
  6. Czy pracownik pracuje w hałasie, nieodpowiednim oświetleniu (w szkole może być to każdy pracownik)?
  7. Czy pracownik ręcznie przenosi ciężary (np. woźny)?
  8. Czy pracownik pracuje w kontakcie z czynnikami biologicznymi (np. sprzątaczka, pracownik kuchni szkolnej)?
  9. Czy pracownik pracuje w niewygodnej pozycji?

Analiza przyczyn wypadków w szkołach

W celu określenia zagrożeń występujących na każdym stanowisku dobrze jest dokonać analiza przyczyn wypadków pracowników. Daje to możliwość wykrycia i usunięcia zagrożeń wypadkowych. Przyczyny wypadków uczniowskich także uzmysławiają zagrożenia czyhające na pracowników szkoły, wychowanków i gości. Prawidłowe ustalenie ich przyczyny ułatwia identyfikację zagrożeń.

Analiza wypadków uczniowskich przeprowadzana przez MEN wskazuje, że najczęściej wypadki uczniowskie zdarzają się w czasie przerw, na korytarzach i boisku szkolnym. Hałas i wzmożony ruch powodują trudności komunikacyjne, a także ograniczenie w porozumiewaniu się głosem.

Przyczyny wypadków uczniowskich to najczęściej:

  • niezwracanie uwagi na bezpieczeństwo innych,
  • bieganie zamiast chodzenia,
  • żywiołowe zachowania,
  • nieprzestrzeganie zasady prawostronnego ruchu,
  • zamyślenie,
  • pośpiech,
  • brak skutecznego nadzoru nad uczniami,
  • śliskie nawierzchnie,
  • nierówne podłogi,
  • brak zabezpieczenia poręczy,
  • niestabilnie zamocowany sprzęt sportowy,
  • niezabezpieczone przewody,
  • niskie stropy nad przejściami.

Najczęstsze zagrożenia wypadkowe

Wszyscy wiemy, że szkoła z założenia ma być miejscem bezpiecznym, jednak analizy wypadków pracowników i uczniów wskazują, że najwięcej niebezpieczeństw czyha na nich na korytarzach i boiskach.

Oto najczęściej występujące zagrożenia wypadkowe, które są groźne zarówno dla uczniów, jak i pracowników szkół.

Lp.

Najczęściej występujące zagrożenia wypadkowe

Sposoby i środki zapobiegania

1.

Śliskie i nierówne nawierzchnie, wystające progi

Zmiana środków czyszczących, past, wyremontowanie podłóg, naklejenie pasków antypoślizgowych na stopnie schodów, zniwelowanie progów między pomieszczeniami, stosowanie odpowiedniego obuwia, praca wychowawcza z uczniami.

2.

Ostre krawędzie

Wyeliminowanie szklanych płyt, niezwłoczne usuwanie stłuczonych szyb, usunięcie wystających gablot.

3.

Drabiny, różnice poziomów

Stosowanie atestowanych drabin, niedopuszczanie do pracy na wysokości pracowników bez odpowiednich badań profilaktycznych oraz uczniów, znakowanie obniżenia poziomu, progów, informowanie o sposobach poruszania się.

4.

Niesprawny sprzęt

Usunięcie sprzętu i maszyn w złym stanie, naprawa osłon, zabezpieczeń, przeprowadzanie szkoleń stanowiskowych, informowanie, trwałe znakowanie maszyn będących w naprawie, sprawdzanie mocowania sprzętu sportowego.

5.

Gorące powierzchnie, środki drażniące

Zmiana organizacji stanowiska pracy, sprawdzanie informacji na używanych środkach czystości i stosowanie wymienionych zaleceń, używanie ochron indywidualnych, szkolenie pracowników, instruowanie uczniów.

6.

Zatrucia

Nieużywanie nieznanych substancji, zachowanie procedur zalecanych w kartach charakterystyki, nieużywanie do przechowywania substancji chemicznych opakowań po środkach spożywczych, szkolenie pracowników i instruowanie uczniów.

7.

Porażenie prądem

Usunięcie uszkodzonego sprzętu, niezwłoczna naprawa obluzowanych gniazd elektrycznych, systematyczne badanie sieci i urządzeń elektrycznych, dokonywanie przeglądów, szkolenie pracowników i instruowanie uczniów.

8.

Transport ręczny (dźwiganie, przenoszenie, przesuwanie itd.)

Wprowadzenie środków transportu ułatwiającego przenoszenie ciężkich przedmiotów, usunięcie z dróg komunikacyjnych niepotrzebnych sprzętów, wprowadzenie pomocy drugiej osoby.

To zestawienie nie wyczerpuje oczywiście wszystkich istniejących zagrożeń ani stosowanych metod zapobiegania. Zaprezentowane zagrożenia są jednak najczęściej podawane w protokołach z wypadków w szkołach.

Ocena ryzyka „uczniowskiego”

Zaznaczmy, że uczniowie nie mają ryzyka zawodowego, tylko ryzyko „uczniowskie”! A zatem nie ma mowy o ryzyku zawodowym ucznia.

Ryzyko „uczniowskie” jest przedmiotem licznych pogadanek na początku i końcu roku szkolnego. Świadomość istnienia zagrożeń wychowanków towarzyszy każdemu nauczycielowi, a obawa, że „znowu coś sobie zrobią”, jest motorem działań wychowawczych i nieustannym elementem procesu wychowawczego. Rola służby bezpieczeństwa i higieny pracy może polegać tu m.in. na zainspirowaniu uczniów do udziału w konkursach na temat bezpiecznej pracy oraz nauki czy przygotowaniu konspektów zajęć na temat bezpieczeństwa, szczególnie dla najmłodszych. Należy łączyć uczniów z pracownikami w jedną grupę.

Podkreślmy jednak wyraźnie nie ma obowiązku dokonywania oceny takiego „uczniowskiego” ryzyka. Trzeba jednak zauważyć, że uczniowie, będąc uczestnikami życia szkolnego, są narażeni na podobne zagrożenia jak pracownicy szkół i placówek oświatowych. Są to zagrożenia związane m.in. z:

  • porażeniem prądem elektrycznym,
  • niewłaściwym oświetleniem,
  • niewłaściwą wentylacją,
  • śliskimi posadzkami.

Do tego należy uwzględnić większą niż u dorosłych skłonność do szybkiego poruszania się, biegu, przepychanek, niezmordowaną ciekawość, żywe zainteresowanie na przykład zamkniętymi szafami i pomieszczeniami.

Autor: 

Marek Kalman


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.