Pracodawcy i pracownicy mogą wspólnie zmierzyć się z problemem stresu w pracy
7 kwietnia 2014 r. zapoczątkowana została przez Europejską Agencję Zdrowia i Bezpieczeństwa w Pracy (EU-OSHA) dwuletnia, ogólnoeuropejska kampania zatytułowana „Stres w pracy? Nie, dziękuję!“. Kampania jest odpowiedzią na coraz bardziej powszechny i niepokojący problem stresu zawodowego w Europie.
Badania przeprowadzone przez EU-OSHA wskazują, że ponad połowa pracowników uznaje stres zawodowy za powszechnie występujący w ich środowisku pracy. Ale już tylko 40% uważa, że problem ten jest właściwie zarządzany w ich firmach. Kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję!“ ma na celu ułatwienie pracodawcom i pracownikom wspólnego zapobiegania ryzyku psychospołecznemu i szukania właściwych rozwiązań.
Na problem stresu zwracają uwagę:
-
László Andor, Europejski Komisarz ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego,
-
Vasilis Kegkeroglou, grecki Minister Pracy i Opieki Społecznej, reprezentujący grecką prezydencję w Radzie UE oraz
-
dr Christa Sedlatschek, Dyrektor Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy.
Podkreślają, że konieczne jest rozwiązywanie problemów wynikających z nasilania się stresu zawodowego i zachęcali przedsiębiorstwa (zarówno prywatne, jak i publiczne), do współpracy w tym zakresie. Zapobiegając zagrożeniom psychospołecznym, mają bowiem szansę chronić nie tylko zdrowie swoich pracowników, ale także poprawić produktywność firm.
Skuteczne zarządzanie stresem i innymi zagrożeniami psychospołecznymi jest jednym z głównych wyzwań w zapewnianiu zdrowia, bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia pracowników europejskich – mówi Komisarz Andor: Przedsiębiorstwa nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie stresu, który wpływa na zwiększenie absencji w pracy i zmniejszenie produktywności firmy. W podejściu europejskim i strategii dotyczącej bezpieczeństwa pracy kładzie się nacisk na to, że lepsza ochrona zdrowia psychicznego zatrudnionych, stanowi kluczowy czynnik w zapobieganiu chorobom zawodowym. Zdrowe i bezpieczne środowisko pracy jest istotne nie tylko dlatego, że pozwala pracownikom pracować dłużej, ale również dlatego, że zapewnia im zdrowie i dobrą kondycję również wtedy, gdy będą na emeryturze. Jestem przekonany, że nowa kampania EU-OSHA dotycząca stresu i ryzyka psychospołecznego, znacząco podniesie świadomość nt. tego problemu.
Kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję!“, zaplanowana na lata 2014-15, jest świetną okazją do tego, aby podkreślić potrzebę zmierzenia się ze zjawiskiem stresu zawodowego, dodaje Vasilis Kegkeroglou. Kampania zapewnia niezbędne narzędzia i porady dla pracodawców, managerów, pracowników i ich przedstawicieli.
Dr Sedlatschek, jako dyrektor EU-OSHA, która jest inicjatorem kampanii, odnosi się do jej celów i założeń: Mimo stale rosnących kosztów związanych ze stresem w pracy, wciąż jeszcze ten problem jest bagatelizowany. Przeprowadzone na zlecenie EU-OSHA badanie ESENER wykazało, że ponad 40% pracodawców uważa, że stresem, w porównaniu z innymi kwestiami bezpieczeństwa i zdrowia w pracy, zarządza się znacznie trudniej. Dzięki tej kampanii chcemy zwiększyć świadomość społeczną dot. tego problemu i zapewnić wsparcie w zarządzaniu ryzykiem psychospołecznym. Stres zawodowy dotyczy całej organizacji i powinien być adresowany zarówno do pracowników, jak i pracodawców.
Organizatorzy kampanii zapraszają wszystkie przedsiębiorstwa, instytucje i organizacje na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim do przyłączenia się do niej. Koordynację działań na szczeblu krajowym zapewniać będą punkty centralne w każdym z 30 krajów europejskich. Kampania „Stres w pracy? Nie, dziękuję!“ będzie wspierana także przez Radę Unii Europejskiej, Parlament Europejski, Komisję Europejską oraz partnerów społecznych.
Kampania zaplanowana jest na 2 lata, podczas których w przedsięwzięcia poświęcone zagrożeniom psychospołecznym (sesje treningowe, konferencje, warsztaty, konkursy fotograficzne, filmowe oraz plakatowe, quizy i działania reklamowe) zaangażowane zostaną setki organizacji w całej Europie. Ważnym przedsięwzięciem kampanii jest Europejski Konkurs Dobrych Praktyk, który rozpocznie się 15 kwietnia br. Do nadsyłania zgłoszeń zachęcane są firmy z całej Europy, które z powodzeniem wdrażają metody redukowania i eliminowania stresu w środowisku pracy.
Słowa kluczowe:
stres w pracyPowiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.