Rola służby bhp w ocenie ryzyka zawodowego
Pracodawca ma w taki sposób prowadzić działalność firmy, aby unikać występowania zagrożeń, a tym bardziej wypadków przy pracy i chorób zawodowych. W tym celu ceduje drogą służbową wiele swoich obowiązków kontrolnych w zakresie organizacji stanowisk pracy i kontroli wykonywania prac zgodnie z wymaganiami przepisów oraz zasad bhp na pracownika służby bhp.
W tym miejscu warto przypomnieć, że do zakresu działania służby bhp wchodzi m.in. prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy, stwierdzonych chorób zawodowych oraz podejrzeń o takie choroby, a także przechowywanie wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy. Dodatkowo pracownicy służby bhp powinni brać udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego, które wiąże się z wykonywaną pracą.
Analogiczne obowiązki, jak wskazane powyżej, ciążą na osobach wykonujących zadania służby bhp (pracownikach zatrudnionych już wcześniej przy innej pracy, którym powierzono dodatkowo zadania służby bhp), specjalistach z zewnątrz i pracodawcach, którzy przyjęli na siebie wykonywanie zadań służby bhp.
Ważne Zgodnie z ustawą z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.) każdy pracodawca ma obowiązek:
-
oceny i dokumentowania ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą,
-
stosowania niezbędnych środków profilaktycznych zmniejszających ryzyko zawodowe,
-
informowania pracowników o ryzyku zawodowym, które wiąże się z wykonywaną pracą, i zasadach ochrony przed zagrożeniami.