Ścieżka oceny ryzyka zawodowego w szkole

28.07.2014AKTUALNE

Wakacje to świetny czas na odpoczynek zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Ale należy pamiętać, że miną szybko i trzeba się dobrze przygotować do nowego roku szkolnego. A dobre przygotowanie to oczywiście odpowiednio przeprowadzona ocena ryzyka zawodowego.

Zastosowanie zasad poniżej opisanej typowej ścieżki oceny ryzyka zawodowego w placówce oświatowej daje gwarancję skuteczności podjętych na podstawie dokonanej oceny działań profilaktycznych i zapobiegawczych w przyszłości.

Charakterystyka stanowisk pracy

Chcąc ustalić zagrożenia i osoby zagrożone należy dokonać charakterystyki stanowisk pracy, czyli wziąć pod uwagę:

  • lokalizację stanowiska pracy,

  • osoby pracujące na stanowisku, ich predyspozycje i poziom kwalifikacji,

  • stosowane środki pracy, materiały i wykonywane operacje,

  • wykonywane czynności oraz sposoby i czas ich wykonywania,

  • wymagania odpowiednich przepisów i norm,

  • zagrożenia, które zostały już zidentyfikowane i ich źródła,

  • możliwe skutki występujących zagrożeń,

  • stosowane środki ochronne,

  • przyczyny wypadków, awarii i zdarzeń potencjalnie wypadkowych,

  • przyczyny chorób zawodowych.

Ważne

Trzeba znaleźć wszystkie zagrożenia. Zajrzeć do wyników przeglądów, analiz wypadków i ocen otrzymanych od organów kontroli. Porozmawiać z pracownikami.

Podczas identyfikacji zagrożeń należy wziąć pod uwagę:

  • czynniki i substancje chemiczne (np. środki do dezynfekcji, odczynniki chemiczne używane w pracowniach, chlor na basenie),

  • pyły (także pył kredowy),

  • czynniki biologiczne (np. odpadki w kuchni są dobrym podłożem do rozwoju bakterii),

  • czynniki fizyczne (np. hałas),

  • czynniki mechaniczne (może konserwator ma niesprawną szlifierkę, a nauczyciele praktycznej nauki zawodu mają wiele niesprawnych maszyn...),

  • zagrożenia wybuchem lub pożarem (np. w kotłowni),

  • czynniki uciążliwe (ręczne przenoszenie ciężarów, praca przy monitorze ekranowym, monotonne ruchy lub czynności itp.).

Szacowanie ryzyka zawodowego

Po identyfikacja zagrożeń i osób zagrożonych należy oszacować ryzyko. Szacowanie jest sumą czynników, które można zmierzyć, i czynników, dla których nie ma żadnych wzorów oraz liczb. Polega ono zatem na:

  • ustaleniu prawdopodobieństwa wystąpienia zagrożeń na ocenianym stanowisku pracy,

  • określeniu ciężkości szkodliwych następstw tych zagrożeń.

Stopień prawdopodobieństwa ryzyka można ustalić, np. za pomocą skali 3-stopniowej:

  • ryzyko mało prawdopodobne,

  • ryzyko prawdopodobne,

  • ryzyko wysoce prawdopodobne.

Powyższej skali odpowiada – również 3-stopniowa – skala ciężkości następstw:

  • następstwo o małej szkodliwości,

  • następstwo o średniej szkodliwości,

  • następstwo o dużej szkodliwości.