Zbuduj markę firmy na bezpieczeństwie – czyli jak zbudować „bezpieczną markę”

23.08.2016AKTUALNE

Zbuduj markę firmy na bezpieczeństwie – czyli jak zbudować „bezpieczną markę”

Podstawowym celem budowania marki jest zakodowanie w ogólnej świadomości pożądanego wizerunku. Zapytani o skojarzenia na przykład z Tchibo – pewnie automatycznie odpowiemy hasłem „Podaj to, co najlepsze”. Ktoś się napracował, żebyśmy kojarzyli tę markę z przyjemnością, odrobiną luksusu, zapachem kawy. Podobnie może być z marką firmy, która chce jednoznacznie być kojarzona z bezpieczeństwem pracy.

Korzyści 

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jak bezpieczeństwo pracy uczynić najwyższą wartością firmy
  • Jak budować wizerunek bezpiecznej firmy na rynku
  • Jak promować firmę przy użyciu bezpiecznej marki  

Autentyczna „bezpieczna marka” to nie puste słowa i obrazy. Za chwytliwymi sloganami typu „Jesteśmy bezpieczni”, Po pierwsze bezpieczeństwo, „Szanujemy bezpieczeństwo pracy”, za przemawiającymi plakatami, czy profesjonalnymi kampaniami musi stać prawdziwa i namacalna wartość. Muszą istnieć dowody na bezpieczeństwo. Nie wystarczy o nich opowiedzieć, należy je pokazać. Dlatego, jeśli zależy nam na świadomie budowanej bezpiecznej marce, powinniśmy mocno przemyśleć:

  • Jak obecnie bezpieczeństwo w naszej firmie postrzegają nasi pracownicy?
  • Jak naszą markę z perspektywy bezpieczeństwa widzą klienci?
  • Jak rozumiemy wyznaczniki bezpiecznej marki w odniesieniu do naszej firmy? 
  • Co zrobimy, żeby być „bezpieczną marką” w naszym rozumieniu? 
  • Jak pokażemy pracownikom i klientom, że jesteśmy prawdziwie „bezpieczną marką”?

Bezpieczeństwo jako wartość firmy

Wiele firm stawia na bezpieczeństwo już na poziomie strategicznym, ujmując je jako jedną z podstawowych wartości w firmie. To bardzo cenne. Posłużmy się kilkoma przykładami:

  • „Kwestia bhp ma dla nas fundamentalne znaczenie. Z tego powodu wyznaczyliśmy sobie tylko jeden cel – całkowita eliminacja wypadków. Wierzymy, że wszystkim wypadkom i chorobom zawodowym można i należy zapobiegać (…)” ArcelorMittl
  • „Nie ma większego priorytetu niż bezpieczeństwo. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za ochronę zdrowia i bezpieczeństwa nas samych, naszych współpracowników oraz wszystkich osób pracujących dla nas i z nami – we wszystkich naszych placówkach na świecie. Jesteśmy również współodpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo społeczności, w których prowadzimy operacje” Tate&Lyle
  • „Wspieramy bezpieczne i zdrowe środowisko dla dobra wszystkich osób powiązanych z CMC, w tym dla dobra pracowników, dostawców, klientów i lokalnych społeczności. Nasze motto brzmi: »żaden wynik produkcyjny ani zyski nie są warte wypadku odniesionego przez pracownika«” CMC Poland sp. z o.o.
Ważne

Bezpieczeństwo jako wartość nie może pozostawać nią jedynie w dokumentach.

Jeśli zależy nam na kreowaniu bezpieczeństwa jako mocnej wartości, powinniśmy koncentrować się na autentycznych postawach ludzi w firmie. Prowokować do tego, by poszanowanie bezpieczeństwa odzwierciedlało się w rzeczywistych, codziennych zachowaniach wszystkich, niezależnie od stanowiska i miejsca w firmie. Nie można skutecznie budować wizerunku bezpiecznej firmy, a w codziennym funkcjonowaniu przymykać oko na „drobne” sprawy. Tak jak o tym, jakim jesteś człowiekiem, decydują Twoje zachowania, tak o tym, jaka jest firma, decydują zachowania pracujących w niej wszystkich ludzi. Ktoś, komu naprawdę zależy na bezpieczeństwie w firmie, będzie:

  • znał i z łatwością stosował odpowiednie procedury w miejscu pracy,
  • myślał o bezpieczeństwie pracy w każdej sytuacji,
  • podejmował działania naprawcze w przypadku zaobserwowania niebezpiecznych warunków pracy, na bieżąco informował o tych sytuacjach odpowiednie służby,
  • zgłaszał przypadki grożące wypadkiem,
  • czynił swoje miejsce pracy coraz bezpieczniejszym.

By takie postawy stały się codziennością, trzeba zapewnić ludziom do tego odpowiednią przestrzeń psychologiczną i konkretne narzędzia. Kluczowa jest tu spójność z działaniami i decyzjami na szczeblu zarządczym, ale nie bez znaczenia jest sposób komunikowania w firmie bezpieczeństwa jako wartości.

Public relations a bezpieczna marka

Kiedy już w wartościach naszej firmy bezpieczeństwo pracy zajmie honorowe miejsce, można przemyśleć strategię promocji tej wartości w dwóch aspektach:

  1. wewnętrznym (wśród pracowników) i 
  2. zewnętrznym (wśród Klientów i w otoczeniu firmy).

W obydwu przypadkach znaczące są trzy elementy:

  • wyrazista deklaracja bezpieczeństwa jako wartości;
  • plan wyeksponowania bezpieczeństwa jako wartości;
  • efektywny plan marketingowy założeń bezpiecznej marki, czyli wpływanie na szeroko rozumianych odbiorców.

Celem planu marketingowego w stosunku do pracowników stanie się wykreowanie pożądanej postawy, a w odniesieniu do klientów i otoczenia firmy – wykreowanie odpowiedniego wizerunku. Skuteczne zdają się tutaj metody public relations, gdyż dobrze wpisują się w rzeczywistość komunikacji wielostronnej, w której media, klienci, pracownicy mówią i słuchają naraz.

Firma nastawiona na „bezpieczną markę” zawsze dążyć będzie do zdobycia zaufania opinii publicznej zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Otoczenie, aby mogło organizacji zaufać, musi ideę takiej marki przede wszystkim zauważyć. „Bezpieczna marka” musi zwrócić na siebie uwagę. Pracownicy muszą dostrzec, że rozpoczął się świadomy i autentyczny proces promowania bezpieczeństwa pracy i że ze wszech miar opłaca się być wyczulonym na bezpieczeństwo pracy, a otoczenie zewnętrzne powinno być o tym systematycznie informowane.

Uwaga!

Pracownicy są najważniejszymi ambasadorami marki i tak ich należy traktować. Są najlepszym środkiem rozpowszechniania wiadomości o firmie.

Dobrze w końcu, jeśli otoczenie i marka oswoją się ze sobą i po prostu poznają. Stąd już o krok do wzajemnego zrozumienia i zaufania.

Bezpieczna marka a promocja firmy

Inspirujące może być podejście organizacji, które stale pracują nad wzmocnieniem przekazu: „jesteśmy bezpieczni”. Wiele takich firm dzieli się swoimi rozwiązaniami w branżowych pismach w tzw. dobrych praktykach bhp. Dobre praktyki opisują prawdziwą i konkretną sytuację, pokazując kroki, jakie podjęto w celu zaradzenia problemom dotyczącym bhp. Może być to także opis kampanii lub wszelkich działań, które podjęto po to, by promować bezpieczeństwo i higienę pracy w firmie.

Sposobem może być też udział w konkursach, które promują firmy stawiające na bezpieczeństwo. Przykładem jest organizowany przez Państwową Inspekcję Pracy konkurs Pracodawca – Organizator Pracy Bezpiecznej. Jego założeniem jest promowanie najlepszych praktyk w zakresie poprawy warunków bezpieczeństwa pracy oraz inspirowanie pracodawców do podejmowania działań w celu eliminacji istniejących w ich zakładach zagrożeń. Wygrana daje możliwość prezentowania z dumą otrzymanego tytułu świadczącego o „bezpiecznej marce”.

Ciekawą inicjatywę stworzyły firmy z branży budowlanej. W 2010 roku firmy Bilfinger & Berger (obecnie Bilfinger Infrastructure), Budimex, Hochtief, Mostostal Warszawa, Polimex Mostostal, Skanska i Warbud podpisały Deklarację w sprawie porozumienia dla bezpieczeństwa pracy w budownictwie. Misją porozumienia jest podniesienie kultury bezpieczeństwa pracy na taki poziom, aby w efekcie zredukować liczbę wypadków śmiertelnych i wypadków w ogóle. Na stronach internetowych porozumienia można bardzo dokładnie zapoznać się z inicjatywą, można stać się jej członkiem i zaczerpnąć z dobrych praktyk, którymi porozumienie się dzieli. Taki pomysł wspiera zdecydowanie bezpieczeństwo, ale także wpływa na budowanie „bezpiecznej marki”. Śmiało można pomyśleć o podobnych aktywnościach również w przypadku innych dziedzin. Inspiracji jest wiele!

Warto szukać, odkrywać, tworzyć, prezentować i utrzymać BEZPIECZNĄ markę. Z korzyścią dla firmy, ale przede wszystkim dla bezpieczeństwa jako autentycznej wartości w firmie.

Autor: 

Aneta Esnekier
Projekt Pasja
www.projektpasja.pl