Analiza wypadku – uderzenie o nieruchomy przedmiot pracownika administracyjno-biurowego

23.04.2014AKTUALNE

Biuro, w którym wydarzył się wypadek, zostało wyposażone w typowe meble i sprzęt komputerowy z czterema stanowiskami roboczymi. Powierzchnia, wysokość pomieszczenia, oświetlenie, temperatura odpowiadały wymaganiom przepisów. W okresie ostatnich 5 lat przed wypadkiem na ocenianym stanowisku pracy nie zanotowano wypadków przy pracy ani chorób zawodowych.

Przed szczegółowym opisem wypadku warto przytoczyć wycinek oceny ryzyka zawodowego, wykonanej metodą wg Polskiej Normy PN-N-18002:2011 w skali 3-stopniowej dla typowego zagrożenia występującego w biurze: kontakt, uderzenie o nieruchomy przedmiot:

Zagrożenie/źródło zagrożenia

Ciężkość szkód

Prawdopodobieństwo

Środki ochrony przed zagrożeniami – zabezpieczenia

Ryzyko resztkowe

Kontakt, uderzenie o nieruchomy przedmiot – wyposażenie biura

O średniej dolegliwości – urazy, które powodują niewielkie, ale długotrwałe lub nawracające okresowo dolegliwości i są związane z krótkimi absencjami, zranienia

Mało prawdopodobne – następstwa zagrożeń, które nie powinny wystąpić podczas całego okresu aktywności zawodowej pracownika

Prawidłowe rozmieszczenie mebli i wyposażenia biura, zachowanie bezpiecznych przejść i odległości. Zachowanie podczas pracy należytej ostrożności. Działania ograniczające nieuzasadniony pośpiech

Małe. Konieczne jest zapewnienie, że ryzyko zawodowe pozostaje co najmniej na tym samym poziomie

Szczegółowy opis wypadku

Podczas normalnych czynności biurowych pracownica otworzyła górne drzwiczki szafy z dokumentami, wyjęła potrzebne dokumenty, a drzwiczki pozostawiła otwarte. Szafa ustawiona była w odległości ok. 30 cm bezpośrednio za obrotowym krzesłem stojącym przy biurku. Dolna krawędź drzwiczek znajdowała się na wysokości 1,1 m od podłogi. Po chwili potrzebne jej były dokumenty z półki w dolnej części szafy bez drzwiczek. Obróciła się na fotelu, mocno się schyliła i wyjęła potrzebny segregator. Następnie obracając się z fotelem, odruchowo się wyprostowała i uderzyła barkiem o otwarte górne drzwiczki szafy. Doznała urazu barku. Poszkodowana musiała wykonać czynność szybko, kierownik czekał przy telefonie na informację. Pracownica była osobą o dość znacznej tuszy i poruszanie się w przestrzeni między biurkiem a fotelem było dla niej czynnością dość trudną. Wypadek pokazuje, że stanowisko pracy było nieergonomiczne, a niewłaściwe usytuowanie sprzętów stało się przyczyną wzrostu prawdopodobieństwa doznania urazu.

Z protokołu powypadkowego

W przypadku nieanalizowania szczegółowo okoliczności wypadku i bez zwrócenia uwagi na ergonomię stanowiska pracy, a przy skupieniu się głównie na bezpośredniej przyczynie urazu.

Jako przyczyny wypadku zespół powypadkowy wskazał:

  • przyczyna bezpośrednia – kontakt z elementem wyposażenia biura,

  • przyczyna pośrednia – niedostateczna koncentracja uwagi na wykonywanej czynności.

Wskazane działania profilaktyczne:

  • zamykać szafki po wyjęciu/włożeniu dokumentów,

  • zachować należytą ostrożność przy pracy.

Po przeprowadzeniu szczegółowej analizy okoliczności wypadku, ze zwróceniem uwagi na ergonomię stanowiska pracy.

Działania profilaktyczne podjęte po wypadku

  1. Biuro zostało przemeblowane, dzięki czemu doprowadzono do zachowania bezpiecznych i ergonomicznych warunków pracy.

  2. Dokonany został przegląd wszystkich pomieszczeń biurowych pod kątem zapewnienia wystarczającej przestrzeni dla bezpiecznego poruszania się w obrębie stanowisk, z uwzględnieniem predyspozycji psychofizycznych osób zatrudnionych.

  3. Zweryfikowano ocenę ryzyka zawodowego dla wszystkich stanowisk pracy, na których w ostatnim okresie wprowadzone były zmiany, z uwzględnieniem osób na nich zatrudnionych.

Słowa kluczowe:
wypadek przy pracy