Kontrola PIP po wniosku społecznego inspektora pracy

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
26.10.2021AKTUALNE

Społeczna inspekcja pracy oraz Państwowa Inspekcja Pracy to od lat partnerzy. Mają wspólne cele, w tym zapewnienia w zakładach pracy bezpiecznych warunków pracy. W interesie pracodawcy jest więc właściwa współpraca ze społecznymi inspektorami. Tym bardziej, że mają oni prawo zainicjować kontrolę zewnętrzną.

Nadzór nad przestrzeganiem prawa pracy każdemu pracodawcy, niezależnie od wielkości zatrudnienia oraz formy organizacyjno-prawnej, w pierwszej kolejności kojarzy się z działaniami instytucji państwowej. Państwowa Inspekcja Pracy dysponuje jednak ograniczoną liczbą etatów (chociaż systematycznie uzupełnianą w ramach corocznych kursów inspektorskich). To sprawia, iż trudno mówić o objęciu pełnym i regularnym nadzorem wszystkim pracodawców. Są oczywiście zakłady pracy pod specjalnym nadzorem. W nich inspektorzy pojawiają się częściej ze względu na skalę zagrożeń zawodowych. Chociaż zdarzały się sytuacje, że choć specyfika zakładu uzasadnia objęcie go częstym nadzorem ze strony PIP, to inspektor pojawia się tylko i wyłącznie w ramach interwencji zaprzyjaźnionej organizacji związkowej.

Zakres działań społecznej inspekcji pracy

Obok nadzoru zinstytucjonalizowanego bardzo istotną rolę (bywa, że w teorii) pełni społeczny nadzór nad warunkami pracy. Jest on realizowany przez społecznych inspektorów pracy. Co do zasady społeczna inspekcja pracy może funkcjonować samodzielnie. Oznacz to, że we własnym zakresie przeprowadza działania związane z kontrolą i nadzorem. Wbrew pozorom społeczny inspektor pracy nie jest tylko i wyłącznie od przysłowiowej „pasty bhp” oraz odzieży i obuwia roboczego. Społeczny inspektor pracy, jeżeli myśli o profesjonalnym wywiązywaniu się z powierzonych obowiązków, powinien interesować się zarówno kwestiami bhp, jak również zagadnieniami prawnej ochrony pracy. Także do zakresu jego zainteresowania można zaliczyć takie kwestie jak:

  • prawidłowość prowadzenia dokumentacji pracowniczej,

  • wynagrodzenia za pracę,

  • urlopy wypoczynkowe,

  • uprawnienia związane z rodzicielstwem.

Współpraca społecznej inspekcji pracy z PIP

Mimo dużej samodzielności społecznych inspektorów pracy mają oni ustawową gwarancję w zakresie współdziałania z Państwową Inspekcją Pracy. Współpraca ta ma charakter bardzo daleko idący. Realizowana jest na podstawie:

  • ustawy o społecznej inspekcji pracy,

  • wytycznych ogólnokrajowych organizacji związkowych,

  • jak również w ramach kontaktów nieformalnych.

Wniosek SIP dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników

Szczególnym uprawnieniem społecznej inspekcji pracy jest wniosek zakładowego społecznego inspektora pracy, uzgodniony z zakładowymi organizacjami związkowymi, dotyczący spraw zagrożenia zdrowia i życia pracowników. Wniosek taki odpowiednio umotywowany stanowi nic innego jak żądanie wszczęcia czynności kontrolnych przez inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy.

Uwaga!

Pracodawcy powinni mieć świadomość, że ustawa o społecznej inspekcji pracy nie przewiduję w tej kwestii współdziałania z pracodawcą. Czyli nie będzie on wiedział o powstaniu takiego wniosku oraz skierowaniu go do właściwego miejscowo okręgowego inspektoratu pracy.

Kontrola PIP po wniosku społecznego inspektora pracy

Nie jest oczywiście w interesie inspektorów pracy zasypywanie urzędu wnioskami w sprawie przeprowadzenia kontroli. Tym samym wydaje się, że zanim kontrola zostanie rozpoczęta, inspektor dokona oceny, na ile sytuacja opisana we wniosku ma związek z zagrożeniem zdrowia i życia pracowników. Szczególnie w tak specyficznym okresie jakim jest okres epidemii.

Warto pamiętać, że przeprowadzenie kontroli po wniosku społecznego inspektora pracy nie kończy kontaktów między pracodawcą a inspektorem PIP. Inspektorzy pracy mają bowiem prawo w wyniku takich kontroli wszcząć postępowanie w sprawach o wykroczenia. Tym samym w zależności od konkretnego przypadku pracodawca, w wyniku kontroli PIP, może spodziewać się nie tylko nakazu administracyjnego, np. wstrzymania prac w warunkach bezpośredniego zagrożenia zdrowia i życia pracowników, ale również:

  • mandatu karnego,

  • skierowania wniosku do sądu,

  • zawiadomienia prokuratury w sprawie podejrzenia popełnienia przestępstwa.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.