Nakaz inspektora PIP zatrudnienia dodatkowego pracownika służby bhp

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
15.03.2022AKTUALNE

Państwowa Inspekcja Pracy, jako organ kontroli i nadzoru, ma prawo kontrolować funkcjonowanie zakładowych struktur bhp. Obsada stanowisk tej służby również może być zbadana. W skrajnych przypadkach inspektor może nakazać zarówno utworzenie służby bhp, jak i zwiększenie liczby pracowników. Z jednej strony przyczyni się to do zwiększenia bezpieczeństwa zatrudnionych, z drugiej zatrudnienie dodatkowej osoby to dla pracodawców dodatkowy koszt.

Obowiązek utworzenia służby bhp w zakładzie pracy

Obowiązkiem każdego pracodawcy, niezależnie od wielkości zatrudnienia, jest zapewnienie pracownikom oraz osobom wykonującym na jego rzecz pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Część obowiązków z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy uzależniona jest od liczby zatrudnionych w zakładzie pracowników. W przypadku zatrudnienia przekraczającego 100 pracowników pracodawca ma obowiązek utworzenia służby bhp. Pełni ona funkcje doradcze i kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Szczegółowe kwestie funkcjonowania takiej służby uregulowane są w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Zgodnie z § 1 przywołanego rozporządzenia, służbę tą stanowią wyodrębnione komórki organizacyjne. Liczba pracowników tych komórek ustala co do zasady pracodawca, uwzględniając:

  • stan zatrudnienia oraz

  • warunki występujące w zakładzie pracy,

  • zagrożenia,

  • uciążliwości pracy.

Ważne

Pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Pracodawca zatrudniający ponad 600 pracowników zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy co najmniej 1 pracownika służby bhp na każdych 600 pracowników.

Nakaz inspektora PIP zatrudnienia dodatkowego pracownika służby bhp

Trzeba mieć świadomość, że nie w każdym przypadku liczba pracowników służby bhp będzie ustalana tylko i wyłącznie przez pracodawcę. Problemem może okazać się kontrola inspektora pracy. Ma on prawo dokonać modyfikacji w zakresie liczby zatrudnionych pracowników służby bhp. Oczywiście inspektor pracy nie ma prawa nakazać zmniejszenia liczby pracowników czy obniżenia ich wymiaru czasu pracy. Ma jednak możliwość zwiększenia liczby pracowników służby bhp. Wynika to z regulacji zawartej w kodeksie pracy, zgodnie z którą właściwy inspektor pracy może nakazać:

  • utworzenie służby bhp albo

  • zwiększenie liczby pracowników tej służby,

jeżeli jest to uzasadnione stwierdzonymi zagrożeniami zawodowymi.

Patrząc na treść przywołanego przepisu, zwiększenie liczby pracowników służby bhp może nastąpić w drodze decyzji nakazowej. Choć przepisy nie wspominają o tego typu decyzji w ustawie o PIP. Nakaz taki mieści się jednak w ramach ogólnej kompetencji inspektorów zakresie wydawania nakazów dotyczących szerokiej sfery bhp.

Odwołanie od nakazu inspektora PIP 

Uwzględniając optymalizację zatrudnienia, w tym kosztów pracowniczych, wydanie wspomnianego nakazu może być niekorzystne dla pracodawcy. Przecież nowo zatrudniony w wyniku nakazu pracownik służby bhp nie będzie wykonywał swoich obowiązków za darmo. Tak jak każdy inny pracownik ma prawo do wynagrodzenia za pracę – na poziomie przewidzianym dla pracowników służby bhp.

Jeżeli zatem pracodawca nie zgadza się z decyzją inspektora, może wnieść odwołanie od nakazu w sprawie zatrudnienia dodatkowego pracownika służby bhp. W treści takiego odwołania można oczywiście przytoczyć argumenty, które pracodawca wcześniej przytoczył w ramach wnoszenia zastrzeżeń do protokołu kontroli. Istnieje szansa, że okręgowy inspektor pracy, jako organ drugiej instancji, w przeciwieństwie do inspektora, który przeprowadzał kontrolę, uwzględni wcześniejszą argumentację.

Ważne

Warto również przywołać dodatkowe dowody świadczące o właściwym wywiązywaniu się służby bhp w dotychczasowej liczbie pracowników z jej obowiązków wynikających z rozporządzenia. Kluczowym argumentem będzie tutaj brak lub niewielka liczba wypadków przy pracy w ciągu ostatnich lat. Istotny jest również ciężar gatunkowy takich zdarzeń.

W sytuacji, gdy okręgowy inspektor pracy zgodzi się z argumentami odwołującego się pracodawcy, wówczas decyzja w sprawie zwiększenia liczby pracowników służby bhp stanie się jedynie niewiążącą rekomendacją inspektora pracy, który przeprowadzono kontrolę. Jeżeli okręgowy inspektor pracy, rozpatrując odwołanie uzna, iż niezbędne jest przeprowadzenie dodatkowego postępowania wyjaśniającego – potwierdzającego lub wykluczającego zasadność nakazania zwiększenia liczby pracowników służby bhp – zostanie przeprowadzone ponowne postępowanie kontrolne. Nie należy się jednak spodziewać wizyty tego samego inspektora, który wydał kwestionowany nakaz. Nie może on przecież występować w roli sędziego we własnej sprawie.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.