Zakładowa siłownia – praktyczne wskazówki dla jej zorganizowania

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
24.08.2021AKTUALNE

Popularną praktyką staje się wyposażenie zakładów pracy w infrastrukturę sportową. Na terenie firm powstają salki gimnastyczne, jak również siłownie, z których mogą korzystać pracownicy. Przepisy z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy nie regulują kwestii związanych z tego typu pomieszczeniami oraz urządzeniami, jakie mogą się w nich znaleźć. Jednak, aby uniknąć wątpliwości związanych z ewentualnym wypadkiem w takim miejscy, zalecam udostępnianie tych miejsc po godzinach pracy.

Jedną z podstawowych zasad pracy jest zaspokajanie przez pracodawcę, stosownie do możliwości i warunków bytowych, socjalnych i kulturalnych potrzeb pracowników. Przepisy jednak nie wprowadzają bezpośredniego wymogu zaspokojenia potrzeb pracowników związanych z ze sportem i rekreacją. Z drugiej strony pracodawca, kierując się zdrowiem pracowników, jak również potrzebą integracji między nimi, ma prawo otworzyć na terenie zakładu pracy siłownię.

Zakładowa siłownia – czy są przepisy które określają wymagania dla takiego miejsca

Kłopotliwe dla pracodawców może okazać się to, że przepisy z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy, w tym rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bhp, nie regulują przypadków związanych z urządzaniem przez pracodawców zakładowych pomieszczeń do ćwiczeń – siłowni.

Ważne

Siłownia w żadnym razie nie jest ujęta w przepisach regulujących wymagania dla pomieszczeń i urządzeń higienicznosanitarnych, w których jest mowa m.in. o szatniach, umywalniach czy pomieszczeniach do wypoczynku.

W żadnym razie nie znaczy to, że pracodawca organizując zakładową siłownię może postępować w sposób dowolny. Należy bowiem pamiętać, że wytyczne dotyczące stacjonarnego sprzętu treningowego zostały zawarte w wieloczęściowej normie PN-EN ISO 20957-1:2014-02, która jest systematycznie nowelizowana przez Komitet Techniczny 2 ds. Sportu i Rekreacji.

W normie tej podane są wymagania bezpieczeństwa dotyczące stosowania stacjonarnego sprzętu treningowego. W przypadku sprzętu, dla którego opracowana jest norma szczegółowa, zaleca się także stosowanie wymagań normy ogólnej. Natomiast szczególną ostrożność trzeba zachować w przypadku stosowania tylko normy ogólnej w odniesieniu do sprzętu, dla którego nie ma publikowanej jeszcze normy szczegółowej.

Ważne

Stacjonarny sprzęt treningowy to urządzenia, które nie są przemieszczane podczas użytkowania i które albo stoją na podłodze, albo są przymocowane do ściany, sufitu lub zamocowane do innej konstrukcji.

W jakie sprzęty najbezpieczniej wyposażyć zakładową siłownię?

Pracodawca urządzając zakładową siłownię może stać przed dylematem, czy wyposażyć ją maszyny treningowe, czy może lepszym wyborem będą tzw. wolne ciężary w postaci sztang oraz hantli.

W kontekście bezpieczeństwa pracowników wyposażenie zakładowej siłowni w maszyny jest dużo korzystniejsze. Przy takiej opcji istnieje minimalne ryzyko wypadku. Natomiast w przypadku sztangi lub hantli, nad którymi można stracić kontrolę, nie można wykluczyć wypadku.

Oczywiście trening wyłącznie przy użyciu maszyn nie jest optymalnym rozwiązaniem, jeżeli chodzi o rozwój sylwetki na profesjonalnym poziomie. Jednak w przypadku siłowni zakładowych chodzi w pierwszej kolejności o bezpieczeństwo pracowników oraz rekreację sportową. Chyba, że zakład pracy ma aspiracje wspierania przyszłych talentów w zakresie sportów sylwetkowych na miarę konkursu Mr. Olympia.

Jak podejść do problemu wypadków podczas korzystania z zakładowych siłowni?

Niezależnie od zastosowanych na zakładowej siłowni rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, nie można wykluczyć wypadku. Może to być uraz mechaniczny, gdy pracodawca zdecyduje się na wolne ciężary – upadek hantli może np. doprowadzić do urazu stopy. Stosując maszyny również ze 100% prawdopodobieństwem nie można wykluczyć urazu, np. zerwania mięśnia. Oczywiście korzyści z treningu siłowego przeważają zdecydowania nad perspektywą kontuzji – nie można jednak takiego scenariusza wykluczyć.

Uwzględniając powyższe, rekomendowałbym wyraźne rozgraniczenie czasu pracy oraz czasu, który pracownicy mogą spędzić na sportową rozrywkę. Aby wykluczyć ewentualne spory w zakresie wypadku – dotyczące roszczeń pracowników w sprawie kwalifikowania zdarzenia w kategoriach wypadku przy pracy.

Ważne

Ponadto użytkowanie zakładowej siłowni powinno mieć charakter zupełnie dobrowolny, w ramach czasu niezaliczanego do czasu pracy.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.