Zniesienia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy – powraca kwestia uprawnień kontrolnych PIP.

Wśród podmiotów kontrolowanych przez PIP są m.in. przedsiębiorcy. W ich przypadku, aby inspektor mógł przeprowadzić kontrolę niezbędna jest nie tylko legitymacja służbowa, ale również upoważnienie do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy. Od lat podejmowane są próby zniesienia obowiązku stosowania upoważnień. Dyskusja na ten temat wróciła w ostatnim czasie.
Czytaj także: Kontrola PIP bez upoważnienia>>>
Przepisy ustawy o PIP regulują bardzo istotną kwestię dla pracodawców – przebieg postępowania kontrolnego. Celem takiego postępowania jest ustalenie stanu faktycznego w zakresie przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia oraz udokumentowanie dokonanych ustaleń.
Przepisów ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że do zadań PIP należy w szczególności nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności dotyczących:
-
bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
stosunku pracy,
-
wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy,
-
czasu pracy,
-
urlopów,
-
uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem,
-
zatrudniania młodocianych i osób niepełnosprawnych.
Kogo mogą kontrolować inspektorzy PIP?
Należy mieć świadomość, że kontroli PIP mogą podlegać różne podmioty, które zatrudniają pracowników, jak również pracobiorców na innej podstawie niż stosunek pracy. Chodzi tu więc o „podmioty kontrolowane”, które zaliczają się do szeroko rozumianej sfery publicznej, jak i o przedsiębiorców – czyli podmioty sektora prywatnego.
Na jakiej podstawie przeprowadzane są kontrole PIP?
Zasadą jest, że inspektorzy przeprowadzają kontrolę po okazaniu legitymacji służbowej. Jest to dokument, który potwierdza tożsamość i uprawnienia inspektora pracy lub innego upoważnionego pracownika Państwowej Inspekcji Pracy.
Co zawiera upoważnienie do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy?
Jednak, gdy kontrolowany ma być przedsiębiorca sama legitymacja nie wystarczy. Inspektor, jako pracownik organu kontroli po okazaniu legitymacji, musi przedstawić też upoważnienie do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy powinno zawierać następujące dane:
-
wskazanie podstawy prawnej przeprowadzenia kontroli;
-
oznaczenie organu kontroli;
-
imię i nazwisko, stanowisko służbowe osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli oraz numer jej legitymacji służbowej;
-
określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
-
oznaczenie podmiotu objętego kontrolą;
-
wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
-
podpis osoby udzielającej upoważnienia, z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;
-
pouczenie kontrolowanego podmiotu o jego prawach i obowiązkach;
-
datę i miejsce wystawienia upoważnienia.
Kto i dlaczego chce zniesienia upoważnienie do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy?
W ostatnim czasie została skierowana do Sejmu RP petycja opracowana przez Stowarzyszenie Inspektorów Pracy Rzeczypospolitej Polskiej. Powyższa petycja dotyczy zniesienia obowiązku wystawiania inspektorom pracy upoważnienia do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy i możliwości podjęcia kontroli po okazaniu tylko legitymacji inspektora pracy.
Podkreśla się, iż w wielu przypadkach kluczowe znaczenie, z punktu widzenia osiągnięcia celów kontroli, ma sprawność działania inspektorów. To pozostaje w sprzeczności z koniecznością uprzedniego uzyskania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy.
Można zauważyć, że upoważnienie do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy w dużej części dubluje inne, wymagane przepisami dokumenty urzędowe. Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy w art. 28 przewiduje obowiązek okazania legitymacji służbowej przez kontrolera „w taki sposób, aby osoba ta mogła odczytać i zanotować jego dane”. Przepis określa zatem obowiązek inspektora w tym zakresie, a zarazem uprawnienie osoby kontrolowanej do sprawdzenia (i weryfikacji) tożsamości funkcjonariusz publicznego, co jest standardem działania organów władzy publicznej.
Kiedy można spodziewać się zniesienia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy?
Na obecnym etapie Komisja ds. Petycji zdecydowała o skierowaniu petycji do Marszałka Sejmu w celu uzyskania opinii Rady Ochrony Pracy w tej sprawie. Uwzględniając fakt, iż jest dopiero marzec, nie można wykluczyć, że w tym roku zostaną ostatecznie wprowadzone stosowne zmiany do ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, które zniosą obowiązek uzyskiwania wcześniejszego upoważnienie do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy. Oczywiście gwarancji na to nie ma, ponieważ podobne próby podejmowane są od wielu lat.
Już dziś możliwe kontrole u przedsiębiorcy bez upoważnienie.
Niezależnie od powyższego, warto wspomnieć, że obecne przepisy przewidują wyjątek pozwalający na rozpoczęcie kontroli inspektora PIP bez upoważnienia.
Jeżeli okoliczności faktyczne uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli u przedsiębiorcy, może być ona podjęta po okazaniu legitymacji służbowej. Kontrolowanemu należy jednak niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia podjęcia kontroli, doręczyć upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
Uwzględniając powyższe, zgodnie z aktualnym stanem prawnym, zawsze istnieje konieczność uzyskania upoważnienie do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy. Jednak w szczególnych przypadkach jego przedłożenie kontrolowanemu przedsiębiorcy może być odsunięte w czasie. Nowe rozwiązanie prawne, o ile zostanie wprowadzone, zniesie zupełnie obowiązek uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia kontroli u przedsiębiorcy, niezależnie od pilności przeprowadzenia kontroli.
Sebastian Kryczka,
prawnik, ekspert prawa pracy
oraz kontroli jego przestrzegania

Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.