Poleć znajomemu

Dedykowana kolekcja odzieży firmowej – dlaczego warto inwestować w estetykę odzieży pracowników

Dedykowana kolekcja odzieży firmowej – dlaczego warto inwestować w estetykę odzieży pracowników

Czasy walki konkurencyjnej w oparciu jedynie o cenę, dobiegły końca. Cena jest i zawsze pozostanie jednym z kluczowych elementów negocjacyjnych, i środkiem na pozyskanie klienta, ale jej wpływ maleje. Odbiorcy stają się coraz bardziej uwrażliwieni m.in. na jakość i estetykę produktu, wiarygodność firmy. Coraz śmielej domagają się również odpowiedzialności społecznej i środowiskowej. Można się spierać czy to dopiero wczesny etap rewolucji w nawykach konsumenckich czy otwarty front. Trzeba jednak zaakceptować fakt, że już nie wystarczy mieć tani produkt lub usługę, musi ona mieć unikalne cechy, które wzmocnią przekaz. Liczy się również odbiór samej firmy i jej wizerunku przez odbiorców. Przemyślana, dedykowana dla konkretnej firmy, linia odzieży roboczej może bardzo pomóc w budowie obioru marki – w wielu aspektach.

Historyczne czynniki wyboru odzieży dla pracowników

Do tej pory odzież robocza traktowana była jako konieczność. Możemy w tym obszarze wyróżnić trzy historyczne czynniki decyzyjne:

  • Wymogi stanowiskowe/Bezpieczeństwo stanowiska pracy

  • Jakość

  • Cena

Tak wyglądała sytuacja do tej pory, i bazując na doświadczeniach branży, i tak nie wszystkie te kryteria były brane pod uwagę. Oczywiście bezpieczeństwo jest zawsze na uwadze decydentów, ale często jakość już nie idzie w parze z niską ceną, popularne jest również cedowanie wyboru odzieży na pracownika. To wielki błąd – dziś trzeba spojrzeć na decyzję o zakupie bluzy roboczej, koszulki polo, kurtki softshell lub ogrodniczek zdecydowanie szerzej.

Jakość i estetyka odzieży roboczej są bardzo istotne

Nie ma dziś miejsca na kompromisy przy decyzjach dotyczących doboru odzieży dla pracowników. Każdy decydent powinien oceniać zarówno poziom dostosowania ubrania do danego stanowiska, żywotność/jakość takiej odzieży, ale też jej wygląd – może nawet w innej kolejności. Uważamy, że ten trend nabiera na sile i stanie się kołem zamachowym rozwoju branży odzieży roboczej oraz bhp w najbliższych latach.

Zaczęliśmy od tezy, że trzeba walczyć o klienta nie tylko ceną. Skoro tak, trzeba myśleć o każdym motorze napędzającym biznes, a ten opiera się na kilku fundamentach: odpowiedniej strategii, produkcie lub usłudze, ludziach (pracownikach) i klientach. Skupmy się na dwóch ostatnich – na zadowoleniu pracowników oraz na satysfakcji klientów.

Dobrze ubrany pracownik to zadowolony pracownik

Pomijając chwilowe perturbacje gospodarcze spowodowane pandemią, Polska gospodarka jest na ścieżce rozwoju w średnim i długim terminie. To oznacza rozwój rynku pracy i wzrost oczekiwań ze strony pracowników w stronę pracodawców. To truizm, ale trzeba dziś zadbać o swoich ludzi w szerszym aspekcie niż tylko w obszarze wynagrodzenia. Owocowe czwartki i karty na siłownie są miłym dodatkiem, ale to nie wystarczy. W wielu branżach istotna jest jakość i wygląd odzieży pracowników. Przykłady można mnożyć: pracownicy stacji paliw, kasjerzy w sklepach spożywczych, monterzy modemów lub anten satelitarnych, ale również – mechanicy samochodowi, dekarze, pracownicy budowalni. Każdy pracownik ma szereg oczekiwań:

  • Wygoda – komfort użytkowania odzieży

  • Jakość – odporność odzieży przy codziennym użytkowaniu

  • Wygląd – pracownicy chcą wyglądać estetycznie, spędzają w odzieży roboczej 1/3 swojego dnia

Pracodawcy zauważają to i coraz częściej zwracają uwagę na ubiór pracowników. Wpływa to pozytywnie m.in. na zaangażowanie w pracę i satysfakcję. Pracownicy noszący przemyślaną i praktyczną odzież roboczą, w kolorystyce spójnej z kolorystyką firmy i z odpowiednim oznakowaniem firmowym bardziej utożsamiają się z firmą, i tworzą lepsze relacje w pracy. Jeśli wszyscy noszą takie same ubranie pozwala to stworzyć platformę do wspólnej pracy niezależnie od rangi czy stażu pracy – wszyscy są członkiem tego samego zespołu. Można stwierdzić, że przemyślana odzież robocza poprawia morale pracowników i zwiększa ich produktywność.

Co więcej, jeśli proces wdrożenia nowej linii odzieży roboczej jest wdrożony razem z pracownikami (np.: poprzez ankiety dotyczące rodzajów ubrania, doboru właściwych elementów, jakości, wykończenia itd.), pracownicy czują większe przywiązanie do odzieży – chętniej ją noszą na co dzień, również dojeżdżając do pracy, stając się automatycznie reprezentantem firmy budującym jej wizerunek. Warto tu zrobić odniesienie do świata sportu – wszystkie drużyny sportowe identyfikują się poprzez swoje stroje, często ikoniczne. Warto zatem zadbać żeby odzież robocza grała taką samą rolę.

Odzież pracownika buduje wizerunek marki

Drugim aspektem jest ocena wyglądu pracownika przez odbiorcę – klienta. Oczywiście zawsze najistotniejszy jest produkt lub usługa, ale chętniej wraca się w miejsca, gdzie osoba reprezentująca firmę nosiła białą, dopasowaną koszulę, nowoczesny softshell rodem z Formuły 1 lub ubranie, które potwierdza wiedzę techniczną lub kompetencje zawodowe (np.: mechanik pracujący w dedykowanym do stanowiska kombinezonie roboczym). Skoro firmy mają konkurować ze sobą czymś więcej niż ceną, powinny zadbać o sam proces prezentacji produktu lub usługi. Pracownik, który wygląda dobrze, szczególnie kiedy sam jest zadowolony z tego co nosi, będzie z większym zaangażowaniem reklamował firmę.

Przy okazji pojawia się psychologiczny efekt przywiązania klienta do danego brandu, kolorów firmowych, estetyki. Docelowo zacznie pamiętać, że ładny pomarańczowy polar z haftem to znak rozpoznawczy firmy A, a jasnoszare bluzy roboczej z odblaskowymi dodatkami to domena firmy B. Warto tu zrobić analogię do firm kurierskich – wszystkie bardzo dbają o wizerunek pracownika, jest on de facto bezpośrednim reprezentantem w kontakcie z klientem i musi profesjonalnie się prezentować. Liczy się każdy detal – czapka, polo, spodnie, całość ma być wygodna i estetyczna.

Dodatkowe benefity unikalnej odzieży firmowej

Dodatkowy argument nie do przecenienia – nic tak nie wyróżni nas od konkurencji jak ciekawa, nowoczesna i „świeża” kolekcja odzieży roboczej. Przeanalizujmy rynek sieci stacji paliw – dziś już nie tylko cena paliwa jest magnesem przyciągającym rzesze klientów, są to w coraz większym stopniu rzeczy zupełnie niezwiązane z samochodem: dobra, świeża kawa, oferta świeżych i różnorodnych przekąsek, strefa supermarketowa. Oraz – oczywiście – przemyślany, estetyczny strój, który ma wyróżnić sieć od innych, elegancki lub sportowy, wzbudzający zaufanie, budujący wizerunek wysokiej jakości i profesjonalizmu. Takich branż jest oczywiście dużo więcej.

Kto może pomóc w tworzeniu kolekcji odzieży roboczej

Temat tworzenia kolekcji odzieży roboczej jest kompleksowy i warto zwrócić się o pomoc do profesjonalistów. Jeśli jest to element szerszej strategii marketingowej może pomóc agencja reklamowa, która stworzy kompleksowy plan dla danej marki. Agencja nie ma jednak doświadczenia związanego z techniczną warstwą odzieży, umiejętnością dobrania właściwej odzieży do stanowiska, wyborem odpowiednich tkanin i rodzajów oznakowania. Na obrazku poniżej mogą Państwo podejrzeć cały cykl produkcyjny w firmie LOGO.

W firmie LOGO kładziemy nacisk na kilka aspektów

  • szczegółowy wywiad z decydentem - rozmowa o potrzebach pracowników, rodzaju stanowisk, zagrożeń, ale też potrzebach marketingowych, rodzaju ekspozycji na klienta itd.

  • przygotowanie wizualizacji – każdy element odzieży jest opracowywany graficznie i dopracowywany tak długo, aż klient jest zadowolony z rezultatu

  • opracowanie prototypów – zanim przejdziemy do produkcji odszywamy prototypy w celu finalnej akceptacji kolekcji

  • szycie – z racji produkcji w Polsce jesteśmy w stanie bardzo elastycznie odpowiedzieć na zmieniające się potrzeby w firmie. Często pojawiają się nowi pracownicy, występuje rotacja na niektórych stanowiskach – jesteśmy w stanie szybko uzupełniać stany, co więcej możemy stworzyć magazyn buforowy w naszych magazynach, żeby móc dostarczyć brakujące ubrania w możliwie krótkim czasie.

  • serwis – nasze ubrania szyjemy tak, żeby służyły jak najdłużej. Jeśli zdarza się potrzeba serwisu odzieży, robimy to niezwłocznie.

  • Dodatkowe usługi – jeśli jest takie zapotrzebowanie jesteśmy w stanie dołożyć do naszej oferty usługę prania, prasowania i zarządzania odzieżą w firmie.