Wskazówki, o co musi zadbać organizator spotkania służbowego, kongresu czy konferencji w czasie epidemii
Zakład pracy musi zorganizować spotkanie statusowe, które będzie miało charakter zamknięty. Jednak w spotkaniu będą brały udział osoby również spoza zakładu pracy. Potencjalnie, razem może uczestniczyć w nim około 80 osób. Czy zgodnie z przepisami takie spotkanie może mieć miejsce? Jakie warunki należy spełnić mając na uwadze stan epidemii koronawirusa organizując takie spotkanie?
Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii pracodawca organizując spotkania służbowe, kongresy lub konferencje, może to uczynić, pod warunkiem zapewnienia, aby w miejscu odbywania się takiego spotkania znajdowała się nie więcej niż 1 osoba na 4 m2 powierzchni dostępnej dla uczestników, z wyłączeniem obsługi.
Zakłady pracy organizujący spotkania służbowe, kongresy lub konferencje jest zobowiązany zapewnić:
-
osobom zatrudnionym niezależnie od podstawy zatrudnienia rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk,
-
odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m, chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy, a zakład ten zapewnia środki ochrony osobistej związane ze zwalczaniem epidemii.
Podczas organizacji zebrania warto także rozważyć dodatkowe środki ostrożności, takie jak:
-
wyznaczenie każdemu uczestnikowi miejsca na sali,
-
wcześniejsze przekazanie uczestnikom zebrania informacji (pisemnej, e-mailowej) o warunkach bezpiecznego udziału w spotkaniu, w tym między innymi o obowiązku stosowania:
-
zapewnionych przez organizatora maseczek lub przyłbic do zakrywania nosa i ust,
-
zasady zajmowania wyznaczonego miejsca.
-
§ 6; § 8 ust. 3; § 19 rozporządzenia Rady Ministrów z 19 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz.U. z 2020r., poz. 1066).
Halina Góralska
mgr administracji, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Kierownik Działu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Ochrony Przeciwpożarowej w Poczcie Polskiej S.A., główny specjalista d/s BHP, wykładowca akademicki przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Laureat konkursu PIP "Najaktywniejszy Pracownik Służby BHP" w 2013r. Wieloletni pracownik służby bhp w Poczcie Polskiej S.A., gdzie obecnie kieruje zespołem pracowników służby BHP i Ochrony Przeciwpożarowej na terenie województwa pomorskiego. Współuczestniczy w projektowaniu kierunków polityki w zakresie bhp oraz nadzoruje jej realizację przez jednostki organizacyjne Spółki.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.