monitor ekranowy

Wielkość ekranu monitora a laptop na stanowisku pracy z monitorem ekranowym

Archiwalny Wielkość ekranu monitora a laptop na stanowisku pracy z monitorem ekranowym

Pytanie:

Pracownicy w zakładzie pracy otrzymali nowe komputery przenośne (laptopy) z przekątną matrycy 14”. Otrzymuję bardzo dużo zgłoszeń od pracowników o problemach w pracy z wykorzystaniem tak małej matrycy. Pomimo wydawania do laptopów dodatkowych monitorów, wielu pracowników rezygnuje z pracy na laptopie pozostawiając komputer stacjonarny. Jest to bardzo niepokojąca praktyka, biorąc pod uwagę możliwość pracy zdalnej. W związku z powyższym proszę o informację, czy istnieją przepisy lub wytyczne w zakresie pracy ciągłej (powyżej np. 4 godzin) z wykorzystaniem monitorów, dotyczące minimalnej wielkości ekrany monitora? Czy laptop o przekątnej 14” spełnia wymagania dla stanowiska pracy z monitorem ekranowym?

Minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zostały określone w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepis ten szczegółowo określa zasady:

  • wyposażenia stanowiska pracy z monitorem ekranowym,
  • organizacji pracy,
  • opieki zdrowotnej nad pracownikami,
  • a także stosowania przerw w pracy
  • dokonywania oceny warunków pracy.

Obowiązkiem pracodawcy jest dokonanie oceny warunków pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe biorąc pod uwagę:

  • organizację stanowisk pracy, w tym rozmieszczenie elementów wyposażenia w sposób zapewniający spełnienie wymagań bhp,
  • stan elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniający bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,
  • obciążenia dla zdrowia pracowników w szczególności dotyczące: narządu wzroku, układu mięśniowo-szkieletowego, czynnikami fizycznymi (np. nieodpowiednim oświetleniem),
  • obciążenie psychiczne, wynikające ze sposobu organizacji pracy.

Ocena taka musi być przeprowadzana na tworzonych stanowiskach, a także po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy. Na podstawie wyników oceny, pracodawca musi usuwać stwierdzone zagrożenia i uciążliwości.

Autor: 

Halina Góralska

Obserwuj nas

fb-logo ink-logo

Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone

wiper-pixel