Wielkość ekranu monitora a laptop na stanowisku pracy z monitorem ekranowym

Pracownicy w zakładzie pracy otrzymali nowe komputery przenośne (laptopy) z przekątną matrycy 14”. Otrzymuję bardzo dużo zgłoszeń od pracowników o problemach w pracy z wykorzystaniem tak małej matrycy. Pomimo wydawania do laptopów dodatkowych monitorów, wielu pracowników rezygnuje z pracy na laptopie pozostawiając komputer stacjonarny. Jest to bardzo niepokojąca praktyka, biorąc pod uwagę możliwość pracy zdalnej. W związku z powyższym proszę o informację, czy istnieją przepisy lub wytyczne w zakresie pracy ciągłej (powyżej np. 4 godzin) z wykorzystaniem monitorów, dotyczące minimalnej wielkości ekrany monitora? Czy laptop o przekątnej 14” spełnia wymagania dla stanowiska pracy z monitorem ekranowym?
Minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, zostały określone w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepis ten szczegółowo określa zasady:
- wyposażenia stanowiska pracy z monitorem ekranowym,
- organizacji pracy,
- opieki zdrowotnej nad pracownikami,
- a także stosowania przerw w pracy
- dokonywania oceny warunków pracy.
Obowiązkiem pracodawcy jest dokonanie oceny warunków pracy na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe biorąc pod uwagę:
- organizację stanowisk pracy, w tym rozmieszczenie elementów wyposażenia w sposób zapewniający spełnienie wymagań bhp,
- stan elementów wyposażenia stanowisk pracy, zapewniający bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,
- obciążenia dla zdrowia pracowników w szczególności dotyczące: narządu wzroku, układu mięśniowo-szkieletowego, czynnikami fizycznymi (np. nieodpowiednim oświetleniem),
- obciążenie psychiczne, wynikające ze sposobu organizacji pracy.
Ocena taka musi być przeprowadzana na tworzonych stanowiskach, a także po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy. Na podstawie wyników oceny, pracodawca musi usuwać stwierdzone zagrożenia i uciążliwości.
Halina Góralska
Pozostało jeszcze 64% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do Portalu BHP a wraz z nim:
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie i ujednolicone akty prawne (24h/dobę)
-
Baza ponad 5 000 porad prawnych i artykułów o tematyce BHP
-
Gotowe do wykorzystania rozwiązania, które możesz wdrożyć także u siebie
-
Poczucie bezpieczeństwa podczas podejmowania codziennych decyzji
Jeśli posiadasz konto zaloguj się
Jeżeli nie jesteś zarejestrowanym użytkownikiem portalu, możesz wykupić
jednorazowy dostęp do wybranego dokumentu.
Płatność PayU
5.00 zł netto
(6.15 zł brutto)

mgr administracji, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Kierownik Działu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy, Ochrony Przeciwpożarowej w Poczcie Polskiej S.A., główny specjalista d/s BHP, wykładowca akademicki przedmiotów zawodowych z zakresu bhp i prawa pracy z wieloletnim doświadczeniem. Laureat konkursu PIP "Najaktywniejszy Pracownik Służby BHP" w 2013r. Wieloletni pracownik służby bhp w Poczcie Polskiej S.A., gdzie obecnie kieruje zespołem pracowników służby BHP i Ochrony Przeciwpożarowej na terenie województwa pomorskiego. Współuczestniczy w projektowaniu kierunków polityki w zakresie bhp oraz nadzoruje jej realizację przez jednostki organizacyjne Spółki.
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.