Aktualny stan prawny dotyczący pomiaru temperatury u pracowników w związku z koronawirusem

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
14.09.2020AKTUALNE

Aktualny stan prawny dotyczący pomiaru temperatury u pracowników w związku z koronawirusem

Obecnie zalecenia GIS często wskazują na dokonywanie pomiaru temperatury ciała jako środka zapobiegającego rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Jednak jaki jest aktualny stan prawny dotyczący pomiaru temperatury ciała pracowników przed przystąpieniem do pracy? Czy nadal pomiar może być dokonywany tylko za zgoda sanepidu?

Kwestia bezpośredniej podstawy prawnej, umożliwiającej przeprowadzanie pomiaru temperatury pracowników przed dopuszczeniem do pracy cały czas jest sprawą otwartą. W przypadku uzyskania pozytywnej decyzji GIS lub działającego z upoważnienia GIS wojewódzkiego inspektora sanitarnego zezwalającej na pomiar temperatury stosowanie prewencyjnych pomiarów nie budzi wątpliwości co do ich legalności. W przypadku braku takiej decyzji, optymalnym postępowaniem jest uzyskanie zgody pracowników na pomiar temperatury przed przystąpieniem do pracy.

Na terenie Rzeczpospolitej Polskiej w związku z COVID-19 wprowadzono stan epidemii. Stan taki definiują przepisy jako sytuację prawną wprowadzoną na danym obszarze w związku z wystąpieniem epidemii w celu podjęcia określonych w ustawie działań przeciwepidemicznych i zapobiegawczych dla zminimalizowania skutków epidemii. Epidemią jest natomiast wystąpienie na danym obszarze zakażeń lub zachorowań na chorobę zakaźną w liczbie wyraźnie większej niż we wcześniejszym okresie albo wystąpienie zakażeń lub chorób zakaźnych dotychczas niewystępujących.

W obecnej sytuacji jednym ze sposobów ograniczenia i zapobiegania COVID-19 jest dystans społeczny. Wiążą się z tym liczne obostrzenia, które mają charakter bardzo dynamiczny.

Pomiar temperatury u pracowników

Jednym z objawów COVID-19 jest podwyższona temperatura ciała.

Uwaga!

Jednak w żadnym razie podwyższona temperatura ciała nie stanowi jeszcze absolutnego dowodu potwierdzającego, iż osoba z podwyższoną temperaturą jest chora na COVID-19.

Obecne przepisy nie dają bezpośredniej podstawy prawnej umożliwiającej każdemu pracodawcy na weryfikowanie temperatury pracowników oraz osób postronnych. Możliwość taka istnieje w przypadku wspomnianej, wydawanej przez GIS decyzji podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych. Decyzja może być wydana również przez Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, działającego z upoważnienia głównego inspektora sanitarnego.

Ważne

W sytuacji gdy zakład pracy posiada indywidualną decyzję GIS wówczas weryfikacja temperatury zakresie legalności postępowania nie budzi wątpliwości.

W przypadku braku wspomnianej decyzji, chcąc wprowadzić pomiar temperatury można próbować powoływać się na wyjątkową sytuację, w tym konieczność zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników. W takiej sytuacji wydaje się, iż możliwym argumentem w dyskusji będzie przepis zawarty w art. 207 § 2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki.

Ponieważ przywołany przepis nie definiuje czym jest odpowiednie zastosowanie osiągnięć nauki i techniki można „zaryzykować”, iż pracodawca w omawianej sytuacji weryfikując temperaturę pracowników oraz osób z zewnątrz wypełniał dyspozycję powyższego przepisu (stosując urządzenie do pomiaru temperatury – które można uznać za szeroko rozumiane osiągnięcie nauki i techniki).

Oczywiście najbezpieczniejszym dla pracodawcy postępowaniem będzie uzyskanie zgody od pracowników na pomiar temperatury oraz ewentualne przetwarzanie danych z tym związanych. Warto aby zgody miały formę pisemną, tak aby pracodawca mógł w razie potrzeby wykazać, że osoby zatrudnione zgodziły się na pomiar temperatury. Należy przyjąć, że nie ma oczywiście potrzeby uzyskiwania odrębnych zgód na pomiar każdego dnia. Wystarczy, że każdy z pracowników zgodzi się przeprowadzanie pomiaru temperatury przez okres epidemii lub stanu zagrożenia epidemicznego (o ile w przyszłości zostanie ponownie wprowadzony).

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania.

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.