Będą zmiany w przepisach bhp dotyczących stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe

Redakcja Portalu
02.06.2023AKTUALNE

Będą zmiany w przepisach bhp dotyczących stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe

Właśnie do konsultacji społecznych został skierowany długo wyczekiwany projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Wreszcie w ministerstwie pracy zauważono konieczność dostosowania przepisów do rozwoju techniki. 20-letnie przepisy odnoszące się do pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zdecydowanie nie nadążają za realiami i rozwojem obecnej technologii. Zobacz już dziś, czego mogą dotyczyć zmiany w rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.

Korzyści 

Dzięki informacjom zawartym w tym artykule dowiesz się:

  • co zadecydowało o zmianach w przepisach dotyczących  stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe.
  • o zakresie zmian w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe.
  • ile czasu będziesz mieć na dostosowanie do nowych przepisów.

Czytaj także: Dodatek za pracę przy monitorze ekranowym – należy się czy nie>>>

Z końcem maja został opublikowany na stronie Rządowego Centrum Legislacji projekt rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Obecnie znajduje się on w fazie konsultacji społecznych, jednak już dziś warto sprawdzić, co może ulec zmianie niebawem.

Dlaczego zmiany w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe?

Projektowane rozporządzenie ma dostosować przepisy w zakresie organizacji stanowisk pracy wyposażonych w komputery do obecnego rozwoju technologii. Biorąc pod uwagę, że przepisy mają już ponad 20 lat to można śmiało powiedzieć, że pod względem technologii zostały daleko w tyle. Zatem konieczne i długo wyczekiwane jest dostosowanie brzmienia rozporządzenia do zmian technologicznych, które nastąpiły od czasu jego wydania.

"W okresie obowiązywania rozporządzenia nastąpił daleko posunięty postęp technologiczny, mający znaczący wpływ na sposób organizacji stanowisk pracy, w szczególności poprzez upowszechnienie wykorzystywania systemów przenośnych (np. laptopów) do wykonywania pracy. Z tego względu konieczne jest uaktualnienie minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe." – czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Ponadto, jak wynika z analizy obecnych przepisów rozporządzenia, niektóre z nich są zbyt szczegółowe i rygorystyczne. Projektowane rozporządzenie zamierza to zmienić i umożliwi pracodawcom pewną swobodę w organizacji stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, przy jednoczesnym zapewnieniu pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ergonomii na stanowisku pracy.

Na czym będą polegały zmiany w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe?

Tak więc, proponowane zmiany w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe mają dotyczyć zarówno w treści samego rozporządzenia, jak również wprowadzenia zmiany w szczegółowych wymaganiach zawartych w załączniku. W odniesieniu do treści zmiany mają polegać na doprecyzowaniu i uaktualnieniu poszczególnych definicji.

Zmiany w stosunku do obowiązujących obecnie regulacji będą polegały m.in. na:-       modyfikacji definicji pojęcia stanowiska pracy w celu jej uaktualnienia i uporządkowania, w szczególności poprzez usunięcie z tej definicji nieużywanych obecnie stacji dyskietek i trackball,-       rezygnacji z definicji pojęcia systemu komputerowego, gdyż pojęcie to jest powszechnie znane i nie budzi wątpliwości, stąd nie ma potrzeby pozostawienia jego definicji, -       wprowadzeniu wymagań dotyczących stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, w szczególności laptopów (konieczność wyposażenia stanowiska pracy w monitor stacjonarny lub podstawę oraz dodatkową klawiaturę i mysz),-       doprecyzowaniu i uaktualnieniu wymagań, jakie powinny spełniać stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, w szczególności w zakresie ustawienia monitora i innych elementów wyposażenia, takich jak klawiatura, stół czy krzesło, tak aby spełniały one warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii.

Zmiany mają na celu organizację stanowisk pracy tak, aby były zgodne z wymaganiami ergonomii oraz wpływały na jak najmniejsze obciążenia pracowników, szczególnie na układ mięśniowo – szkieletowy oraz wzrok.

Trzeba zaznaczyć także, że zaproponowane zmiany są jednocześnie zgodne z obowiązującą dyrektywą Rady 90/270/EWG z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe.

Kiedy zaczną obowiązywać nowe przepisy rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe?

Kiedy wejdą w życie projektowane zmiany jeszcze nie wiemy. Wiemy, że projekt zawiera przepis przejściowy. Nakłada on na pracodawców obowiązek dostosowania w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie projektowanego rozporządzenia stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe utworzonych przed dniem wejścia w życie projektowanego rozporządzenia do minimalnych wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii określonych w załączniku do tego rozporządzenia.