Sklep
Zgodnie z nowym kształtem rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie myszy jako niezależnego wyposażenia podstawowego stanowiska pracy. Problemem jest to, że przepisy nie regulują wymagań takiego urządzenia. Pracodawcy, jak i pracownicy mogą mieć więc wątpliwość, czy właściwym (obowiązkowym) postępowaniem jest zapewnienie myszy określanej mianem „ergonomicznej”.
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
W związku ze zmianą rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe w naszej firmie zmianie ulega regulamin pracy zdalnej oraz wymagania BHP na stanowiskach pracy wyposażonych w laptopy (a także instrukcje BHP i ocena ryzyka zawodowego). Czy w związku z powyższym (a szczególnie z aktualizacją wymagań BHP wynikającą z rozporządzenia) konieczne jest ponowne złożenie oświadczeń przez pracowników o spełnianiu wymagań BHP niezbędnych do świadczenia pracy zdalnej?
Znowelizowane rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe przewiduje dwie formy korekcji narządu wzroku – okulary korygujące wzrok, jak i soczewki kontaktowe. Jeżeli przepisy zakładowe regulują kwestie zapewnienia wyłącznie okularów warto je uzupełnić o dodatkową formę korekcji wzroku, zanim stosowny środek prawny zostanie wydany przez inspektora PIP. Sprawdź, na co może zwrócić uwagę inspektor PIP podczas kontroli.
W przypadku stosowania systemów przenośnych, przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz. Jednak nie każdy pracodawca oraz pracownik jest zainteresowany dodatkowym wyposażeniem do laptopa - z jednej strony koszty, a z drugiej dotychczasowe przyzwyczajenia pracowników. Co na to może powiedzieć inspektor PIP w razie kontroli?
Prawnik, ekspert sprawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Stanowiska pracy wyposażone w monitor ekranowy, utworzone przed 17 listopada 2023 r. powinny być w ciągu 6 miesięcy dostosowane do wymogów przewidzianych w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepisy zobowiązują „pracodawcę” do zapewnienia takiego dostosowania. Nie oznacza to jednak, że nie może on delegować tego obowiązku niżej. Zobacz, jaki udział powinni mieć w tym przedsięwzięciu pracownicy służby bhp.
Sebastian Kryczkaprawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Przepisy zmodyfikowanego rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nakazują pracownikom zapewnić krzesła – poza wyposażeniem podstawowym i opcjonalnym. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno w szczególności posiadać regulowane podłokietniki. Problem w tym, że na rynku dostępnych jest szereg modeli z różnym zakresem regulacji. Powstaje więc istotny problem praktyczny dla pracodawców i pracowników.
Sebastian Kryczka
Modyfikacja rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe w szczególności poprzez rozszerzenie możliwych form korekcji narządu wzroku ożywiła ponownie dyskusję w zakresie zapewniania okularów lub szkieł korygujących wzrok dla pracowników wykonujących pracę przed laptopami. Wątpliwości wynikają z przepisu, który został uzupełniony wprawdzie o dodatkową formę korekcji wzroku - jednak nie odwołuje się bezpośrednio do systemów przenośnych, nie wyposażonych w zewnętrzny monitor ekranowy.
17 listopada 2023 r. weszły w życie zmiany do rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zmiany te dotyczącą również ergonomii organizacji stanowiska pracy z monitorem ekranowym. Pobierz plakat, który pomoże Ci pokazać pracownikom, jak powinna wyglądać organizacja przedmiotów na biurku przy pracy z monitorem ekranowym zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz zmienionymi przepisami.
Czy oświadczenie pracownika pracującego na laptopie o tym, że nie chce korzystać z monitora lub podstawki, zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia tego sprzętu?
Jak powinna być przeprowadzona refundacja szkieł kontaktowych? Szkła kontaktowe pracownicy kupują w pudełkach po kilka sztuk. Okres używania znacznie krótszy niż okularów korekcyjnych przy pracy przy monitorze ekranowym. Jak często należy refundować szkoła kontaktowe?
Okres 6 miesięcy, liczonych od 17 listopada 2023 r., to czas przeglądów komputerowych stanowisk pracy – w kontekście obowiązku ich dostosowania do nowych wymogów. Nowe stanowiska pracy muszą być jednak utworzone już na podstawie nowych przepisów, już na samym starcie. Rodzi się jednak pytanie – czy pracodawca ma prawo uzależniać właściwe wyposażenie komputerowego stanowiska pracy od rodzaju zawartej umowy? Czy pracownicy zatrudnieni na próbę, czy na zastępstwo mogą świadczyć pracę na stanowisku pracy zorganizowanym w sposób uproszczony?
Obowiązujące w nowym kształcie od 17 listopada 2023 r. rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe zawiera kilka problematycznych kwestii. Jedną z nich jest wymóg, aby konstrukcja stołu umożliwiała ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury. Czy oznacza to obowiązek zapewnienia stołów, biurek, których integralną częścią jest możliwość doboru zróżnicowanej wysokości klawiatury oraz monitora? Czy powinny posiadać unoszone i opuszczane części blatu powierzchni roboczych?
Jak należy interpretować zapis rozporządzenia o bhp przy monitorach ekranowych mówiące, że "konstrukcja stołu powinna umożliwiać ergonomiczne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury". Współczesne monitory często mają "wbudowaną" możliwość regulacji ich wysokości/położenia. Czy przytoczony zapis jest zgodny z takim rozwiązaniem, czy wskazuje jednak na konieczność ustawienia monitora na podstawce, lub specjalnym uchwycie montowanym np. do krawędzi blatu?
Mariusz ForemniakGł. specjalista ds. bhp, prawnik, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp
Czy w związku z wejściem rozporządzenia zmieniającego do rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych z monitorami ekranowymi pracodawca musi zapewnić warunki i wyposażenie określone do pracy z monitorem również w trybie zdalnym? Na przykład, jeżeli pracodawca zatrudnia pracowników w trybie hybrydowej pracy zdalnej, częściowo zdalnej (obsługa monitora pow. 4 godzin na dobę , wyposaża w laptop indywidualny i myszka zewnętrzna) na podstawie porozumienia z organizacjami związkowymi. Wypłacany jest pracownikowi zdalnemu ryczałt miesięczny za media oraz ryczałt za wykorzystanie prywatnego krzesła i stołu. Czy w świetle zmian, pracodawca ma zapewnić pracownikowi zdalnemu (np. do domu) monitor/podstawkę pod laptopa z firmy? Co w sytuacji, jeśli pracownik w domu ma i wykorzystuje do pracy prywatny monitor lub podstawkę i nie chce/przyjmie monitora od pracodawcy? Czy pracownik może się zrzec np. poprzez oświadczenie, z monitora od pracodawcy?
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Nowe wytyczne dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach z monitorami ekranowymi obowiązują od 17 listopada 2023 r. Zmiany w rozporządzeniu nakładają na pracodawców obowiązek dostosowania stanowisk pracy z monitorami do minimalnych standardów bezpieczeństwa, higieny i ergonomii w ciągu 6 miesięcy od wprowadzenia nowych przepisów.
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone