Od 17 maja 2024 r. wszystkie stanowiska pracy z monitorem ekranowym powinny spełniać wymagania określone, w zmienionych 17 listopada 2023 r., przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. z 1998 r. nr 148, poz. 973). Sprawdź, jak powinno wyglądać prawidłowo, zgodnie ze zmienionymi przepisami, stanowisko pracy z komputerem.
Choć zmiana rozporządzenia miała na celu uprościć pracodawcom prawidłowe zorganizowanie stanowiska pracy z komputerem, okazuje się, że wprowadzone zmiany przyniosły w efekcie wiele pytań i niejasności w związku z dość ogólnym sformułowaniem przepisów (np. dotyczące podłokietników czy regulacji odcinka lędźwiowego kręgosłupa). Ponadto, jak się okazuje, wielu pracodawców musi ponieść dodatkowe koszty związane, chociażby z zakupem monitorów ekranowych lub podstawek pod monitor dla pracowników korzystających z laptopów podczas pracy. W tym webinarze eksperta Portalu BHP omówi i podpowie, jak ewentualnie ograniczyć koszty związane z dostosowaniem istniejących (przed 17 listopada 2023 r.) stanowisk pracy z monitorem ekranowym do wymagań zmienionych przepisów. II część webinaru to praktyczny poradnik pokazujący, na co zwrócić uwagę dostosowując stanowisko pracy z monitorem ekranowym do nowych wymagań. Zaprezentujemy prawidłowo zorganizowane stanowisko pracy.Podczas I części webinaru ekspert odpowie na pytania:
Jak należy rozumieć nowy zapis w rozporządzeniu o monitorach ekranowych mówiący o tym, że pracodawca jest zobowiązany zapewnić okulary korygujące wzrok lub szkła kontaktowe. Czy dowolność jest po stronie pracodawcy, czy pracownika w zależności od tego, czego używa pracownik?
Czy nowe przepis dotyczące stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe wymagają, żeby zapewniony był regulowany (na wysokość) stół?
Jakie wymogi musi spełniać podstawka pod laptopa i podnóżek?
Czy praca przy monitorach sterowniczych maszyn kwalifikuje do dofinansowania okularów korygujących wzrok?
Co oznacza regulacja krzesła w okolicy lędźwiowej i regulacja podłokietników?Ponadto, w tym materiale prezentujemy także listę kontrolną — oceny warunków pracy na stanowisku z monitorem ekranowym, dzięki której szybko i sprawnie sprawdzisz, czy stanowiska pracy z komputerem w firmie zorganizowane są prawidłowo.
W związku ze zmianą przepisów dotyczących pracy z monitorem ekranowym, która weszła w życie 17 listopada 2023 r. , czytając rozporządzenie nie ma zapisu ,,że musi być'' tylko ,,powinno''. A co mam zrobić, jeżeli w firmie większość krzeseł biurowych nie ma regulacji wysokości podłokietników? Mam laptopa i powinienem mieć, albo dodatkowy monitor, albo podstawkę, ale nie jest mi to potrzebne. Jak interpretować zapisy w rozporządzeniu? Jak PIP będzie interpretowała zmiany?
Sebastian Kryczka,
Prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca powinien zapewnić, w przypadku komputerowych stanowisk pracy (stanowisk wyposażonych w monitor ekranowe), krzesła spełniające wymogi nowego załącznika do rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz zasady ergonomii. Pracodawca ma czas tylko do 17 maja 2024 r. na dostosowanie stanowisk pracy przy monitorze kranowym do nowych wymagań. Sprawdź, jak interpretować przepisy w zakresie zapewnienia odpowiednich krzeseł i czy faktycznie konieczna jest teraz wymiana krzeseł, foteli do pracy przy komputerze.
Klawiatura komputerowa powinna spełniać wymagania minimalne w zakresie bhp oraz ergonomii określonych w przepisach rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W szczególności znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne. Czym jest kontrast oraz czytelność klawiatury?
Zmienione rozporządzenie w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wskazuje na obowiązek doposażenia stanowisk pracy, na których używane są systemy przenośne przeznaczone do użytkowania co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Co do zasady opcje są dwie, albo monitor zewnętrzny, albo podstawka unosząca system i tym samym ekran. Czy dopuszczalnym rozwiązaniem jest zastosowanie zewnętrznego monitora, ale kontynuowanie pracy z wykorzystaniem klawiatury systemu przenośnego?
Sebastian Kryczka
W przypadku stosowania systemów przenośnych, przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, stanowisko pracy powinno być wyposażone w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę zapewniającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędź znajdowała się na wysokości oczu pracownika, oraz w dodatkową klawiaturę i mysz. Jednak nie każdy pracodawca oraz pracownik jest zainteresowany dodatkowym wyposażeniem do laptopa - z jednej strony koszty, a z drugiej dotychczasowe przyzwyczajenia pracowników. Co na to może powiedzieć inspektor PIP w razie kontroli?
Prawnik, ekspert sprawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Nowe przepisy rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe wskazują, iż pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego. Pojawiają się jednak problemy z interpretacją powyższego przepisu. Pracodawcy nie wiedzą, kto powinien decydować ostatecznie o rodzaju korekcji wzroku (okulary czy szkła kontaktowe).
prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Stanowiska pracy wyposażone w monitor ekranowy, utworzone przed 17 listopada 2023 r. powinny być w ciągu 6 miesięcy dostosowane do wymogów przewidzianych w rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Przepisy zobowiązują „pracodawcę” do zapewnienia takiego dostosowania. Nie oznacza to jednak, że nie może on delegować tego obowiązku niżej. Zobacz, jaki udział powinni mieć w tym przedsięwzięciu pracownicy służby bhp.
Sebastian Kryczkaprawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania
Przepisy zmodyfikowanego rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe nakazują pracownikom zapewnić krzesła – poza wyposażeniem podstawowym i opcjonalnym. Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno w szczególności posiadać regulowane podłokietniki. Problem w tym, że na rynku dostępnych jest szereg modeli z różnym zakresem regulacji. Powstaje więc istotny problem praktyczny dla pracodawców i pracowników.
Pracodawcy mają 6 miesięcy (od 17 listopada 2023 r.) na dostosowanie komputerowych stanowisk pracy do nowych wymogów zawartych w rozporządzeniu w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. W praktyce są jednak wątpliwość w kwestii dostosowania zdalnych stanowisk pracy do nowych wymagań, szczególnie, że pojawiła się narracja, iż PIP nie czuję się zobowiązana weryfikować stanowisk pracy pracowników zdalnych w miejscu wykonywania pracy.
Jeżeli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów, na życzenie pracownika stanowisko pracy należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty. Czy pracodawca ma prawo odmówić przydzielenia takiego uchwytu – nawet na wyraźne życzenie pracownika? Czy pracownikowi może być przyznany uchwyt na dokumenty do komputera również bez jego życzenia?
Komputerowe stanowiska pracy powinny być wyposażone w oddzielną klawiaturę. Nowe przepisy uprościły wprawdzie kwestie regulacji dotyczących komputerowych stanowisk pracy, zachowały jednak wymogi w zakresie znaków na klawiaturze. Powinny być one kontrastowe i czytelne. Zwykle nie ma problemu w przypadku standardowych, prostych konstrukcji. Wątpliwości mogą się pojawić w przypadku klawiatur podświetlanych.
Nauczyciele otrzymali bony na laptopy, na lekcji posługują się laptopami i tablicami interaktywnym. Pracują 18 godz. tzw "przy tablicy". W ciągu dnia pracują po 5,4,3 godziny dziennie. Zgodnie z regulacją prawną powinni pracować ponad połowę połowę dobowego wymiaru czasu pracy przy monitorze ekranowym, aby spełniać jeden z warunków refundacji za szkła. Dyrektorzy szkół mają problem czy, to świadczenie powinno obejmować nauczycieli. I tak jak w przypadku bibliotekarza, który ma program i pracuje cały czas przy monitorze, tak w przypadku innych nauczycieli jest to sprawa sporna. Bardzo proszę o jednoznaczną odpowiedź.
Michał Kowalski.
Modyfikacja rozporządzenia w sprawie bhp na stanowiskach wyposażonych w monitor ekranowe w szczególności poprzez rozszerzenie możliwych form korekcji narządu wzroku ożywiła ponownie dyskusję w zakresie zapewniania okularów lub szkieł korygujących wzrok dla pracowników wykonujących pracę przed laptopami. Wątpliwości wynikają z przepisu, który został uzupełniony wprawdzie o dodatkową formę korekcji wzroku - jednak nie odwołuje się bezpośrednio do systemów przenośnych, nie wyposażonych w zewnętrzny monitor ekranowy.
Czy oświadczenie pracownika pracującego na laptopie o tym, że nie chce korzystać z monitora lub podstawki, zwalnia pracodawcę z obowiązku zapewnienia tego sprzętu?
Obserwuj nas
2023 © Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
Copyright © 2023 Wszelkie prawa zastrzeżone