Kompetencje szkoleniowca bhp

Marek Kalman
17.05.2016AKTUALNE

Kompetencje szkoleniowca bhp

Prowadzenie szkoleń bhp to nie proste zadanie. Często pada pytanie o kompetencje wykładowcy takich szkoleń.  Jak wiemy instruktor problematyki bhp powinien posiadać zasób wiedzy, doświadczenie zawodowe i przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkoleń. Jednak, co to oznacza w praktyce? Oto wskazówki w kwestii wymagań kwalifikacyjnych stawianych wykładowcy tematyki bhp.

Korzyści 

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Jakie są konieczne kwalifikacje zawodowe do prowadzenia szkoleń bhp
  • Jakie cechy osobowościowe wymagane są od trenerów prowadzących szkolenia bhp
  • Jakie są oczekiwania wobec szkoleniowca z dziedziny bhp

Kompetencje, czyli: wiedza, sposób jej przekazywania, umiejętność zaciekawienia omawianymi zagadnieniami. Jest to jedna z najważniejszych kwestii, o którą musi szczególnie zadbać. Trener ze względu na omawiane i poruszane tematy musi być na bieżąco z:

  • nowinkami technicznymi,
  • zmianami w przepisach,
  • ogólną sytuacją w zakładzie pracy, z którego pochodzą uczestnicy szkoleń.

Powinien atrakcyjnie i zrozumiale tę wiedzę przekazać, wykazywać chęć dzielenia się nią, ale nie w sposób „popatrz, jaki jestem mądry”, ale „popatrz, jakie to proste”. Oprócz tego: jasno tłumaczy, podaje przykłady, potrafi zainteresować i pobudzić odbiorców do zdobywania wiedzy oraz nowych umiejętności. Trener powinien pokazać, jak planować swój stały rozwój i doskonalenie się.

Wysokie umiejętności i wiedza zawodowa

Niewątpliwym argumentem podnoszącym wartość trenera są jego kwalifikacje, umiejętności zawodowe, wiedza oraz ustawiczne dokształcanie. Zawód ten wymaga stałej aktualizacji, powiększania i odświeżania wiedzy już zdobytej.

By zdobyć autorytet, trzeba być mistrzem w swoim zawodzie. Trener będzie podziwiany tylko wtedy, gdy zaimponuje świeżością i rozległością swoich horyzontów myślowych. Horyzonty te wyznacza nie tylko jego specjalność, ale cały kontekst kulturowo-społeczny. Szkoleniowiec musi być profesjonalistą otwartym na edukację kreatywną.

Ważne

Kompetencje dydaktyczne i intelektualne są szczególnie ważne i przydatne w szkoleniu młodszych pracowników, którzy potrzebują doradcy i przewodnika w świecie przepisów bhp, wprowadzanych zmian, nowości pojawiających się w danej branży.

Kwalifikacje do prowadzenia szkoleń bhp przez absolwenta studiów podyplomowych.

Mam ukończone studia podyplomowe bhp oraz 4-letnie doświadczenie w pracy służby bhp. Czy do prowadzenia szkoleń w zakresie bhp wystarczy mi uzyskane podczas studiów przygotowanie i ukończony przedmiot „Organizacja szkoleń bhp”?

Absolwent studiów podyplomowych w zakresie bhp posiada przygotowanie dydaktyczne do prowadzenia szkoleń bhp, jeżeli w zakres tematyki przedmiotu wchodziła problematyka metod i form organizowania szkoleń bhp oraz stosowania podczas nich odpowiednich środków dydaktycznych.

Wykładowca i instruktor problematyki bhp powinien posiadać:

  • zasób wiedzy,
  • doświadczenie zawodowe i
  • przygotowanie dydaktyczne zapewniające właściwą realizację programów szkolenia.

Przez zasób wiedzy należy rozumieć posiadanie odpowiedniego wykształcenia w zakresie tematyki, którą będzie się wykładać podczas szkolenia bhp. W zakres studiów podyplomowych o kierunku bhp wchodzi szereg zagadnień związanych z problematyką bezpiecznej i higienicznej pracy. A zatem absolwent tych studiów wypełnia wymagania kwalifikacji w tym zakresie.

Doświadczenie zawodowe to praktyka w kwestiach bhp, która pozwoli przedstawić zagadnienia niezbędne do omówienia podczas danego szkolenia bhp pracownikom. Absolwent studiów podyplomowych, który posiada staż w służbie bhp, z całą pewnością może stwierdzić, że ma doświadczenie (praktykę) w zakresie zapewniania bezpieczeństwa pracy i dbania o nie.

Natomiast przygotowanie dydaktyczne to ukończenie kształcenia lub szkolenia przygotowującego do prowadzenia procesu szkolenia w dziedzinie bhp.

To umiejętność korzystania z różnych:

  • metod prowadzenia szkolenia bhp (np. gry symulacyjnej, wykładu),
  • środków dydaktycznych (np. prezentacji),
  • form organizacyjnych (np. kursu, instruktażu) w taki sposób, aby szkolenie było efektywne i wywarło oczekiwane skutki – by zrealizowane zostały założone cele szkolenia.

Osobiste cechy szkoleniowca

Często osobiste zalety szkoleniowca są warunkami skuteczności działania, czynnikami ważniejszymi niż wiedza akademicka oraz umiejętności zawodowe.

Autorytet zyskuje trener, którego osobowość może być postrzegana jako wzorzec.

Trener powinien być dojrzałym człowiekiem, wolnym od uprzedzeń i lęków. Powinien imponować odwagą, inicjatywą, zaradnością życiową, jasno określonymi i w pełni realizowanymi we własnym życiu zasadami moralnymi.

Niezwykle ważne w kontaktach z innymi są pewność siebie oraz stanowczość. Napięcie, niepokój i stres sygnalizowane są przez niewerbalne zachowania, które odbiorcy szybko odczytują. Niepewność uświadamia słuchaczom, że trenerowi brak wiary we własne możliwości. Zachowanie swobodne wskazuje natomiast na wysoką pozycję człowieka w danej sytuacji. Rozluźnienie często bardzo pomaga opanować grupę szkoleniową. Również staranne przygotowanie się do szkolenia i życzliwość okazywana innym zmniejszają zagrożenie, że trener poczuje się niepewnie. Jeżeli zachowanie prowadzącego zdradza biegłość w poruszanym temacie i pewność siebie, to słuchacze gotowi są uznać, że to mądry i doświadczony człowiek. To przekonanie trzeba jednak potwierdzać na każdym spotkaniu. Warto mimo to pamiętać przy tym, że uczestnicy szkoleń nie tolerują trenera zawsze nieomylnego, przechwalającego się swą wiedzą, osiągnięciami i doświadczeniem.

Poczucie humoru sposobem na udane szkolenie

Do bardzo pożądanych cech charakteru szkoleniowca należy poczucie humoru. Sprawia ono, że słuchacze odbierają go jako sympatycznego i potrafiącego zaakceptować innych. Taki szkoleniowiec każdą niekorzystną dla siebie sytuację potraktuje jako żart, nie czuje się obrażony, znieważony czy atakowany przez innych.

Prowadzący powinien być obiektywny i sprawiedliwy. Niewątpliwie nie jest to łatwe, ale wyraźnie wypracowane zasady postępowania w określonych sytuacjach, precyzyjnie określone zasady panujące podczas szkolenia pomagają trenerowi w byciu bezstronnym. Nawet jeśli te kryteria są surowe, ale powszechnie znane i konsekwentnie stosowane przez prowadzącego szkolenie, odbiorcy potrafią to docenić.

Autor: 

Marek Kalman
specjalista z zakresu bhp


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.