Kontrole trzeźwości pracowników – już wkrótce bez obaw o karę z UODO

Karolina Kołakowska
Karolina Kołakowska
29.06.2021ARCHIWALNY

Kontrole trzeźwości pracowników – już wkrótce bez obaw o karę z UODO

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt nowelizacji Kodeksu pracy, która umożliwi pracodawcom kontrole trzeźwości pracowników. Jeśli przepisy chociaż w takim kształcie, jak aktualnie proponowany zaczną obowiązywać, pracodawcy mają szansę zyskać zadowalające procedury kontroli – ocenia adw. Karolina Kołakowska, ekspert prawa pracy z Kancelarii Brzezińska Narolski Adwokaci.

Prewencyjne kontroli trzeźwości przeprowadzane przez pracodawców od wielu lat wzbudzały kontrowersje. W ich przypadku zderzają się dwie wartości – z jednej strony obowiązek pracodawcy zapewnienia wszystkim pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z drugiej strony – szeroko pojęta prywatność pracowników.

Dotychczasowe braki w legislacji

Sytuację komplikował fakt, że w powszechnie obowiązujących przepisach prawa brakowało (i aktualnie jeszcze brakuje) podstawy do przeprowadzania wyrywkowych kontroli. Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stanowi jedynie o badaniu stanu trzeźwości przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (np.: przez Policję) i to tylko wówczas, gdy za takim badaniem przemawia uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy.

Mimo wspomnianych wątpliwości, orzecznictwo sądowe akceptowało prewencyjne kontrole trzeźwości. Przykładowo, Sąd Najwyższy w wyroku z 22 listopada 2018 r. (sygn. akt II PK 199/17) ocenił nawet, że rodzaj pracy może uzasadniać powstanie po stronie pracownika obowiązku poddania się  „profilaktycznym” badaniom trzeźwości.

  • Dlaczego wprowadzenie nowych podstaw w zakresie kontroli trzeźwosci jest konieczne
  • Jakie stanowisko dotyczące badań trzeźwości pracowników zajmuje UODO
  • Jakie zmiany planowane są w przedstawionym projekcie

Prewencyjne kontroli trzeźwości przeprowadzane przez pracodawców od wielu lat wzbudzały kontrowersje. W ich przypadku zderzają się dwie wartości – z jednej strony obowiązek pracodawcy zapewnienia wszystkim pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z drugiej strony – szeroko pojęta prywatność pracowników.

Dotychczasowe braki w legislacji

Sytuację komplikował fakt, że w powszechnie obowiązujących przepisach prawa brakowało (i aktualnie jeszcze brakuje) podstawy do przeprowadzania wyrywkowych kontroli. Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi stanowi jedynie o badaniu stanu trzeźwości przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (np.: przez Policję) i to tylko wówczas, gdy za takim badaniem przemawia uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy.

Ważne

Mimo wspomnianych wątpliwości, orzecznictwo sądowe akceptowało prewencyjne kontrole trzeźwości. Przykładowo, Sąd Najwyższy w wyroku z 22 listopada 2018 r. (sygn. akt II PK 199/17) ocenił nawet, że rodzaj pracy może uzasadniać powstanie po stronie pracownika obowiązku poddania się „profilaktycznym” badaniom trzeźwości.

Kontrole trzeźwości pracowników – stanowisko UODO

Zasadniczą zmianę w podejściu do zagadnienia kontroli trzeźwości pracowników przez pracodawcę (zarówno w razie uzasadnionego podejrzenia stanu po użyciu alkoholu, jak i w przypadku prewencyjnych kontroli trzeźwości) wprowadziło wejście w życie RODO (rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Preambuła RODO – wskazując na interpretację pojęcia danych o stanie zdrowia – ujmuje je szeroko.Do danych osobowych dotyczących zdrowia należy zaliczyć wszystkie dane o stanie zdrowia osoby, której dane dotyczą, ujawniające informacje o przeszłym, obecnym lub przyszłym stanie fizycznego lub psychicznego zdrowia osoby, której dane dotyczą (motyw 35 RODO). Do danych takich zalicza się m.in. informacje o stanie fizjologicznym osoby.

Ważne

W konsekwencji, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w stanowisku z 27 czerwca 2019 r. przyjął, że informacje o obecności w organizmie pracownika alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, nawet mające charakter ogólny, stanowią dane dotyczące zdrowia w rozumieniu art. 4 pkt 15 rozporządzenia 2016/679. Z tego względu, biorąc pod uwagę brak przepisów umożliwiających pracodawcy przeprowadzanie kontroli trzeźwości, Prezes UODO wykluczył taką możliwość.

Stanowisko Prezesa UODO spotkało się z dużą krytyką. Podnoszono, że obowiązki pracodawcy w zakresie zapewnienia pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy są wystarczającą podstawą do przeprowadzania badań, zwłaszcza jeśli badania będą wykonywane w warunkach umożliwiających zabezpieczenie godności pracownika. Mimo to, stanowisko z 27 czerwca 2019 r. miało dla większości pracodawców efekt „mrożący”. Pracodawcy, obawiając się kar za naruszenie zasad bezpieczeństwa danych, rezygnowali z kontroli trzeźwości. Inni, podejmowali to ryzyko, licząc się nie tylko z ryzykiem sankcji ze strony UODO, ale także sporów z pracownikami i związkami zawodowymi.

Projekt zmian w KP: szerokie możliwości kontroli trzeźwości pracowników

Czas niepewności i wolnej amerykanki w procedurach kontroli ma szansę wreszcie się skończyć. Po prawie dwuletnim oczekiwaniu na stronach Rządowego Centrum Legislacji (RCL) udostępniono projekt nowelizacji Kodeksu pracy, która ma umożliwić przeprowadzanie kontroli zarówno w sytuacji uzasadnionego podejrzenia, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy, jak i kontroli prewencyjnych, wyrywkowych.

Ważne

Wbrew początkowym obawom, projekt nie ogranicza możliwości przeprowadzania badania do konkretnych branż, czy rodzajów powierzonej pracy.

Pracodawca, który zdecyduje się na ten rodzaj kontroli pracowników musi jedynie być gotowy wykazać niezbędność badania do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia pracodawcy. To uzasadnienie może wynikać zarówno z prowadzonej przez pracodawcę działalności, konkretnych prac powierzanych pracownikom, jak i na przykład z powtarzających się przypadków naruszenia trzeźwości. Wydaje się zatem, że większość pracodawców, którzy zdecydują się na kontrole, nie powinna mieć problemu z wypełnieniem przesłanek umożliwiających przeprowadzenie badania.

Kontrole trzeźwości pracowników: regulaminy pracy i układy zbiorowe do zmiany

Pozytywnie należy ocenić zobowiązanie pracodawców do ustalenia grupy lub grup pracowników objętych kontrolą trzeźwości, metody kontroli oraz sposobu jej przeprowadzenia w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Zbliża to mocno kontrolę trzeźwości do pozostałych metod monitorowania pracowników (np.: monitoring wizyjny, czy kontrola służbowych maili), czyniąc całą regulację kompleksową.

Czytaj również:
Zasady wprowadzenia oraz stosowania monitoringu zakładowego

Należy jednak zwrócić uwagę, że sytuacja pracodawców objętych układem zbiorowym może okazać się bardziej skomplikowana od innych, nawet tych u których wprawdzie działają związki zawodowe, ale nie obowiązuje układ zbiorowy pracy. O ile przepisy prawa pracy umożliwiają pracodawcy zmianę regulaminu pracy nawet wbrew obiekcjom związku zawodowego (po wypełnieniu określonych procedur), o tyle do zmiany układu zbiorowego zawsze potrzebna jest zgoda drugiej strony – partnera społecznego. Kwestia wprowadzenia kontroli trzeźwości może stać się zatem kartą przetargową dla związku zawodowego, negocjującego zmianę układu także w innych sprawach.

Projektodawca zdecydował się na ograniczenie badania przeprowadzanego przez pracodawcę w ten sposób, że badanie ma stwierdzać obecność alkoholu albo jego brak w organizmie pracownika, nie zaś jego poziom. Uzasadniane jest to w ten sposób, że ten rodzaj badania nie powoduje nadmiernej ingerencji w dobra osobiste pracownika. To rozwiązanie korzystne, jeśli przyjąć zasadę „zero tolerancji”, bez żadnych wyjątków. Zdarzają się jednak sytuacje, w których konkretny wynik pomiaru mógłby być pomocny dla oceny całokształtu okoliczności, w których przeprowadzono badanie.

Planowane zmiany w zakresie kontroli trzeźwości pracowników – zobacz prezentację

Oprac. prezentacji: Redakcja

Zdaniem eksperta
Przygotowany projekt nowelizacji jest dobrym początkiem do procesu opiniowania, który właśnie się rozpoczął. Kluczowe w dalszych pracach mogą być stanowiska pracodawców i związków zawodowych, które mogą w niektórych aspektach kontroli się ze sobą ścierać. Pozostaje liczyć, że projekt nie ulegnie w toku procesu legislacyjnego takim przeobrażeniom, które wypaczą jego sens.

Źródło:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (z 17 maja 2021 r.)

Autor: 

Karolina Kołakowska

Autor
Karolina Kołakowska
adwokat w Kancelarii Brzezińska Narolski Adwokaci, ekspert z zakresu indywidualnego i zbiorowego prawa pracy