Organizacja pracy w biurze podczas stanu epidemii w czasie luzowania obostrzeń

Michał Culepa
Michał Culepa
28.07.2021AKTUALNE

Organizacja pracy w biurze podczas stanu epidemii w czasie luzowania obostrzeń

Luzowanie obostrzeń w okresie wakacyjnym powoduje, że powoli wracamy do normalności. Coraz więcej pracowników wracają do pracy w biurach. Wielu pracowników jest już zaszczepionych przeciwko COVID-19. W firmach powstaje zetem potrzeba zaktualizowania liczby osób mogących przebywać w jednym pomieszczeniu biurowych, mając na uwadze nadal stan zagrożenia koronawirusem. Sprawdź zatem, czy przepisy dotyczące organizacji pracy w stanie epidemii uległy zmianie? Czy wprowadzenie szczepień i luzowanie obostrzeń zmieniło coś w kwestii obowiązków pracodawcy w zakresie zapewnienia bezpiecznych warunków pracy w stanie epidemii?

Korzyści 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czy luzowanie obostrzeń na okres wakacji zmieniło coś w obowiązkach pracodawcy?

  • Czy wprowadzenie szczepień wpłynęło zmniejszenie odległości między stanowiskami pracy?

  • Jakie są oficjalne resortowe zalecenia w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom i organizowania pracy biurowej?

Aktualne przepisy przeciwepidemiczne nie przewidują ścisłego limitu osób znajdujących się w pomieszczeniach pracy. Pracodawca ma nadal obowiązek zapewnić odległość między stanowiskami pracy wynoszącą co najmniej 1,5 m – chyba że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności wykonywanej w danym zakładzie pracy. Nadal obowiązuje także nakaz zakładania maseczek w pomieszczeniach pracy, chyba że pracodawca postanowi inaczej.

Obowiązkiem pracodawcy jest ochrona zdrowia i życia pracowników poprzez zagwarantowanie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, z wykorzystaniem osiągnięć nauki i techniki. Obowiązek ten obejmuje w szczególności:

  • organizowanie pracy w taki sposób by warunki pracy były bezpieczne i higieniczne,

  • oraz podejmowanie działań w zakresie zagwarantowania bezpieczeństwa i higieny pracy,

  • jak również dostosowanie środków potrzebnych do podnoszenia istniejącego już poziomu ochrony zdrowia i życia pracowników, przy uwzględnieniu zmiennych warunków wykonywania pracy.

Obowiązki te są niezależne od stanu epidemii. Organizując pracę w biurze podczas stanu epidemii w czasie luzowania obostrzeń również należy mieć na uwadze ten obowiązek.

Uwaga!

Zasady dotyczące odległości pomiędzy stanowiskami pracy nie uległy zmianie w związku z rozpoczęciem procesu szczepień.

Obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji pracy w biurze podczas stanu epidemii w czasie luzowania obostrzeń

W związku z wystąpieniem stanu epidemii pracodawca ma również obowiązek zagwarantowania:

  • odległości pomiędzy stanowiskami pracy, nie mniejszej niż 1,5 m, chyba że nie jest to możliwe z uwagi na charakter działalności realizowanej w określonym zakładzie pracy, a zakład zagwarantuje środki ochrony osobistej łączące się ze zwalczaniem epidemii,

  • osobom zatrudnionym bez względu na podstawę zatrudnienia rękawiczki jednorazowe albo środki do dezynfekcji rąk.

Powyższej wskazany zasady obowiązują do dnia 31 sierpnia 2021 r.

Wskazówki dotyczące organizacji pracy w biurze podczas stanu epidemii

Ponadto w dalszym ciągu obowiązują wytyczne dla organizacji pracy biurowej wydane przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Znajdziemy w nim m.in. wskazówki dotyczące zapewniania bezpieczeństwa pracownikom, jak i organizowania bezpiecznej przestrzeni biurowej, a także wskazówki dla pracowników.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom

  1. Pracownicy powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2 albo choroby zakaźnej nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z lekarzem w celu uzyskania teleporady medycznej, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112.

  2. Zapewnienie pracownikom zachowania bezpiecznej 1,5 metrowej odległości.

  3. Spotkania i narady wewnętrzne, a także spotkania z kontrahentami, jeśli są niezbędne, powinny trwać możliwie krótko i być przeprowadzane przy otwartych oknach lub drzwiach. Należy zachować, bezpieczny dystans między pracownikiem i klientem/kontrahentem, wynoszący min 1,5 m.

  4. Zapewnienie pracownikom środków ochrony osobistej (maseczki, rękawice jednorazowe) lub preparaty do dezynfekcji rąk.

  5. Konieczność codziennej dezynfekcji powierzchni wspólnych, a także telefonów/krótkofalówek (i innych środków komunikacji zdalnej)/domofonów/ cyferblatów (np. w mikrofalówce, ekspresie do kawy).

  6. Zwiększanie świadomości dotyczącej postępowania w trakcie epidemii, przede wszystkim w zakresie regularnego mycia i dezynfekcji rąk przed przystąpieniem do pracy, przed spożywaniem posiłku, przed i po skorzystaniu z toalety.

  7. Podczas posiłku zaleca się korzystanie z naczyń i sztućców jednorazowych. Po użyciu naczyń i sztućców jednorazowych należy je wrzucić do kosza na śmieci.

Zapewnienie bezpieczeństwa w przestrzeni biurowej

  1. Dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk dostępne dla pracowników w obszarze: wejścia, wyjścia, pomieszczeń socjalnych.

  2. Przestrzeganie zachowania co najmniej 1,5 m odległości pomiędzy osobami.

  3. Podzielenie zmian pracowników, jeśli umożliwia to charakter wykonywanych obowiązków, w celu zmniejszenia liczby pracowników na miejscu w danym momencie tak, aby osoby blisko siebie siedzące mijały się ze sobą w określonych odstępach czasowych (rekomendowana praca zdalna przez pracowników, jeśli jest taka możliwość bądź wymiana naprzemienna w celu ograniczenia kontaktu).

  4. Wyznaczenie na podłodze w częściach wspólnych takich jak: hole windowe, windy, przed wejściem do budynku, w jadalniach, pomieszczeniach kuchennych stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między pracownikami.

  5. Umieszczenie przy umywalkach, zlewach instrukcji mycia rąk oraz ich dezynfekcji.

  6. Gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod takich jak: telefon komórkowy, e-mail, komunikatory internetowe lub radio.

  7. Zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki i godzin rozpoczęcia pracy).

  8. Konieczność dezynfekcji elementów używanych w pomieszczeniu socjalnym (tj. kuchni), powinna odbywać się przez każdego pracownika chcącego z niej uprzednio skorzystać, tj. wytarcie blatu stołu, oparcia krzesła, przycisków sprzętu AGD środkiem do dezynfekcji przedmiotów i ograniczenie liczby osób przebywających w pomieszczeniu.

  9. Mycie naczyń w zmywarkach w temperaturze co najmniej 60oC lub używanie wyłącznie własnych sztućców, kubków, talerzy.

  10. Ustalenie częstego sprzątania pomieszczeń socjalnych, WC, dezynfekcji przycisków wind, klamek, włączników światła i innych powierzchni lub elementów często i wspólnie używanych.

  11. Zdezynfekowanie rąk przed jak i po skorzystaniu ze wspólnego sprzętu biurowego tj. drukarka, urządzenie wielofunkcyjne, niszczarka, dotykowy panel sterowania itp.

  12. Określenie liczby osób mogących przebywać w windzie (maksymalna liczba osób podzielona przez 3) i oznaczenie tej liczby przy wejściu.

  13. Nakaz noszenia maseczek lub zakrywania nosa i ust, w zakładzie pracy, jeśli w pomieszczeniu przebywa więcej niż 1 osoba. 

  14. W miarę możliwości częste wietrzenie pomieszczeń biurowych. Nie należy stosować wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – rekuperacji.

Wytyczne dla pracowników

  • Poinformowanie pracownika, że w przypadku wystąpienia u niego objawów chorobowych lub kontaktu z osobą, która miała widoczne objawy chorobowe lub była narażona na kontakt z osobą zarażoną, przebywającą w izolacji, albo kwarantannie nie powinien przychodzić do pracy. Powinien stosować się do wytycznych służb medycznych i sanitarnych.

  • Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy zdezynfekować ręce.

  • Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników - przynajmniej 1,5 metra.

  • Częste i dokładne mycie rąk, wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce. Dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).

  • Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką i umyć ręce.

  • Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.

  • Dołożyć wszelkich starań, aby stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka. W tym celu zalecane jest stosowanie "clean desk policy".

Autor: 

Michał Culepa

Tomasz Zwolak

Źródło:

https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/biura

Autor
Michał Culepa
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wieloletni redaktor Serwisu Prawno-Pracowniczego, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca. Autor licznych komentarzy i opracowań dotyczących m.in. zatrudnienia w jednostkach sektora finansów publicznych, instytucjach kultury, oświacie.