Pozytywny wynik aptecznego testu na COVID-19 u pracownika – co ma zrobić pracodawca

Michał Culepa
Michał Culepa
08.11.2021AKTUALNE

Pozytywny wynik aptecznego testu na COVID-19 u pracownika – co ma zrobić pracodawca

Czwarta fala koronawirusa nadal rośnie. Coraz większa liczba pracowników ma pozytywny wynik testu na COVID-19. Jednak czy każdy taki wynik wymusza na pracodawcy podjęcie działań? Co w sytuacji, kiedy pracownik zrobi test apteczny na COVID i o jego pozytywnym wyniku poinformuje przełożonego dopiero po kilki dniach? Czy jedynym wiarygodnym testem, będącym podstawa do wysłana pracowników na kwarantannę są testy szpitalne/sanepidowskie?

Korzyści 

Z tego tekstu dowiesz się:

  • Czy pracodawca powinien uznać za wiążącą informację pracownika o wyniku aptecznego testu na COVID-19.
  • Do jakich działań zobligowany jest pracodawca, gdy pracownik informuje go o pozytywnym wyniku aptecznego testu na COVID-19?
  • Co powinien zrobić pracownik, gdy otrzyma pozytywnym wyniku aptecznego testu na COVID-19?

Jeżeli pracownik wykonał test na COVID-19 na własną rękę, zakupiony w aptece, a jego wynik jest pozytywny powinien niezwłocznie zgłosić się do lekarza, w celu przeprowadzenia właściwego testu diagnostycznego. W takim przypadku należy wykonać test zgodny ze standardami leczniczymi, wiarygodnie potwierdzający stan zdrowia pracownika.

Apteczny test na COVID-19 wykonany przez pracownika nie warunkuje działań po stronie pracodawcy, ale pracownik powinien wykonać test laboratoryjny.

Wynik testu „aptecznego”, niewykonanego w warunkach klinicznych, ma charakter jedynie informacyjny dla testującego. Pracownik w takim wypadku, jak w opisany we wstępie, powinien niezwłocznie zgłosić się do lekarza lub placówki medycznej (podmiotu leczniczego), w celu przeprowadzenia klinicznych testów lub ewentualnego przebadania pod kątem zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2.

Testy laboratoryjne to wiarygodne źródło określenia stanu zdrowia badanego, w przeciwieństwie do testów wykonywanych samodzielnie w warunkach domowych.

Testy diagnostyczne, określające w sposób wiarygodny stan pacjenta, są przeprowadzane na zasadach określonych w standardach organizacyjnych służby zdrowia zawartych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 8 października 2020 r. w sprawie standardu organizacyjnego opieki zdrowotnej nad pacjentem podejrzanym o zakażenie lub zakażonym wirusem SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 1749 ze zm.). Tylko takie testy, które są przeprowadzane zgodnie z powyższymi standardami, określają wiarygodnie stan osoby, co do której istnieje podejrzenie zakażenia  SARS-CoV-2.

Informacja o wyniku testu na COVID-19 wykonanego w laboratorium zobowiązuje pracodawcę do poinformowania sanepidu o kontakcie z zarażonym pracownikiem.

Dopiero po uzyskaniu wyników testu diagnostycznego na zakażenie SARS-CoV-2 , przeprowadzonego w warunkach laboratoryjnych, pracodawca będzie zobowiązany podjąć określone działania. W przypadku pozytywnego wyniku, obowiązkiem pracodawcy będzie zawiadomienie właściwej jednostki sanepidu o kontakcie pracowników z osobą zakażoną.

Podstawa prawna 
Autor: 

Michał Culepa

Autor
Michał Culepa
Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wieloletni redaktor Serwisu Prawno-Pracowniczego, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca. Autor licznych komentarzy i opracowań dotyczących m.in. zatrudnienia w jednostkach sektora finansów publicznych, instytucjach kultury, oświacie.