Pracownik z COVID-19 – jak postępować?

Kamil Szyszkiewicz
Kamil Szyszkiewicz
09.12.2021AKTUALNE

Pracownik z COVID-19 – jak postępować?

Niestety liczba zachorowań na COVID-19 nie spada, odnotowujemy coraz większą liczbę zgonów. IV fala zbiera żniwo. Co ma zrobić pracodawca, gdy u jego pracownika stwierdzono zakażenie wirusem SARD-CoV-2? Czy przy każdym stwierdzonym przypadku covida u pracownika trzeba dezynfekować zakład? Co, jeśli tych przypadków jest coraz więcej? Codziennie trzeba zlecać ozonowanie/dezynfekcję? Jakie rozwiązania przyjąć przypadku zwiększonej liczby przypadków covida wśród pracowników?

Korzyści 

Informacje zawarte w tym artykule podpowiedzą Ci:

  • Jak ograniczyć ryzyko zarażenia pracowników koronawirusem w pracy?

  • Co robić, gdy u pracownika zostanie potwierdzone zarażenie COVID-19?

  • Jak postępować, aby zapewnić bezpieczeństwo pracownikom po kontakcie z pracownikiem z COVID-19?

Polecamy również: Sprawdź, jak postąpić w przypadku podejrzenia lub potwierdzenia u pracownika zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2>>>

W dobie czwartej fali koronawirusa pracodawcy i pracownicy służby bhp coraz częściej zadają sobie pytanie:

  • jak ograniczać prawdopodobieństwo zachorowania wśród załogi?

  • co zrobić, kiedy ktoś z załogi będzie miał wynik pozytywny COVID-19?

Działania prewencyjne przeciwko COVID-19 w zakładach pracy

Punktem wyjściowym w tym przypadku jest przeprowadzenie oceny ryzyka. Wirusem można się zarazić drogą kropelkową, kiedy osoba zakażona kaszle lub kicha. Możliwe jest to również przez kontakt ze skażoną powierzchnią.

Przykład
Po dotknięciu ręką powierzchni, na której znalazła się po kichnięciu ślina osoby chorej. Następnym dotknięciu nosa, ust lub oczu, można zakazić się wirusem.

Pierwszy etap działań prewencyjnych to analiza ryzyka zarażenia COVID-19 w miejscu pracy

Prowadząc analizę ryzyka należy odpowiedzieć na dwa pytania:

  • w jakich okolicznościach pracownicy mogą być narażeni na te przypadki?

  • jak można maksymalnie ograniczyć prawdopodobieństwo ich wystąpienia?

Uwaga!

W praktyce należy spędzić kilka godzin w zakładzie pracy i sprawdzić stanowisko po stanowisku oraz wszystkie części wspólne.

Zazwyczaj dochodzi się do wniosków:

  • w zakładzie pracy są stanowiska, na których niemożliwe jest utrzymanie odległości 1,5 m pomiędzy pracownikami;

  • na stołówce i w szatniach jednocześnie przebywa zbyt duża liczba osób, brak możliwości utrzymania dystansu;

  • na styku zmian dochodzi do mieszania się pracowników z pierwszej zmiany z osobami z drugiej zmiany;

  • spotkania pracownicze organizowane są fizycznie, brak spotkań zdalnych;

  • palarnie w czasie przerw są przepełnione;

  • osoby z zewnątrz (firmy zewnętrzne) korzystają z tych samych powierzchni wspólnych co pracownicy;

  • pracownicy ze zmiany pierwszej i drugiej korzystają z tych samych narzędzi np. młotki, nożyczki itd.;

  • niektórzy pracownicy zajmują się bieżącą obsługą osób z zewnątrz.

Ważne

Należy się zgodzić, że w tych wszystkich sytuacjach występuje ryzyko przenoszenia wirusa drogą kropelkową. Bezpośrednio przez kaszel/kichnięcie lub dotknięcie powierzchni skażonych.

Drugi etap działań prewencyjnych to określenie działań poprawiających bezpieczeństwo pracowników

Kolejnym etapem jest ustalenie działań poprawiających bezpieczeństwo pracowników.

Mogą być to działania polegające na:

  • pracy w maseczkach przez całą zmianę roboczą na stanowiskach, gdzie nie można utrzymać dystansu 1,5 m między pracownikami;

  • stosowaniu maseczek, gdy pracownik opuszcza swoje stanowisko i kieruje się do części wspólnych;

  • zastosowaniu na stołówce stałych bariery, zamocowane do stolików;

  • zwiększeniu ilość przerw na posiłki, dzięki czemu mniejsza liczba pracowników będzie jednocześnie przebywać na stołówce;

  • reorganizacji zmian roboczych, tak aby nie dochodziło do mieszania się pracowników z różnych zmian, np. I zmiana kończy pracę o 13:30, a II zaczyna o 14:00;

  • organizowaniu tylko spotkań zdalnych;

  • umieszczeniu znaków wspomagającą utrzymywanie dystansu 1,5 m;

  • określeniu maksymalnej liczby osób przebywających jednocześnie w palarni (takie rozwiązanie wymaga surowego nadzoru na początku stosowania);

  • ograniczyć wizyty firm zewnętrznych tylko do niezbędnego minimum;

  • wprowadzeniu obowiązkowej prostej dezynfekcji zmianowej wspólnych narzędzi — można to robić za pomocą dostępnych środków na bazie alkoholu;

  • wprowadzeniu pomiaru temperatury osób wchodzących do firmy, np. pracowników oraz gości;

  • wprowadzeniu nakazu ciągłego stosowania maseczek przez pracowników bezpośrednio obsługujących klientów lub gości;

  • korzystać z pracy w trybie home office, pracy zdalnej.

Działania po informacji o pracowniku z COVID-19 

Pracodawcy dowiadują się o zachorowaniu pracownika z dwóch źródeł. Od samego pracownika np. drogą telefoniczną lub za pomocą platformy internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Po otrzymaniu informacji o pracowniku z COVID-19 pracodawca powinien postąpić następująco:

  • zasięgnąć informacji o osobach z bliskiego kontaktu,

  • ochronić pozostałych pracowników przez podjęcie próby usunięcia cząsteczek wirusa z miejsc, w których przebywał zakażony pracownik.

Dezynfekcja zakładu pracy po osobie zakażonej COVID-19

Dezynfekcja to stosowanie środków wirusobójczych w płynie lub dezynfekowanie generatorem ozonu. W przypadku potwierdzenia COVID-19 u pracownika zaleca się dezynfekcję wewnętrzną przy użyciu płynów wirusobójczych. Oczywiście nie da się zdezynfekować całego zakładu pracy.

Dlatego należy ograniczyć się do miejsca pracy osoby chorej. Zdezynfekować stosowane narzędzia oraz powierzchnie wykorzystywane przez pracownika. Wymaga to zakupu ogólnodostępnych płynów do dezynfekcji. Może to robić personel sprzątający zakład, po wcześniejszym właściwym przeszkoleniu bhp.

Uwaga!

Należy uwzględnić właściwości fizykochemiczne stosowanych płynów, aby nie stworzyć dodatkowego zagrożenia np. pożarem.

Ozonowanie należy potraktować jako dezynfekcję uzupełniające. Ten rodzaj oczyszczania sugeruję zastosować wobec powierzchni wspólnych, jak stołówka, szatnia itd. Oczywiście inaczej sytuacja ma się z przypadku pomieszczeń w placówkach medycznych.

Dobrą praktyką jest ustalenie harmonogramu ozonowania. Nie ma większego sensu i potrzeby, aby robić to codziennie. Należy pamiętać, że ozonowanie wymaga zastosowania właściwych procedur bezpieczeństwa.

Uwaga!

Obecność ozonu w powietrzu może stwarzać niebezpieczeństwo dla pracownika.

Zgłoszenie do sanepidu pracowników po kontakcie z zakażonym pracownikiem.

W przypadku bezpośredniego kontaktu pracowników z pracownikiem z COVID-19 trzeba postępować następująco. Przekazać dane pracowników do Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Aktualnie szczepione osoby z bliskiego kontaktu nie podlegają kwarantannie, na pozostałe osoby kwarantanna zostanie nałożona.

Ważne

Należy mieć na uwadze, że osoby szczepione też mogą zachorować. Jeżeli któraś z osób szczepionych sygnalizuje złe samopoczucie, powinna zostać zwolniona do domu.

Praktyczne wskazówki eksperta przy wzroście liczby chorych pracowników

Wzrost liczby osób chorych może być sygnałem, niestosowania się pracowników do obowiązujących zasad higieny pracy. Najprościej tłumacząc zarażają się między sobą. Tutaj dużą rolę odgrywa kadra kierownicza. Zadaniem jej jest egzekwowanie od pracowników stosowania się do wewnętrznych ustaleń. Jeżeli pojawią się kolejne osoby chore, zalecam utrzymanie wewnętrznej dezynfekcji miejsca pracy osoby zakażonej.

Komentarz eksperta:
Oznacza to, że po każdej osobie chorej należy wykonać dokładną dezynfekcję środkami płynnymi. Narzędzia przekazywane pomiędzy zmianami również dobrze jest codziennie dezynfekować. Ozonowanie sugeruję traktować tylko jako działanie uzupełniające, stosowane z określoną częstotliwością.

Autor: 

Kamil Szyszkiewicz

Źródło:

www.gov.pl

Autor
Kamil Szyszkiewicz
Inżynier bezpieczeństwa i higieny pracy, absolwent Politechniki Łódzkiej, główny specjalista ds. bhp, wykładowca przedmiotów zawodowych z zakresu bhp. Na co dzień zarządza działem bhp w firmie produkcyjnej z branży meblarskiej. Specjalizuje się w zagadnieniach: wypadków przy pracy, szeroko pojętej oceny ryzyka, zgodności maszyn z wymaganiami minimalnymi, popularyzacji bezpiecznej pracy. Organizator dni bezpieczeństwa oraz uczestnik kilku edycji konkursu Państwowej Inspekcji Pracy „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”.