Wyjazdy i spotkania integracyjne – kto odpowiada za bezpieczeństwo uczestników?

26.10.2023AKTUALNE

Wyjazdy i spotkania integracyjne – kto odpowiada za bezpieczeństwo uczestników?

Jak wynika z Raportu Zawodowy styl życia. Różne oblicza pracy Polaków1, to właśnie spotkania i wyjazdy integracyjne są najlepszą okazją do zacieśniania relacji wśród pracowników – wskazało na nie odpowiednio 67 proc. i 59 proc. respondentów. Praca zdalna i hybrydowa, zmiany kadrowe oraz urlopy wakacyjne wzmocnią potrzebę organizacji integracji zespołów, co przełoży się na kumulację spotkań i wyjazdów firmowych. Kto wówczas powinien zadbać bezpieczeństwo pracowników? Kto ponosi odpowiedzialność i w jakim zakresie za bezpieczeństwo pracowników?

Korzyści 

Z informacji zawartych w tym artykule dowiesz się:

  • Kiedy pracodawca ponosi odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracowników podczas ich integracji?

  • O czym trzeba pamiętać organizując wyjazdy/spotkania integracyjne pracowników?

  • Jak zadbać o bezpieczeństwo imprezy integracyjnej dla pracowników?

Czytaj także:Uraz podczas meczu na wyjeździe służbowym jest wypadkiem przy pracy>>>

Z ankiety przeprowadzonej przez Briefly2 wśród zarządzających i właścicieli firm oraz HR, office i marketing managerów wynika, że firmy organizują najczęściej 2 – 3 imprezy rocznie, a średni budżet na osobę wynosi niemalże ok. 300 zł. Oczywiście wysokość przeznaczanych środków zależy głównie od wielkości firmy, natomiast nie jest rzadkością inwestowanie nawet kilkuset tysięcy złotych w jedno spotkanie dla pracowników. Niebanalna lokalizacja i oryginalne aktywacje to z pewnością jeden z czynników sukcesu udanej integracji. Jednak warto skupić większą uwagę również na czynnikach decydujących o bezpieczeństwie pracowników – aby kosztowana impreza nie okazała się dodatkowym problemem dla pracodawcy, a w szczególności poszkodowanego pracownika.

Impreza pracowników vs impreza organizowana przez pracodawcę a kwestie bezpieczeństwa

W tym kontekście należy rozróżnić dwa rodzaje imprez pracowniczych. Spotkania organizowane przez samych pracowników poza godzinami pracy oraz spotkania organizowane przez pracodawcę w czasie pracy. W pierwszym przypadku pracodawca może nie ponosić bezpośredniej odpowiedzialności, jeśli wyjście organizowali sami pracownicy bez jego wiedzy lub udziału, a spotkanie było poza godzinami pracy i nie miało związku z pracą. W praktyce jednak nadal istnieje wiele kwestii, które warto rozważyć.

Uwaga!

Pracodawca nadal ma obowiązek promować bezpieczne zachowanie pracowników, nawet poza miejscem pracy i dostarczać odpowiednie szkolenia z zakresu bezpieczeństwa.Natomiast w drugim przypadku, to właśnie na pracodawcy spoczywa pełna odpowiedzialność za uczestniczących w wydarzeniu pracowników.

Odpowiednie zabezpieczenie imprezy integracyjnej dla pracowników

– Wyjazd integracyjny organizowany przez pracodawcę powinien więc być zaplanowany od początku do końca we współpracy z podmiotami czy osobami świadczącymi konkretne usługi. Od przejazdu, przez zakwaterowanie, po konkretne aktywności – podmioty realizujące te usługi powinny wykazać odpowiednie kompetencje i uprawnienia, które pracodawca musi zweryfikować. To pozwala na przeniesienie odpowiedzialności za bezpieczeństwo pracowników na te podmioty, ponieważ pracodawca nie musieć posiadać specyficznych uprawnień – np. przewodnika miejskiego, kierowcy czy instruktora sportowego. Natomiast to na nim, jako organizatorze spoczywa obowiązek zweryfikowania kompetencji i uprawnień usługodawców – mówi Magdalena Włastowska, Ekspert ds. rozwoju biznesu W&W Consulting.

Określenie programu imprezy i zasad uczestnictwa w imprezie integracyjnej

Kolejnym elementem jest odpowiedni przepływ informacji i zapoznanie pracowników z harmonogramem imprezy oraz zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas poszczególnych aktywności.

Czytaj także / Zobacz także: 

Wypadek na imprezie integracyjnej>>>

– Tutaj konieczny będzie ramowy harmonogram oraz regulamin wyjazdu, do którego załączniki mogą stanowić regulaminy poszczególnych aktywności dostarczone przez usługodawców. Pracownicy muszą otrzymać również szczegółowe informacje dotyczące zaplanowanych atrakcji, na podstawie których powinni poinformować organizatora o ewentualnych ograniczeniach zdrowotnych, które mogą uniemożliwiać lub utrudniać uczestnictwo w konkretnych aktywnościach – dodaje Ekspert W&W Consulting.

Ważne

Optymalnym rozwiązaniem jest przedstawienie takim pracownikom alternatywnych propozycji bądź większej liczby różnorodnych aktywności, co umożliwi zaangażowanie całego zespołu, a tym samym integrację, eliminując jednocześnie ryzyko ewentualnych zarzutów o nierówne traktowanie.

Kluczowym elementem pozostaje zapewnienie bezpieczeństwa już podczas samego spotkania czy wyjazdu. Konieczne jest więc spełnienie podstawowych wytycznych dotyczących zabezpieczenia pracowników – czyli dostępu do apteczki oraz obecności pracowników przeszkolonych z udzielania pierwszej pomocy. Oczywiście jeśli firma nie chce obarczać taką odpowiedzialnością pracowników biorących udział w integracji, może zlecić ten zakres przedstawicielom firmy zewnętrznej bądź odpowiednio przeszkolonemu personelowi hotelowemu, który dysponuje również apteczką.


Poradnia 48 Portalu BHP

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.