Instalacja radioodbiornika w miejscu pracy
Pytanie: Jakie muszą być spełnione wymogi należy spełnić, aby można było mieć zainstalowany odbiornik radiowy w szatni, pokoju do spożywania posiłków lub pomieszczeniu pracy biurowej? Czy radioodbiornik o „podejrzanej reputacji” musi zostać sprawdzone przez elektryka i posiadać protokół z kontroli okresowej?
Zainstalowanie np. w szatni, pokoju do spożywania posiłków lub pomieszczeniu pracy biurowej jakiegokolwiek odbiornika radiowego lub urządzenia zasilanego prądem elektrycznym wymaga uzyskania uprzedniej zgody pracodawcy. Podłączenie odbiornika radiowego (innego urządzenia) do punktu zasilania (gniazdka) powinno być bezpośrednie - za pomocą przewodu będącego elementem normalnego wyposażenia odbiornika radiowego lub innego urządzenia. Odbiornik radiowy lub inne urządzenie powinien posiadać oznakowanie znakiem CE. Podłączanie odbiorników „o podejrzanej reputacji” jest niedopuszczalne, nawet po sprawdzeniu przez elektryka.
Podłączenie odbiornika (także oznaczonego znakiem CE) z zastosowaniem jakiegokolwiek przedłużacza także jest niedopuszczalne bowiem odbyłoby się z naruszeniem przepisów rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy stanowiącego, że instalacje i urządzenia elektryczne powinny być tak wykonane i eksploatowane by nie narażały pracowników na porażenie prądem elektrycznym, przepięcia atmosferyczne, szkodliwe oddziaływanie pól elektromagnetycznych oraz nie stanowiły zagrożenia pożarowego, wybuchowego i nie powodowały innych szkodliwych skutków.
Jeżeli w pomieszczeniach wymienionych na wstępie brak jest gniazdka umożliwiającego podłączenie wykonanie stosownej instalacji może zarządzić jedynie pracodawca.
Wymagania, jakie powinna spełniać instalacja elektryczna określają przepisy w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz przypisane do tych przepisów Polskie Normy wymienione w załączniku Nr 1 do wymienionego rozporządzenia.
§ 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650)
§ 180 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002 r. nr 75, poz. 690)
Jan M. Pióro
specjalista z zakresu prawa pracy,
biegły sądowy w dziedzinie bhp
przy Sądzie Okręgowym w Warszawie

Mgr prawa, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego, autor wielu publikacji o charakterze poradnikowym wieloletni pracownik Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, ostatnio główny specjalista w Departamencie Prawnym Głównego Inspektoratu Pracy państwowej Inspekcji Pracy, biegły sądowy przy sądach okręgowych w Warszawie, z zakresu bezpieczeństwo i higiena pracy.
Inne artykuły w kategorii Warunki pracy
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.