Problematyczne sztuczne ognie w pracy

Koniec roku, jak również pierwsze dni nowego roku, wiążą się ze zwyczajowym używaniem materiałów pirotechnicznych. Tak jak ich wykorzystywanie w czasie prywatnym w ramach kontratypu zwyczajowego, który wynika z tradycji jest dopuszczalne, tak już sprawa komplikuje się w przypadku, gdyby pracownicy chcieli puszczać sztuczne ognie na przykład w przerwie w pracy, dodatkowo na terenie zakładu.
Fajerwerki stanowią materiał łatwopalny i wybuchowy – o wysokiej temperaturze palenia i dużym polu rażenia w momencie wybuchu. Nie są to bynajmniej zabawki – o czym świadczy natłok pracy na tak zwanych ostrych dyżurach w okresie Nowego Roku, gdzie można spotkać pacjentów z poparzeniami kończyn, twarzy, z uszkodzeniami narządu wzroku.
Brak zakazu używania fajerwerków na terenie firmy, podczas pracy – skutki
Jeżeli w przepisach zakładowych obowiązuje całkowity zakaz wnoszenia na teren zakładu pracy materiałów pirotechnicznych – również w tak szczególnym okresie, jak czas noworoczny – i pracownicy tego zakazu przestrzegają, wówczas nie ma problemu. Jeżeli jednak takiego wyraźnego zakazu nie ma, może to sprzyjać sytuacjom „zabaw” z ich wykorzystaniem. Na przykład pracownicy w czasie przerw śniadaniowych, przed czy po rozpoczęciu pracy odpalaliby materiały pirotechniczne na terenie zakładu lub w jego pobliżu.
Trzeba podkreślić, że nawet jeżeli przepisy zakładowe nie zabraniają wnoszenia czy odpalania fajerwerków, nie oznacza to przyzwolenia na tego typu praktyki. Tym samym wszelkie wypadki, do których dojdzie podczas takich samowolnych zachowań, nie będą oczywiście oceniane w kategoriach wypadku przy pracy. Oczywiście, jeżeli mimo wszystko dojdzie do takiego wypadku zakładowy system udzielania pierwszej pomocy musi zadziałać. W takiej sytuacji nie może paść argument, że pracownik odpalił petardę na własną rękę, na własne ryzyko i jeżeli chce to niech jedzie na pogotowie, oczywiście po zakończeniu dniówki roboczej.
Odpalenie fajerwerków na terenie zakładu pracy w godzinach pracy w żadnym razie nie daje podstaw by przyjąć, że zdarzenie ma związek z wykonywaną pracą - co spowoduje, iż nie będzie podstaw do uznania takiej sytuacji za wypadek przy pracy.
Zgoda pracodawcy na puszczanie fajerwerków a kwestie bezpieczeństwa
Nie można jednak wykluczyć sytuacji, kiedy użycie petard będzie odbywało się za wiedzą i zgodą pracodawcy. Jeżeli już pracodawca pozwoli na wykorzystanie fajerwerków – w celu podniesienia rangi, czy to zakładowego „Sylwestra”, czy spotkania noworocznego – warto pamiętać o bezpiecznych praktykach. W pierwszej kolejności produkty tego typu powinny być zakupione w sprawdzonych miejscach, aby nie mieć wątpliwości co do ich właściwego przechowywania czy ewentualnych uszkodzeń.
-
Przed użyciem fajerwerków niezbędne jest zapoznanie się z instrukcją obsługi.
-
Fajerwerków nie powinno się odpalać w rękach. Właśnie taka praktyka jest często przyczyną poważnych urazów rąk.
-
Fajerwerki powinny być odpalane na przestrzeni otwartej, co wyklucza użytkowanie ich w pomieszczeniach zamkniętych.
-
Nie należy odpala
-
fajerwerków w pobliżu drzew czy zabudowań.
-
Nie należy odpalać fajerwerków z wszelkiego rodzaju balkonów, tarasów czy okien.
-
Warto przewidzieć tor lotu i miejsce upadku fajerwerków – pamiętając, że fajerwerki czy petardy to otwarte źródło ognia, które może powodować pożar.
-
Nie można używa
-
wyrobów pirotechnicznych będąc pod wpływem alkoholu.
Trudno jest oczywiście w 100% przewidzieć rozwój wypadków nawet w sytuacji, gdy użycie fajerwerków odbywa się za przyzwoleniem pracodawcy. Tym samym najbezpieczniejszym postępowaniem jest wprowadzenie zakładowego zakazu ich wnoszenia i stosowania na terenie zakładu pracy, w tym również w czasie pracy, niezależnie od okoliczności.
Sebastian Kryczka
Prawnik, ekspert prawa pracy
oraz kontroli jego przestrzegania

Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.
Powiązane treści
Poradnia 48 Portalu BHP
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.

Popularne
Badania kontrolne w trakcie zwolnienia lekarskiego »
Zmiany w medycynie pracy od 2025 r.: Dodatkowe profilaktyczne badania lekarskie pracowników. »
Wskazówki, jak przechowywać butle z gazami? »
Ile minut trwa przerwa w pracy pracownicy w ciąży pracującej przy komputerze? »
Ręczne prace transportowe – zasady bhp »

Bądź codziennie na bieżąco ze zmianami w branży BHP, dzięki aplikacji stworzonej przez najlepszych Ekspertów.