Uzupełniający instruktaż stanowiskowy w sezonie urlopowym

Sebastian Kryczka
Sebastian Kryczka
01.07.2022AKTUALNE

Modyfikacje stanowiska pracy mogą powodować konieczność zapewnienia instruktażu uzupełniającego. Problem z organizacją takiego szkolenia może pojawić się w sezonie urlopowym, w szczególności gdy niezbędne jest przeszkolenie większej grupy pracowników. Czy w takim przypadku można odwołać z urlopu pracownika wyznaczonego do prowadzenia uzupełniającego instruktażu stanowiskowego lub przesunąć mu termin urlopu?

Kiedy przeprowadzić uzupełniający instruktaż stanowiskowy?

Zapewnienie instruktażu stanowiskowego w ramach szkolenia wstępnego może okazać się niewystarczające w kontekście modyfikacji stanowiska pracy. Zasadą jest, że w przypadku wprowadzenia na stanowisku pracy:

  • zmian warunków techniczno-organizacyjnych, w szczególności zmian procesu technologicznego,

  • zmian organizacji stanowisk pracy,

  • do stosowania substancji o działaniu szkodliwym dla zdrowia albo niebezpiecznym oraz

  • nowych lub zmienianych narzędzi, maszyn i innych urządzeń

– pracownik zatrudniony na tym stanowisku odbywa instruktaż stanowiskowy przygotowujący go do bezpiecznego wykonywania pracy w zmienionych warunkach. W powyższych przypadkach zachodzi zatem potrzeba zapewnienia uzupełniającego instruktażu stanowiskowego.

Ważne

Tematyka i czas trwania uzupełniającego instruktażu stanowiskowego powinny być uzależnione od rodzaju i zakresu wprowadzonych na stanowisku zmian.

Sezon urlopowy może skomplikować proces zapewnienia uzupełniającego instruktażu stanowiskowego. Szczególnie w przypadku gdy należy go przeprowadzić względem większej grupy pracowników, którzy będą wykonywali pracę w zmienionych warunkach. Powstaje pytanie czy potrzeba zapewnienia instruktażu uzupełniającego stanowi przesłankę umożliwiającą przesunięcie lub odwołanie pracownika z urlopu wypoczynkowego? Szczególnie wówczas gdy wyznaczony został jeden termin przeprowadzenia szkolenia, pokrywający się z urlopem wypoczynkowym?

Czy można przesunąć termin urlopu pracownika wyznaczonego do przeprowadzenia uzupełniającego instruktażu stanowiskowego?

Odnosząc się do powyższego istotnego dla praktyki dylematu w pierwszej kolejności należy zauważyć, że przesunięcie terminu urlopu wypoczynkowego może nastąpić z powodu szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby poważne zakłócenia toku pracy. Uwzględniając powyższe, można uznać iż potrzeba przeprowadzenia uzupełniającego instruktażu stanowiskowego może stanowić podstawę przesunięcia urlopu wypoczynkowego.

Czy można odwołać z urlopu pracownika wyznaczonego do przeprowadzenia uzupełniającego instruktażu stanowiskowego?

Problem staje się bardziej złożony w przypadku gdy uzupełniający instruktaż stanowiskowy przypada w czasie udzielonego urlopu wypoczynkowego. Zasadą jest, że pracodawca może pracownika odwołać z urlopu wypoczynkowego tylko wówczas, gdy jego obecności w zakładzie wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczynania urlopu.

Jeżeli więc modyfikacje, które uzasadniają przeprowadzenie uzupełniającego instruktaż stanowiskowego zostały zrealizowane lub były w trakcie przed udzieleniem pracownikowi urlopu wypoczynkowego, wówczas co do zasady pracodawca nie powinien pracownika odwołać z urlopu. W takim przypadku instruktaż stanowiskowy uzupełniający powinien zostać przeprowadzony niezwłocznie po urlopie przed dopuszczeniem pracownika do pracy.

Jeżeli jednak zmiany w zakresie warunków wykonywania pracy zostały zrealizowane podczas nieobecności pracownika, a pracodawca wyznaczył sztywny termin przeprowadzenia instruktażu uzupełniającego – dla większej grupy pracowników, przykładowo wykonujących swoje obowiązki w ramach pracy skooperowanej, wówczas można przyjąć, że pracodawca ma prawo odwołać pracownika z urlopu, w celu uczestnictwa w instruktażu uzupełniającym.

Autor: 

Sebastian Kryczka

prawnik, ekspert prawa pracy oraz kontroli jego przestrzegania

Autor
Sebastian Kryczka
Absolwent Wydziału Prawa Administracji i Ekonomii (Zakład Prawa Pracy) Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 2002 r. zawodowo zajmuje się problematyką prawa pracy, jak również w zagadnieniami związanymi z działalnością kontrolno-nadzorczą sprawowaną przez Państwową Inspekcję Pracy. Były pracownik merytoryczny Państwowej Inspekcji Pracy, jak również współpracownik Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Ekspert współpracujący z największymi i najbardziej opiniotwórczymi podmiotami w kraju, zajmującymi się problematyką prawa pracy. Autor komentarza do kodeksu pracy, ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, kilkunastu rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy, jak również kilkuset publikacji poświęconych problematyce prawa pracy oraz bhp. Jako były pracownik PIP posiada bogate doświadczenie w zakresie między innymi poradnictwa, w ramach którego ocenia wątpliwości prawne przez pryzmat zarówno szeroko rozumianego prawa pracy ale i kompetencji kontrolno-nadzorczych inspektorów pracy.