Poleć znajomemu

Sposoby na budowanie kultury bezpieczeństwa i szkolenia BHP – zdradzamy sekrety 3M Polska

Sposoby na budowanie kultury bezpieczeństwa i szkolenia BHP – zdradzamy sekrety 3M Polska

Firma 3M może pochwalić się wieloma własnymi inicjatywami związanymi z obszarem bhp. W ramach dzielenia się dobrymi praktykami, Natalia Sidor, specjalista ds. bhp i ochrony środowiska w 3M opowiedziała Portalowi BHP o działaniach podejmowanych w tym zakresie przez 3M. Poznaj sprawdzone sposoby na budowanie kultury bezpieczeństwa w firmie, prowadzenie szkoleń bhp i zapobieganie wypadkom przy pracy. 

Bezpieczeństwo pracowników i klientów jest jednym z głównych priorytetów w 3M. Dlatego też w firmie przykłada się olbrzymią wagę do kwestii BHP. O tym jak w 3M kształtuje się kulturę bezpieczeństwa, prowadzi szkolenia bhp i zapobiega wypadkom przy pracy opowiada, w wywiadzie dla Portalu BHP, Natalia Sidor, specjalista ds. bhp i ochrony środowiska w 3M.   

W jaki sposób kształtuje się w 3M kulturę bezpieczeństwa wśród pracowników?  Czy podejmowane działania wymagają dużego nakładu pracy i środków?

Zarówno zbudowanie kultury bezpieczeństwa, jak i utrzymanie jej w firmie na wysokim poziomie wymaga sporego nakładu pracy. Jednak przeznaczenie czasu na takie działania to bardzo dobra inwestycja. Plusem jest to, że większość działań wbrew pozorom nie wymaga dużych nakładów finansowych.

W 3M podejmujemy wiele działań, które mają na celu tworzenie i rozwijanie kultury bezpieczeństwa. Kluczowym elementem tego podejścia jest „informowanie” – rozumiemy je jako otwartą i jawną komunikację, np. o wypadkach i wynikach pomiarów środowiska pracy. Drugim ważnym aspektem jest edukacja, która nie ogranicza się tylko do obowiązkowych szkoleń bhp – na przykład to również praktyczne szkolenia LOTO. W tym punkcie ważne jest także bieżące reagowanie, co oznacza, że jeśli w jakiejś kwestii widzimy potencjał do doskonalenia bezzwłocznie organizowane są spotkania z pracownikami na określony temat.

Świetnym przykładem są również wydarzenia promujące kwestie bhp, takie jak Summer Challenge zorganizowany zeszłego lata – podczas okresu wakacyjnego zrealizowano szereg aktywności związanych z bezpieczeństwem (np. zajęcia z trenerem – profilaktyka bólów pleców i BHP-owe koło fortuny) oraz akcje edukacyjne (np. plakaty dot. bezpieczeństwa omawiane z pracownikami przed rozpoczęciem zmiany). Nie zapominamy również o angażowaniu w tematy bhp pracowników na wszystkich szczeblach.

Jeszcze innym elementem kultury bezpieczeństwa 3M, o której warto wspomnieć, jest program BBS (Based Behavioral Safety). Jego celem jest wzmacnianie pozytywnego zachowania i eliminowanie złych nawyków podczas pracy przez obserwację zachowań i rozmowę z pracownikiem. Dodatkowo, promujemy bezpieczne zachowania – co miesiąc odbywa się losowanie bonów wśród pracowników, którzy wykazali się wiedzą podczas rozmowy BBS.

Firma 3M to olbrzymi koncern produkujący szeroki asortyment, zatem czy wszystkie działania w temacie bhp zakrojone są na wielką, ogólną skalę? Czy może regionalne działania są również skuteczne?

Jesteśmy firmą globalną, która działa lokalnie, dlatego stosujemy nie tylko globalne procedury i wytyczne zdefiniowane przez korporację. Przepisy polskiego prawa i zasady korporacyjne to dla organizacji podstawa i obowiązek, ale firma nie ogranicza się tylko do tego. Najlepszym przykładem jest wdrożenie ISO 45001 oraz procesów i procedur związanych z wymaganiami tej normy. Nie jest to działanie narzucone przez korporację globalnie, lecz działanie regionalne, dotyczące 3M we Wrocławiu. W czerwcu audytorzy wydając certyfikat potwierdzili, że organizacja przy ul. Kowalskiej we Wrocławiu spełnia wszystkie wymagania, które reguluje standard – jest to również potwierdzenie skuteczności działania regionalnego. 

Jak wyglądają szkolenia bhp pracowników firmy 3M? Wiele firm korzystało z ekspertów Państwa firmy w zakresie szkoleń stosowania produktów 3M, zapewne chcieliby dowiedzieć się, jak sami szkolicie na stanowiskach pracy swoich pracowników.

Standardy szkoleń, jakie oferujemy na zewnątrz, odpowiadają naszym wewnętrznym normom. Korzystamy z wiedzy naszych ekspertów by stale poprawiać bezpieczeństwo poprzez edukację i budowanie świadomości. Przede wszystkim uczymy, jak stosować produkty ochrony indywidualnej.

Ważne

Nawet najlepszej jakości produkt, nie będzie działał, jeśli będzie nieodpowiednio stosowany.

Uważam, że 3M jest wyjątkowe, jeśli chodzi o szkolenia z zakresu środków ochrony indywidualnej. Dobrym przykładem będzie sprawdzanie dopasowania środków ochrony dróg oddechowych. Każdy pracownik, którego elementem obowiązków będzie praca w masce lub półmasce filtrującej, musi przejść tzw. fit testy, czyli test dopasowania maski/półmaski. Przy okazji wykonywania fit testów pielęgniarka lub pielęgniarz szkoli pracownika z prawidłowego zakładania i zdejmowania maski/półmaski oraz uświadamia jak nawet pozornie drobne elementy mogą wpłynąć na jej działanie, np. dlaczego tak ważny jest brak zarostu, gdy pracownik używa tego środka ochrony indywidualnej. Uważam, że w zakresie bezpieczeństwa dróg oddechowych jesteśmy na bardzo wysokim poziomie. Wiemy, że takie rozwiązania nie są standardem.

Czy może Pani zdradzić kulisy organizowania i prowadzenia szkoleń bhp w 3M? Może są jakieś tajne sposoby na skuteczne przekazywanie wiedzy – dobre praktyki?

Ludzie zazwyczaj nie ekscytują się na myśl o szkoleniu bhp. Szkolenia wstępne są długie i obładowane dużą ilością informacji, ale proszę uwierzyć, że osoby szkolące robią, co tylko mogą, żeby pracownicy „nie zasnęli”. Świetnym sposobem na przekazywanie wiedzy to angażowanie pracowników i prowokowanie dyskusji.

W przypadku prowadzonych przeze mnie szkoleń, przy omawianiu definicji wypadku przy pracy, zawsze sprawdza się zamiana ról – opowiadam o zdarzeniu z perspektywy poszkodowanego, a następnie pracownicy zmieniają się w BHP-owca i zadają mi pytania. Kolejnym krokiem jest decyzja czy zdarzenie spełnia definicję wypadku przy pracy. Oczywiście osoby szkolone odpowiednio argumentują odpowiedź.

Zauważyłam, że nie ma jednego skutecznego sposobu na zaciekawienie pracowników, każdy prowadzący szkolenie ma swój patent. Oczywiście warto też stosować znane i sprawdzone sposoby: jak najmniej czytania ze slajdów, slajdy nieprzeładowane treścią, podawanie dużej ilości przykładów z życia i firmy, czy też przerywniki w postaci pokazywania ciekawych filmików.

Jak w firmie 3M zapobiega się wypadkom przy pracy? Czy mogą Państwo podzielić się doświadczeniami i np. wdrożonymi programami?

3M może pochwalić się całym wachlarzem wdrożonych rozwiązań, które służą zapobieganiu wypadkom przy pracy.

Ważne

Zwracamy uwagę przede wszystkim na podstawy, czyli uświadamianie pracowników.

Na szkoleniach podkreślamy, jak ważne jest informowanie przełożonych o wszystkich zagrożeniach i zdarzeniach, również tych potencjalnie wypadkowych. Uczymy, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Nie mówimy o tym tylko na szkoleniach wstępnych, ale również na corocznych całodniowych szkoleniach dedykowanych tematom bhp, ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej.

Ponadto mamy różnego rodzaju korporacyjne programy, które służą poprawie bhp, m.in. program dotyczący ergonomii, program BBS (behavioral based safety), czy też Slip Trip Fall. W tym ostatnim aktywnie uczestniczą również pracownicy produkcyjni i służy on wyznaczeniu miejsc, gdzie może dojść do pośliźnięcia, potknięcia się lub upadku. Następnie, mając tę wiedzę i sugestie od pracowników, skupiamy się na wyeliminowaniu ryzyka poprzez wdrożenie odpowiednich działań.

Rozmówca ze strony 3M – Pani Natalia Sidor, specjalista ds. bhp i ochrony środowiska